تاریخ انتشار:۱۶:۵۵ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
عصر دنا: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روند قانونی ساخت سد آبریز در دست اجراست و آیین کلنگ زنی آن پس از تکمیل مطالعات فنی، در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سید علی احمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مطالعات فنی سد آبریز تکمیل نیست و وزیر نیرو تاکید داشته که مراحل اجرای این سد سرعت بگیرد.

وی افزود: سد آبریز، یک تغییر مطالعاتی لازم دارد زیرا از منطقه غرب دهدشت از پروژه ایدنک آب برداشت می شود و به همین نسبت برداشت آب کشاورزی از سد کمتر می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بدون تردید، مخزن سد آبریز به حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب ساخته خواهد شد.

احمدزاده عنوان کرد: امید است در سال ۱۴۰۲ کلنگ سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد زده شود و کار اجرایی آن آغاز شود.

وی ادامه داد: مطالعات این سد در حال تکمیل است و روند کار عادی است و در مسیر خودش قرار دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: چند سد درون استانی هم اینک در دست اقدام است و از مردم و پویش های محیط زیستی و اجتماعی کمک می خواهیم که اجازه بدهند از روان آب های زیاد، مردم استان بتوانند سهم خودشان را برداشت کنند.

وی عنوان کرد: توپوگرافی استان به گونه ای است که بسیاری از روستاهای استان و زمین های کشاورزی نمی توانند از این روان آب ها، رودخانه ها و چشمه ها استفاده کنند.

احمدزاده تاکید کرد: شرایط به گونه ای است که یا باید پمپاژ گذاشته شود که بسیار پرهزینه است و بهترین کار ایجاد سدهای کوچک در استان است تا آب شرب شهرها و روستاها و زمین های کشاورزی استان تامین شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در استان تنش آبی وجود دارد و برای آینده باید آب پایدار برای استان تامین شود و لازم است از منابع آبی استان به نحو صحیح استفاده شود.

احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز (صیدون) در بالادست رودخانه مارون یکی از دغدغه های مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد است که مزیت های فراوان دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.

رودخانه مارون جزو رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است که با عبور از رشته کوه زاگرس در این استان در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه ای این استان می گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است و رودخانه مارون بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

حوالی مهرماه ۹۸ بود که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تاکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.

اما آنگونه که انتظار می رفت کاری از پیش نرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.

دغدغه مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سالها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.

مشخصات سد آبریز

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد ، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است.این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود.

عدالت محوری رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه ها به وِیژه حوزه تامین منابع آبی پایدار ملموس است و امید است با وفاق و همدلی این سد تاثیر گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود تا مردم از نعمت آب در حوزه های مختلف بهره مند شوند .

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.