تاریخ انتشار:۱۰:۳۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: اینجا در روستای طولیان از توابع شهرستان کهگیلویه نه تنها چرخ زندگی شماری از بانوان در یک کارگاه کوچک دوزندگی به نام یوتاب می چرخد بلکه روستاییان، تولیدکننده لباس مراکز درمانی و صنعتگران شده اند؛ اتفاقی که کمتر می افتد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

کارگاه دوزندگی روستای طولیان به نام تجاری یوتاب از اسم های اصیل بانوان ایرانی نام گذاری شده است که نشان دهنده پیوستگی فرهنگی و نقش زنان در طول تاریخ ایران باشد.

مردم سختکوش طولیان در پنج کیلومتری شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد که بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارد از طریق کشاورزی و دامپروری کسب درآمد می کنند، برخی از اهالی این روستا هم کارمند دستگاه های اجرایی هستند اما شماری از بانوان سرپرست خانواراین منطقه برای کسب روزی از طریق خیاطی فعالیت می کنند.

برای راه اندازی کارگاه دوزندگی یوتاب مردی نیک اندیش با استفاده از سرمایه شخصی، وام های ارزان قیمت صندوق کارآفرینی امید و اختصاص ۲۱۰ متر مربع از حیات خانه اش به منظور اشتغال بانوان نیازمند روستای طولیان دست بکار شده است.

در این کارگاه بانوان توانمند بدون هیچ نوع سرمایه گذاری شخصی با استفاده از آموزش های حرفه ای و چرخ های خیاطی مستقر در کارگاه دوزندگی می کنند و در پایان هر ماه حقوق خود را دریافت می کنند.

در کارگاه یوتاب چه می گذرد؟

مدیرعامل شرکت تعاونی دوزندگی روستای طولیان می گوید: در این کارگاه دوزندگی ۲۱ نفر کسب درآمد می کنند که ۲۰ نفر از آنان بانوان هستند.

 

یوتاب؛ کارگاهی برای چرخیدن چرخ زندگی بانوان روستای طولیان

محمد مراد موحدی تاکید کرد: ۱۸ خیاط و سه نفر پشتیبان در کارگاه دوزندگی یوتاب فعالیت می کنند که پنج نفر از آنان زنان سرپرست خانوار هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از زنان روستای طولیان برای تامین معاش به شهرستان بهبهان در استان خوزستان سفر می کردند تا در شرایط سخت دوری راه با برداشت محصول گوجه فرنگی کسب روزی کنند انگیزه خود را از راه اندازی این کارگاه کمک به زنان نیازمند هم ولایتی خود اعلام کرد.

موحدی با اشاره به اینکه یکی از بانوان شاغل در کارگاه یوتاب که مادر ۲ فرزند است و همسرش پس از مرگ مغزی در سانحه رانندگی اعضای بدنش اهدا شد گفت: حلاوت اشتغال چنین زنانی برایم وصف ناشدنی است.

کارگاه یوتاب پذیرای سفارش مراکز صنعتی و خدماتی

مدیرعامل شرکت تعاونی دوزندگی یوتاب در روستای طولیان درباره چگونگی سفارش گفت:این کارگاه به منظور دوخت لباس های پرسنل درمانی، صنعتی و مدارس راه اندازی شده است.

موحدی عنوان کرد:تاکنون مذاکراتی با بیمارستان های استان های اصفهان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که در برخی موارد مانند بیمارستان دهدشت منجر به تفاهم نامه برای دوخت لباس های پرسنلی در کارگاه یوتاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مذاکراتی با مسئولان پتروشیمی های فعال در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که امید داریم دوخت پرسنل این واحدهای صنعتی به کارگاه دوزندگی یوتاب واگذار شود.

موحدی از دستگاه های اجرایی و شرکت های خصوصی کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با توجه به شرایط خاص پرسنل این کارگاه لباس های فرم نیروهای خود را در کارگاه یوتاب دوخت کنند.

میزان سرمایه گذاری انجام شده

سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارگاه دوزندگی یوتاب با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریالی این صندوق با اختصاص وام ارزان قیمت و سه میلیارد ریال سهم آورده سرمایه گذار راه اندازی شده است.


 

یوتاب؛ کارگاهی برای چرخیدن چرخ زندگی بانوان روستای طولیان

همت اله ناصری عنوان کرد: در خصوص حمایت از زنان بی سرپرست و بدسرپرست امسال تفاهم نامه ای با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بسته شده و به منظور تحقق آن صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۶ فقره تسهیلات ارزان قیمت به میزان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال در اختیار بانوان استان قرار داده است.

صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در ۹ ماهه سال جاری بیش از یکهزار و ۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت کرده است.

وی عنوان کرد: برای برون رفت استان از مشکلات توسعه ای و حل مشکل اشتغال ، کسب و کارهای خرد و کوچک و متوسط باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشند.

ایرنا/ فرزانه شریفی

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.