تاریخ انتشار:۱۷:۲۳ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱
عصر دنا: توسعه نامتوازن منطقه‌ای، بی توجهی ها و غفلت از قابلیت‌های منطقه ای طی سالیان گذشته به زخمی کهنه بر پیکر کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده بود که با استقرار و برنامه ریزی دولت مردمی سیزدهم، گرد محرومیت در حوزه های مختلف زیرساختی و اقتصادی یک به یک در حال زدودن است تا التیام بخش این زخم کهنه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم طرح های قابل توجه و بزرگی را طی یکسال گذشته در حوزه اقتصادی این استان اجرا کرده که این تلاش اثربخش امید برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را در دل مردمان این دیار زنده کرده است.

رئوس برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی دولت با بینشی عمیق و روشن در حوزه های مختلف ترسیم شده به نحوی که اکنون آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن برای مردم قدرشناس کهگیلویه و بویراحمد به زیبایی ملموس و نمایان است.

با وجودی که به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت ها برای تقویت زیرساخت ها و اشتغال پایدار استان به خوبی استفاده و بهره برداری نشده است.

مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ، اقدام به تهیه نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.

متولیان طرحهای اقتصادی، زیرساختی و اشتغال آفرین در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از تکمیل، احیا و سرعت گیری روند اجرایی این طرحهای در دست اجرا در یک سال گذشته تاکنون سخن بمیان آوردند و اظهار داشتند: تا پایان سال شاهد تحول اقتصادی خوبی در این استان رو به توسعه خواهیم بود.

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

 

شمارش معکوس برای افتتاح کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران

کارخانه فراوری گیاهان دارویی یکی از مهمترین طرح های اقتصادی در حال اجرای گچساران است که فراهم شدن زمینه فرصت های شغلی جدید، بهبود درآمد کشاورزان و ایجاد بازار فروش از حداقل مزایای بهره برداری از این طرح بشمار می رود.

این کارخانه که نخستین واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد قلمداد می شود، زمینه بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را فراهم می کند زیرا میزان درآمد بهره برداران گیاهان دارویی بسیار بیشتر از محصولات زراعی است.

ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران با ظرفیت سالیانه ۱۶۰ تن دست اجراست که در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی مرکبات و دیگر محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمر که مبتنی بر مزیت های نسبی استان طراحی و اجرا شده نیز در مراحل ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار گرفته است.

سید احسان عسکری افزود: این پروژه تا پایان سال وارد فاز تولید خواهد شد و تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه برای این کارخانه مصرف شده است.

به گفته عسکری علاوه بر ارزش افزوده و تقویت معیشت بهره برداران و ارزآوری حاصل شده از صدور فرآوری گیاهان دارویی ، با بهره برداری از این طرح ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

 

پتروپالایشگاه گچساران زمینه ساز پنج هزار فرصت جدید شغلی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نفت خیز بودن شهرستان گچساران و ضرورت ایجاد طرح های اقتصادی در حوزه نفت گفت: با جذب سرمایه گذار و تأیید وزارت نفت احداث طرح پترو پالایشگاه گچساران با خوراک روزانه ۱٠۵ هزار بشکه در دستور کار قرار گرفته است.

سید علی احمدزاده تاکید کرد: اینک ۲۵۰ هکتار زمین برای احداث پالایشگاه گچساران اختصاص یافته است و یکهزار هکتار دیگر به آن افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه حدود پنج هزار فرصت جدید شغلی به اشتغال پایدار استان اضافه می شود.

احمدزاده ابراز داشت: آیین کلنگ زنی طرح پالایشگاه گچساران در سفر دوم رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اخیرا مجوز احداث یک واحد پتروپالایشگاهی از وزیر نفت گرفته شده است.

عسکری افزود: این پروژه در شهرسان گچساران کلنگ زنی خواهد شد و امید است با پیگیری سرمایه گذار بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن این پروژه به بهره برداری برسد.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید مرغ در کهگیلویه و بویراحمد

زنجیره تولید مرغ به منظور ساماندهی حوزه تولید، توزیع و بازار مصرف مرغ ایجاد می شود که به دلیل نبود زیرساخت های لازم در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد زنجیره ای معیوب در این حوزه هستیم اما اکنون آهنگ راه اندازی و تکمیل این زنجیره در این استان به صدا درآمده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هر ساله، کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت سفید (مرغ پرورشی) در تنگنا بود و همیشه در مواقع کمبود تولید دست به دامان استان های دیگر می شد.

عسکری ادامه داد: ۳۰ تا ۳۵ درصد استان از استان های همجوار همچون فارس، بوشهر و خوزستان تامین و در شرایط بحرانی کشور به نحوی که دچار تلاطم اقتصادی می شود استان های همجوار از ارسال مرغ به استان ممانعت می کنند.

وی ابراز داشت: در راستای رفع این مشکل زنجیره ارزش تولید مرغ اجرا شده است که این مجموعه شامل یک مزرعه مرغ مادر گوشتی، یک مزرعه پرورش ۲۵۰ هزار قطعه ای مرغ گوشتی، یک کشتارگاه و یک سردخانه است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همه این مجموعه با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در حال اجراست و این امید می رود با اجرای این طرح بخش اعظم مشکلات تولید مرغ استان رفع شود.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

احیای کارخانه ماشین سازی پارس گچساران

کارخانه ماشین سازی گچساران ظرفیت تولید سالیانه ۱۸ هزار تن قطعه فلزی را دارد. این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با زیربنای ۲۷ هزار مترمربع در قالب سالن تولید، انبار و ساختمان اداری در شهرک صنعتی گچساران ساخته شده است.

کارخانه ماشین سازی چهار شعبه در کشور دارد که ماشین سازی پارس یکی از آنهاست که سال ۸۷ به بهره برداری رسیده است اما به دلیل بدهی انباشته و معارض تاکنون چند بار مهر و موم شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ماشین سازی گچساران نیز از مصوبات اقتصادی سفر دور اول رییس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به این استان بود .

عسکری افزود: این پروژه سال های سال بود که به صورت راکد مانده بود اکنون در فرآیند تولید قرار گرفته و اشتغال قابل قبولی را (حدود ۱۰۰ نفر)به وجود آورده است.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

چشم انداز روشن توسعه گلخانه های کهکیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون کل توسعه گلخانه های استان تنها ۳۳ هکتار بوده اما در یک سال اخیر،در پنج شهرک گلخانه ای بالغ بر ۱۳۶ هکتار از زمین های استان به احداث گلخانه ها در مناطق مختلف استان اختصاص پیدا کرده است.

عسکری عنوان کرد: بخشی از این گلخانه ها اجرا و بخش عظیمی هم در حال اجرا و واگذاری است.

وی ابراز داشت: با بهره برداری از این پروژه ها تحول چشمگیری در محصولات کشاورزی و گلخانه ای استان و منطقه رخ خواهد داد .

به گفته عسکری تمام این گلخانه ها در سطح استان مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند و به ازای هر هکتار از این گلخانه ها برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: با تکمیل و راه اندازی این تعداد شهرک های گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد برای یک هزار نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می شود.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

رفع مشکل خطوط انتقال آب پتروشیمی گچساران پس از سه سال

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خطوط انتقال آب پتروشیمی گچساران (اتیلن) که بالغ بر سه سال به عنوان یک موضوع اختلافی بین پتروشیمی و آب منطقه ای به صورت لاینحل باقی مانده بود با هماهنگی های اجرایی در میان دستگاه های متولی و رفع مشکلات خاص، در دو ماه گذشه رفع شد.

عسکری افزود: از محل منابع تخصیصی سد کوثر آب مورد نیاز به ظرفیت ۱۷ میلیون متر مکعب در سال قابلیت انتقال به سایت پتروشیمی را دارا می باشد و از این جهت گلوگاه و تنگنای تامین آب برطرف شده است.

مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

کلنگ زنی بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پل معلق یاسوج پایتخت طبیعت ایران که به عنوان یکی از بزرگترین طرح های گردشگری جنوب کشور ایفای نقش خواهد داشت در آستانه کلنگ زنی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای این طرح پیش بینی می شود، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه خواهد شد.

عسکری تاکید کرد: این طرح در کنار مجتمع ورزش های آبی (موج های آبی) می تواند بعد گردشگری را در مناطق سردسیری استان رونق دوچندان ببخشد و علاوه بر افزایش درامدی که در استان شکل می گیرد موجب شناساندن استان به سایر نقاط کشور می شود.

وی ادامه داد: تاکنون، ۱۲۵ میلیارد تومان به قیمت امروز برای پروژه مجتمع ورزش های آبی (موج های آبی) هزینه شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین زیباترین رستوران استان حدود یک ماه قبل با حمایت بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

عسکری تصریج کرد: این رستوران که در آبشار یاسوج واقع شده است می تواند فازها و زیرساخت های گردشگری را در سطوح بالاتری قرار دهد و موجبات شکوفایی ظرفیت های استان شود.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

یک قدم تا ایجاد کارخانه رب گوجه فرنگی

استان اخیرا مشکلات حادی در خصوص صادرات گوجه فرنگی به خارج از کشور (که یک معضل ملی بود) داشت اما در راستای جلوگیری از زیان های اقتصادی وارده به کشاورزان اقدامات اولیه برای احداث یک واحد کارخانه رب گوجه فرنگی انجام شده است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که با توجه به تخصیص مکان و وجود سوله، خطوط تولید را یک سال آینده مستقر نموده و در شرایط بهره برداری قرار گیرد.

امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به هزار هکتار زیر کشت گوجه فرنگی رفت که ۶۵۰ هکتار آن در منطقه لیشتر گچساران قرار دارد و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده بود.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

احیای کارخانه قند یاسوج ، جانی دوباره در کالبد نماد صنعت استان

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد از مهم ترین مصوبات سفر دور اول رییس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد بوده که در فرآیند عملیاتی قرار گرفته است.

عسکری ابراز داشت: هم اکنون خطوط تولید بالغ بر ۸۰ درصد احیا و بازسازی شده است و برآورد می شود این کارخانه نیز تا پایان ۱۴۰۱ وارد فاز تولید شود.

 
 

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یکهزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندر قند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.

کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند.

با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه گذار بومی ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

کارخانه قند یاسوج که روزی واژه صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد را یدک می کشید، طی سالهای گذشته به دلایل سهل انگاری های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد.

صدها نفر از طریق این کارخانه بزرگ در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

دسترسی به بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

عسکری اظهار داشت: از مهم ترین ظرفیت های استان فسفات کوه لار می باشد که این ماده معدنی امروزه از خارج کشور وارد می شود و در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بخشی از نهاده ها به شمار می رود.

وی افزود: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) سال گذشته برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین‌ می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌شود.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

کارخانه آهک هیدراته چرام

عسکری ادامه داد: همچنین کارخانه آهک هیدراته در چرام بالغ بر ۲ و نیم سال است که تعطیل و به صورت نیمه کاره رها شده بود.

وی ابراز داشت: پارسال با جلسات متعددی که با تهیه و تولید ایمیدرو برگزار شد (جلساتی بالغ بر هشت جلسه کاری می باشد) و به علاوه بازدیدهایی که از پروژه انجام شد وارد فاز عملیاتی شده و به پیمانکار جدید واگذار شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این کارخانه ظرف یک ماه آینده مجددا وارد فرآیند تکمیل خواهد شد.

پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال ساخت است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

 

اهتمام دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد

احیای کارخانه های راکد ۲۰ ساله و ۱۲ ساله

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه شیر پاستوریزه که سال های سال (افزون بر ۲۰ سال) تعطیل بود با هماهنگی هایی که بین دستگاه های اجرایی و کمک های بنیاد مستضعفان و جانبازان به وجود آمد اکنون در فاز تولید دوغ وارد شده و به صورت شبانه روزی مشغول تولید محصول و ارسال به دیگر استان های کشور است.

وی تاکید کرد: همچنین کارخانه نوشابه نوش افرا که بالغ بر ۱۲ سال متوقف بود وارد تولید محصول جدید آب معدنی شده است و هم اکنون زمینه اشتغال قریب ۳۵ نفر از نیروی کار استان را فراهم نموده است.

بنابراین می توان گفت که تکمیل و در واقع احیای طرحهای زیرساختی که سالها بنا به دلایل مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد بر زمین مانده بود و امروز هم در قالب رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم از نقاط دور افتاده هستیم شاهد به سامان رسیدن تعدادی از طرحهای اولویت دار می باشیم که خود نوید بخش توسعه این استان غنی از هر گونه منابع و مواهب طبیعی و در عین حال کم برخوردار نسبت به دیگر استانهای کشور است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.