کد خبر: ۱۸۷۶۶
تاریخ انتشار:۰۹:۵۴ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
عصر دنا: رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از افزایش۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید خبر داد و گفت که ممنوعیت واردات انواع ماژیک که تولید داخل آن به اندازه کافی نیست، در این بازار مشکل‌ساز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،موسی فرزانیان با اشاره به کاهش فروش لوازم التحریر در سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اظهار کرد: در سال‌های قبل همکاران با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند، اما امسال وضعیت بهتر شده هم مردم و هم بنکداران، در حال خرید لوازم تحریر هستند، چرا که لوازم التحریرهای قبلی عموما تمام شده است؛ البته هنوز بازار داغ نشده، اما تقاضا در بازار هست.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات قیمت لوازم التحریر، با بیان اینکه قیمت‌ها بر اساس تغییرات نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار تغییرکرده، تصریح کرد: اکثر کالاها در این حوزه تولید داخل است. واردات برخی کالاها از جمله مداد، خودکار، پاک کن و تراش ممنوع است که در این موارد تولید داخل هم به اندازه کافی است و مشکلی وجود ندارد. اما در برخی از این کالاها از جمله ماژیک تولید داخل کافی نیست. بنابراین عرضه کم شده، تقاضا زیاد است و افزایش قیمت بیشتری داشته است.

فرزانیان از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و به طور کلی هزینه‌های تولید خبر داد و گفت: در مورد دفتر هم مشکل کاغذ است که وارداتی است و با کاهش عرضه گران می‌شود. اما اگر عرضه ثابت بماند، قیمت تغییر نخواهد کرد. اوایل امسال وضعیت بازار کاغذ خوب بود، اما در حال حاضر کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم رفع شود و قیمت‌ها تا پایان شهریور تغییر نکند.

کمبود ماژیک در بازار 
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی با وجود تنوع زیاد در محصولات ماژیک، درحال حاضر فقط تولید ماژیک وایت برد از سال گذشته در ایران آغاز شده و چند واحد تولیدی در این حوزه کار می‌کنند. اما در حوزه ماژیک وایت برد هم فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را تامین می‌کنند. ماژیک‌های هایلایتر، نقاشی و انواع دیگر ماژیک که به ۲۰ قلم می‌رسد، در کشور تولید نمی‌شود و واردات آن‌ها نیز ممنوع است. بنابراین نبود تعادل بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت شده است.

وی با بیان اینکه برخی از انواع ماژیک‌ها به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود، گفت: برخی از ماژیک‌ها هم که استفاده از آنها تخصصی‌تر است، به  راحتی در دسترس نیست و به صورت قاچاق هم وارد نمی‌شود و در سطح عرضه کمبود وجود دارد.

فرزانیان در ادامه از رایزنی با وزارت صمت برای آزادسازی واردات این محصول خبر داد و گفت: البته معمولاً  دریافت این مجوزها زمان زیادی می‌برد و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت این مشکل حل نشود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین