تاریخ انتشار:۰۹:۱۴ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: احداث سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصردنا-طیبه سادات سعادتی نیک-رودخانه پرآب مارون معادل ۲ میلیارد متر مکعب در واقع آورد و روانآب را در طول سال در خود جای داده و کل آورد رودخانه مارون از این استان است.

 ۴۹۰ میلیون متر مکعب حقابه استان از حوزه مارون است که به همین دلیل مقرر شد سدی در بالادست احداث شود و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از آبی که حق شان است را نیازی نباشد که چندین پمپ گذاشته شود بلکه با کاهش هزینه ها میزان حقابه خود را در قالب کانال هایی منشعب از سد دریافت کنند.

اجرای سد آبریز بر روی یکی از این رودخانه‌ها به‌نام رودخانه آبریز و انتقال آب آن باعث تبدیل زمین‌های دیم به آبی خواهد شد و تحول بزرگی را در این منطقه رقم خواهد زد.

با ساخت این سد ، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است.این سد با ارتفاع  ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

 بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

به گفته کارشناسان سد آبریز به پایداری آب استان در کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های شرقی استان خوزستان کمک خواهد کرد و به نحوی باعث تنظیم ورودی آب به پشت سد مارون و در زمستان‌های پر بارش هم کنترل کننده سیلاب‌های مخرب در حوزه آبریز مارون و جراحی خواهد شد.

با تخصیص حق‌آبه از  این سد، بخش‌های زیادی از مشکلات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، چرام و دیگر شهرهای مجاور برطرف خواهد شد. در واقع انتقال آب با احداث چند تونل از سد آبریز به اراضی دیم کشاورزی اطراف دهدشت و چرام و تامین آب آشامیدنی مردم  مناطق نزدیک به این سد می‌تواند انقلابی در این خصوص ایجاد نماید و قریب به 30 هزار هکتار از اراضی زیر کشت زراعت آبی و باغات خواهد رفت.

احداث این سد ناجی خوبی برای اشتغال در بخش کشاورزی و افزایش بیش از 60 هزار تن محصولات استراتژیک گندم، ذرت و کلزا و دیگر محصولات مهم کشاورزی را در پی خواهد داشت. با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

از طرفی مسئولان خوزستان بر این باروند احداث مارون 2«آبریز»ضربه نهایی بر پیکره نیمه‌جان تالاب شادگان خواهد بود.مخالفان معتقدند که احداث سد مارون 2 در بالادست سد مارون 1، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون می‌شود؛ بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون 1 و برداشت آب از رودخانه مارون، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و به‌ویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند.

این در حالی است که سالها آب مارون خروشان روانه خوزستان می شود و زنان و دختران کهگیلویه در گرمای سوزناک تابستان کارگر دشت های آبادی است که به برکت مارون رونق داده شده است.

بهروز مرادی معاون وزیر نیرو در بازدید ازروند مطالعات سد گفته بود که این سد از اقتصادی‌ترین طرح‌های آبی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات زمین شناسی سد آبریز انجام شده است ابراز امیدواری کرد مطالعات زیست محیطی این سد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

بهروز مرادی با بیان اینکه امیدواریم با معماری اجرایی و طراحی مدلی که برای منابع مالی این سد در دست داریم و با همکاری بانک‌ها بتوانیم بحث تامین مالی این سد را برطرف کنیم، افزود: با اخذ مجوزات زیست محیطی عملیات اجرایی این سد آغاز می‌شود و همچنین این طرح ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، تامین آب شرب وصنعت را در برخواهد گرفت.

بهمن ماه 1400 بود که نماینده مردم کهگیلویه در مجلس از اخذ مجوز زیست محیطی و اختصاص ردیف بودجه برای سد آبریز خبر داد. این خبر برای مردم کهگیلویه و چرام بسیار خوشایند بود و امیدها برای احداث سد زنده شد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه‌های برون رفت کهگیلویه بزرگ و کشاورزی این حوزه احداث سد آبریز است که می‌تواند کمک بزرگی به این منطقه کند.

حجت الاسلام سید محمد موحد افزود: امیدوارم شاهد اجرایی شدن عملیات ساخت این سد در آینده نزدیک باشیم.

وی با بیان اینکه ساخت سد آبریز برای نجات مردم حوزه انتخابیه در کنار جاده دهدشت به پاتاوه و برای برون رفت این حوزه است، افزود: این سد درمرحله کارشناسی است و کار‌های اولیه انجام گرفته است و انشاالله با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه تا پایان سال جاری این طرح اجرایی می‌شود.

حجت الاسلام موحد افزود: مجموعه وزارت نیرو و امور آب با همدلی و هم گرایی برای آغاز عملیات اجرایی این سد همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

امام جمعه دهدشت هم بارها مطالبه سد آبریز را به تریبون کشاند و برای دفاع از این مهم فریاد  سر داد. حجت الاسلام وحدانی فر احداث این سد را مهمترین نیاز شهرستان دانسته و تأکید کرد همه موانع پیش روی احداث سد باید با بررسی کارشناسانه و با در نظر گرفتن نیاز شهرستان برداشته شود.

وی در یکی از خطبه های نماز جمعه آبریز را مرثیه‌ای برای مظلومیت دشت‌های کهگیلویه خواند و گفت: آبریز نسخه شفابخش دردهای مزمن کهگیلویه است، آبریز نبض زندگی، تولید، اشتغال، اقتصاد، مبارزه با فقر در کهگیلویه و رویای پایان کارگران دست پینه بسته و شکست خورده کنگان و عسلویه و هرمزگان است.

امام جمعه دهدشت هم‌چنین به مخالفان سد آبریز گفت: اهداف سیاسی خود را جای دیگری دنبال کنید، مسئولان از جمله نماینده ولی فقیه، استاندار، نماینده کهگیلویه، فرماندار و نهاد امامت جمعه به جد در تلاش برای احداث این سد هستند..

مجری طرح‌های انتقال آب شرکت ملی آب نیز طی بازدیدی از ساختگاه سد گفت: این سد به صورت مجتمع اجرا می‌شود که مشتکل از سد، سامانه انتقال، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

محمد کهریزی با بیان اینکه این سد یکی از اقتصادی‌ترین طرح‌های آب در کشور است افزود: ارتفاع سد ۱۵۰ متر، طول تاج ۳۷۰متر، حجم دریاچه ۱۵۰ میلیون مترمکعب و سد بتنی غلطکی rss است.

وی گفت: این سد شامل ۲۰ کیلومتر خط انتقال و یک نیروگاه ۳۰ مگاواتی در میان راه بر روی سامانه انتقال است و انتهای مسیر انتقال دشت‌های دهدشت و چرام که حدود ۲۲ هزار هتکار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کهریزی بیان کرد: مهمترین مشخصه این سد حداقل خسارت است که حدود ۲۰۰ هکتار زمین و اراضی در دریاچه سد قرار می‌گیرد که باید تعیین تکلیف شوند.

مجری طرح‌های انتقال آب شرکت ملی آب اضافه کرد: ۱۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب کشاورزی است، ۱۵میلیون متر مکعب تخصیص آب شرب شهر‌های دهدشت و چرام است.

وی گفت: یکی از امتیازهای مهم این طرح شرایط گردشگری این مجموعه است که در کنار جاده پاتاوه دهدشت قرار گرفته است و ان شاءالله زودتر بتوانیم مطالعات این طرح رو به پایان برسانیم تا زودتر به مرحله اجرا برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد آبریز گفت: کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر معکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد.بنابراین این میزان سهم آبی بدون پمپاژ و ثقلی برای لنده، کهگیلویه و چرام برای مصرف مردم ( شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات) آورده شود.

مصلح ادامه داد: سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان شناسی و فنی گرفت.

وی تصریح کرد: هم اینک سد در حال مطالعات تکمیلی فنی برای مسائل ژئوتکنیک، نهایی شدن ارتفاع، تونل و غیره است که در یک فضای بسیار علمی و آرام به نتیجه می رسد و هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با احداث این سد تمام شهرستان های پایین دست در کهگیلویه، چرام و لنده از نعمت آب آن بهره مند خواهند شد و تولید برق پایدار خواهد داشت.

مصلح  ادامه داد: اجرای سد آبریز نیاز به آرامش برای احداث آن دارد تا در فضایی آرام و علمی ساخته شود و این سد توجیه پذیرترین سد کهگیلویه و بویراحمد است و نسبت فایده و هزینه آن بالاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد آبریز در لایحه بودجه است و مبلغ آن به میزان ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و باید تمام مدارک و مجوزهای آن تجمیع شوند و مطالعات فنی تکمیل شوند.

مصلح بیان کرد: سد آبریز ۲ مطالعه فاز یک و فاز دو دارد و سه سطح تایید دارد و هم اینک در کمیته فنی آب کشور نیاز به تکمیل مطالعات قطعی دارد.

وی عنوان کرد: نسخه نظام  و دولت در حوزه مدیریت منابع آبی به گونه ای است که ضمن شتاب بخشی به روند اجرایی کارها ، پروژه های آب طوری مدیریت شود که حق هیچ استان، قوم و یا گروه خاصی ضایع نشود.

به گزارش عصر دنا، احداث سد آبریز به عنوان مطالبه اساسی مردم کهگیلویه و چرام از دولت مردمی است و انتظار دارند اقدامات لازم برای نهایی شدن اجرای سد هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا دشت های تشنه این دیار زنده شوند.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.