تاریخ انتشار:۱۸:۰۲ - ۲۶ تير ۱۴۰۱
عصر دنا: برخی کارآفرینان در کهگیلویه و بویراحمد از پیچ و خم‌های پیش رو برای صدور مجوز‌ها دردمندند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
مراد، کارآفرین کهگیلویه و بویراحمدی است که در راه پرپیچ و خم صدور مجوز‌ها سر خم کرده و می‌گوید بیش از ۲۰۰ بار به اداره کار مراجعه کرده است.
مرادِ داستان ما در چاله‌ای به نام صدور مجوز افتاده است.
برای ادامه گزارش به منزلش رفتم، خرابه‌ای بود پر از چوب و دستگاهی که برای برش چوب از آن استفاده می‌کرد، اما اکنون با نایلون و پارچه پوشیده شده بود.
مراد با دستان هنرمندش چوب‌های تخریب شده را برش می‌زد و خلاقانه اشیاء تزئینی، قاب‌های زیبا و عروسک‌های قشنگ می‌ساخت، اما حال ناامیدانه وسایل خود را در خیابان پهن می‌کند و آنجا آن‌ها را حراج کرده است.
مجوز مشاغل خانگی به صورت آنی و سه روزه صادر می‌شود
 معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ گفت: گفت: سامانه حمایت از مشاغل خانگی به نشانی mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir با سازوکار جدیدی فعالیت می‌کند که بر اساس آن دو دسته مشاغل به صورت" مجوز محور "و " ثبت محور' برای عموم مردم قابل دسترس است.
آقای محمود کریمی بیرانوند افزود: در روش جدید سامانه، طبق مصوبه هشتم دی ستاد ملی ساماندهی مشاغل خاگی، دو دسته مجوز داریم که یک دسته آن، شامل ۳۵۰ مجوز است که به صورت آنی و همان لحظه‌ای که متقاضی درخواست خود را ثبت می‌کند، پرینت مجوز صادر می‌شود و یک دسته از مجوز‌ها شامل ۱۸۰ مجوز است که مجوز محور هستند، به گونه‌ای که متقاضی درخواست خود را ثبت می‌کند و بعد از آن حداکثر سه روز کاری دستگاه اجرایی زمان دارد که این درخواست را ثبت کند و در غیر این صورت سامانه به صورت اتوماتیک مجوز را صادر می‌کند و متقاضی می‌تواند پرینت مجوز خود را دریافت کند.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کا اضافه کرد: بنابراین ما هیچ مجوزی که بیش از سه روز در حوزه مشاغل خانگی طول بکشد نداریم.
اما این مصوبه و این دستورالعمل در کهگیلویه و بویراحمد به آرزویی برای کارآفرینان تبدیل شده است.
کفش آهنی کارآفرین برای دریافت صدور مجوز
اما این قصه انگار تنها مربوط به مراد نیست...
خانم حسینی می‌گوید:۵ اتاق سر زدم برای یک امضاء، کم آوردم و ناامید از همه جا برگشتم و الان دو ماه است که دیگر سراغ پرونده هم نرفته ام.
خانم ج هم گفت: وقتی پس از ۳ ماه دوندگی کردم و به در بسته خوردم فقط گریه کردم او می‌خواست مجوز پرورش قارچ بگیرد.
آقای کرمی هم که مجوز در دستش بود گفت: پس از ۶ ماه موفق به کسب مجوز راه اندازی کارگاه صنایع دستی شدم.
مسیر ناهموار صدور مجوز با الکترونیکی شدن مجوز‌ها برای برخی ها...
کسب و کار‌های مختلف برای شروع به کار قانونی نیاز به مجوز دارند، اما افراد برای دریافت این مجوز راه پر پیچ و خمی در پیش دارند و با دستگاه‌های مختلفی درگیر هستند که در برخی موارد دیده شده متقاضیان از ادامه کار انصراف می‌دهند.
حال برای تسهیل این فرایند پیچیده قرار است بر اساس مصوبه هیات مقررات زدایی از ۱۸ اسفند صدور مجوز‌ها، الکترونیک و غیر حضوری شود و دستگاه‌های مختلف باید تا این زمان به سامانه صدور مجوز‌های کسب و کار متصل شوند.
رابطه بازی‌ها در صدور مجوز هم رخنه کرده است...
آقای م گفت: ۳ میلیون برای صدور مجوز پرداخت کردم.
وقتی از او علت را جویا شدم جواب داد: به حساب شخصی پول را واریز کردم و ۲ ساعته مجوز صادر شد و من صاحب مجوز شدم در صورتی که ۷ ماه پیش برای آن دوندگی کردم.
شبکه بزرگ مافیا در برخی شهر‌ها برای گرفتن صدور مجوز
در طی تهیه این گزارش، کم کم به سرنخ‌های اصلی و جالبی رسیدم.
آپارتمانی در یکی از شهر‌های هجوار به راحتی آب خوردن مجوز صادر می‌کند و با رابطه بازی‌هایی که خودشان بیشتر می‌دانستند متقاضیان را رواج می‌دادند.
آقای م که آدرس آنجا را به من گفت: صحبت‌های قابل تاملی کرد که واقعا جای بسی تاسف است...
او می‌گوید: به یکی از شعب اداره کار این استان رفتم؛ متوجه شدم برخی کارکنان منتظر دریافت زیر میزی و عصای دست شبکه بزرگ صدور مجوز در دیگر شهر‌ها هستند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.