تاریخ انتشار:۱۰:۳۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
عصر دنا: رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص معضل آفات جنگل‌های بلوط زاگرس گفت: دولت حتما به این امر توجه دارد و موضوعات زیست‌محیطی مورد توجه است و این بحث آفت پروانه سفیدِ بلوط‌خوارِ زاگرس نیز یکی از دغدغه‌های سفر ماست که حتما به آن توجه داریم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد در فرودگاه یاسوج، در تشریح برنامه های سفر نظارت ستادی خود و هیات همراه به این استان عنوان کرد: مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

وی با اشاره به فاصله‌ای که بین سفرهای نظارتی ایجاد شده است، گفت: در دوره قبلی سفرها، فعالیت و تحرک دولت سابق آنقدر که باید و شاید وجود نداشت و ما بیشتر پروژه‌ها را در حوزه میدانی دنبال می‌کردیم، اما با روی کار آمدن دولت جدید و حضور میدانی خوب، این جهت به ما در مجلس شورای اسلامی داده شد تا با نگاه و نظارت ستادی به معنای نظارت و کنترل بر پروژه‌ها مخصوصا در آستانه برنامه هفتم توسعه بتوانیم در سیاستگذاری‌ها و رهیافت‌هایی که به ویژه برای استان‌های محروم وجود دارد، اقدام کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها و راه‌ها با توجه به پراکندگی استان باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود، ادامه داد: در بررسی‌های انجام گرفته با روستاهای زیر 20 خانواری که در مسئله برق، آب و گاز دچار مشکلاتی هستند روبه‌رو هستیم که باید رسیدگی‌هایی انجام شود و در برنامه هفتم توسعه اینگونه پروژه‌ها و مشکلات دیده شود.

قالیباف افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته این استان را برای سفر انتخاب کردیم تا ان شاءالله با نظارت خوبی که بر پروژه‌ها و مشکلات چه در حوزه حسابرسی، اعتبارات و مشکلاتی که در حوزه واگذاری اعتبارات ممکن است به وجود آید همچنین پروژه‌هایی که تعیین تکلیف آنها زمان‌بر شده است را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس تصریح کرد:  امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه‌های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه‌ها که بیش از 2 دهه زمان برده است را ساماندهی کنیم.

رئیس قوه مقننه درخصوص اقدامات مقدماتی برای سفر نظارتی به استان نیز عنوان کرد: کارهای کارشناسی خوبی پیش از سفر انجام شده و وقت زیادی برای آن صرف شده است و جلسات متعددی با وزرا و استاندار تشکیل شد و تیم‌های میدانی نیز از قبل به استان سفر کرده‌اند و امیدوارم امروز بتوانیم، بازدیدهای میدانی خوبی داشته باشیم تا در جهت حل مشکلات گام‌های جدی برداریم.

قالیباف درخصوص معضل آفات جنگل‌های بلوط زاگرس نیز گفت: دولت حتما به این امر توجه دارد و موضوعات محیط زیست مورد توجه است و این بحث آفت پروانه سفیدِ بلوط‌خوارِ زاگرس نیز یکی از دغدغه‌های سفر ما است که حتما به آن توجه داریم.

وی یادآور شد: واقعیت این که در دهه‌های گذشته مجموعه پوشش سبز زاگرس ضعیف شده است، همچنین هوای گرم، آتش سوزی‌ها و نبود امکانات اطفای حریق مشکلاتی را برای پوشش سبز گیاهی این منطقه ایجاد کرده است و ما در مجموع در نگهداری از محیط زیست زاگرس کارنامه قابل قبولی نداریم، همانطور که گفته شد یکی از دغدغه‌های سفر امروز ما رسیدگی به این موضوع و بحث در این خصوص است.

به گزارش فارس، این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی ندارند که علاوه بر خشکسالی، گرفتار بیماری و یا آفت جوانه خوار و پروانه سفید برگ خوار بلوط شده‌اند.

جنگل‌های زاگرس گنجینه ارزشمندی در مناطق زاگرس‌نشین کشور محسوب می‌شوند که متاسفانه طی ۲ دهه گذشته عواملی از جمله آفات و بیماری‌ها، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی در پی، قاچاق چوب و بهره‌برداری‌های بی‌رویه جنگل‌نشینان موجب شد که این جنگل‌ها در معرض خطر نابودی قرار بگیرند.

از مجموع مساحت یک میلیون و ۵۵۵ هزار هکتار استان کهگیلویه و بویراحمد، یک میلیون و ۳۹۵ هزار هکتار جنگل و مرتع بوده که از این میزان ۸۷۶ هزار هکتار جنگل و ۵۱۹ هزار هکتار مرتع است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.