تاریخ انتشار:۲۱:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: با محوریت تعاون روستایی، ساختار نطام صنفی کارهای امور کشاورزی و منابع طبیعی به اتاق اصناف کشاورزی و کمیسیون نظارت بر این اصناف تغییر کرده تا بیش از گذشته شاهد پویایی بخش کشاورزی باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

 

به گزارش خبرنگار عصر دنا،  به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، مرتضی ادیب در نشست توجیهی آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: نظام صنفی‌ها باید از حالت صرف صدور پروانه فعالیت خارج شوند و خود را برای انجام ماموریت‌های مهم‌تری در بخش کشاورزی آماده کنند.

معاون توسعه تشکل‌های سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران با بیان اینکه نباید نظام‌های صنفی ماشین‌ چاپ پروانه فعالیت شوند، افزود: تشکیل ساختارهای صنفی در مشاغل خدماتی، صنعتی و تجاری سابقه‌ای نیم قرنی در کشور دارند اما اکنون و بعد از ۱۳ سال به دنبال بازتعریف جدیدی از ساختار نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی هستیم.

وی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی به منظور دفاع از از حقوق و منافع صنفی شاغلین بخش کشاورزی و هویت‌بخشی به آنان تشکیل شده و تاکنون با عضویت بیش از یک میلیون سیصد نفر بهره بردار، بالغ بر ۹۵۰ هزار فقره پروانه را صادر کرده است.

معاون دفتر تشکل‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، توضیح داد: ساختار نظام صنفی کشاورزی شامل اتحادیه صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران است.

ادیب گفت: دفاع از حقوق کشاورزان،  قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه‌ها، الگوی کشت، ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی، نظارت و کنترل بر تولید محصولات سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی، همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در افزایش دانش کشاورزان و تولیدکنندگان و ترویج شیوه‌های نوین کشاورزی بخشی از وظایف نظام صنفی و اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‌هاست.

سید علی معتمدی‌پور نیز در این آیین با اعلام حمایت کامل از فعالیت مقتدارانه این تشکل گفت: مردمی کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی و افزایش مشارکت مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد از سیاست‌های کلان این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: البته تشکل‌ها مانند دو لبه چاقو هستند که اگر در مسیر هم‌افزاهی و همراهی با سیاست‌های کلان باشند مفید و مثمرثمر خواهند بود؛ در غیر این‌صورت تبدیل به مانعی برای پیشبرد کار خواهند شد.
معتمدی‌پور با بیان اینکه انتظار من از یک نظام صنفی و اتاق اصناف کشاورزی پویا و فعال حمایت از کشاورز و تولیدکننده است نه مدیر، تصریح کرد: باید روحیه کارهای مشارکتی‌امان را بالا ببریم و یک تعامل دو سویه میان بخش دولتی و تشکل‌های مردمی ایجاد کنیم چرا که اگر یک تشکل نخواهد و نتواند به اهداف کلان آن بخش کمک کند، نباشد بهتر است.
علی بخش شجاعی نژاد، مدیرکل جدید تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: در گام نخست شروع مسئولیت جدیدم، اقدامی مهم در این استان آغاز شده که نتیجه آن پویایی و تحرک بخش کشاورزی خواهد بود.
شجاعی افزود: شهرستان‌هایی که تاکنون موفق به تاسیس نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی نشدند به زودی باید اقدام کنند تا در گام بعدی کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی تشکیل و برای اعضای آن حکم صادر شود و بعد از برگزاری انتخابات اتاق اصناف در شهرستان‌ها، اتاق اصناف کشاورزی استان فعالیت خود را آغاز کند.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد، حمایت و دخالت دادن تشکل نظام صنفی و اتاق اصناف کشاورزی در مراجع تصمیم‌سازی‌ و تصمیم گیری را از سوی متولی ارشد کشاورزی این استان مایه دلگرمی دانست و یادآور شد: شبکه‌های تعاون روستایی، نظام صنفی،  اتاق اصناف کشاورزی و همه تشکل‌های زیر مجموعه تعاون روستایی به عنوان بازوان و پشتوانه توانمند بخش اجرایی کشاورزی، با همه وجود پای کار و در کنار تولیدکنندگان، کشاورزان و بهره‌برداران خواهند بود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.