تاریخ انتشار:۱۸:۴۱ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده اما رعایت نکات بهداشتی در مصرف گوشت در جهت پیشگیری از بیماری بسیار الزامی است.

سید مختار رجائی فر افزود: بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که همزمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: تاکنون موردی از این بیماری دراین استان دیده نشده است اما رعایت نکات بهداشتی در مصرف گوشت در جهت پیشگیری از بیماری بسیار الزامی است.

رجائی فر بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو یا  CCHF  یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این بیماری بجز تب مختصر و گذرا  معمولا هیچ علایمی در دامها ندارد.

وی ادامه داد: ویروس بیماری در خون و بافت های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که  در این مواقع انجام کارهایی چون شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت های آلوده دامها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا کنون بیش از 230 هزار راس دام سبک و سنگین و همچنین قریب به 45 هزار مترمربع از اماکن دامی بر علیه بیماری های انگلی و انگل های خارجی دام بصورت کاملاً رایگان سمپاشی شده اند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی ، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل بمدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد است.

وی  تاکید کرد: کشتار غیر مجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال بیماری است که در این رابطه تاکید می گردد همشهریان عزیز تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد  از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نظیر مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان در میان گذاشته یا از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در سراسر استان موارد تخلف را به اطلاع بازرسان دامپزشکی استان برسانند. 

بیماری تب کریمه کنگو(CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین