تاریخ انتشار:۱۹:۱۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت : آمارهای موجود نشان می دهد ، فوت ناشی از مصرف مواد مخدر در این استان نسبت به پارسال ۳۵ درصد افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

کامروز امینی روز دوشنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها  افزود: پارسال ۶۶ مورد فوتی ناشی از مصرف مواد مخدر در استان ثبت شد که از این تعداد ۵۴ نفر مرد و ۱۲ نفر خانم بود.

وی ادامه داد ،براساس داده های سازمان پزشکی قانونی کشور ، آمار تلفات سوء مصرف مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۵.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بود و اعتیاد در این سال پنج هزار و ۳۴۲ نفر را به کام مرگ کشاند که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۱ نفر مرد و ۷۸۱ نفر زن بودند.

این آمار حاکی است در سال گذشته بیشترین موارد تلفات اعتیاد مربوط به داروهای مخدر با ۲ هزار و ۴۱۷ فوتی بوده است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۱ نفر بر اثر مصرف متادون، ۲۲۴ نفر ترامادول و ۹۲ نفر نیز سایر داروهای مخدر جان باخته‌اند.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی ،در این مدت هزار و ۷۴ نفر نیز بر اثر مصرف موادمخدر، ۲۸۲ نفر مواد محرک و هزار و ۵۶۹ نفر بر اثر مصرف همزمان چند دسته مواد و دارو جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۲ هزار نفر معتاد در این استان سکونت دارند که ۶ هزار نفر از آنان در سال ۱۴۰۰ برای بازتوانی  به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کردند.

ناصر رضایی تاکید کرد که ۶۰۰ نفر معتاد معادل پنج درصد از نفر از افراد مبتلا به اعتیاد در استان را بانوان تشکیل می دهند.

براساس آمار دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیشترین معتادان استان ، ماده مخدر تریاک مصرف می کنند.

این آمار حاکی از این است که بیشترین سن مبتلایان به اعتیاد در استان در سنین ۲۵ تا ۴۰ است  اما سن اعتیاد به مواد مخدر در این خطه در حال کاهش است.

 گزارش‌های رسمی در باره کاهش سن و افزایش نرخ شیوع اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه از جمله نوجوانان ، زنان ، ورزشکاران و کارگران نشانگر این واقعیت است که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی آنچنان که باید کارساز نیست که نیاز است برای اثربخش تر شدن این برنامه ها فکر عاجل شود.

 ۳۳مرکز برای کمک به درمان اعتیاد به مواد مخدر در قالب مراکز نیمه اقامتی، مرکز اجتماع محور،جامع درمان اعتیاد،مرکز گذری و تبصره ۲ در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کند.

 از این تعداد۲۱ مرکز اقامتی برای مردان و یک مرکز اقامتی ویژه بانوان فعالیت می کنند.

در میان زیرساخت های ایجاد شده برای کمک  به ترک اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد تنها یک مرکز نیمه اقامتی ویژه بانوان در این استان فعالیت می کند که به نظر می رسد افزایش امکانات حمایت از ترک اعتیاد این قشر ضروری است.

با توجه به اینکه طبق قانون ،اعتیاد بیماری است نه جرم، تغییر نگرش خیران نیکوکار برای کمک به ایجاد شغل برای رهایی یافتگان از اعتیاد ضرورت دیگری است که در این استان باید به آن توجه شود.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.