تاریخ انتشار:۱۹:۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

 

مکتب امام خمینی (ره ) و نقش کمیته امداد در فقر زدایی کهگیلویه و بویراحمد

کمیته امداد امام (ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط حضرت امام خمینی(ره) با هدف رسیدگی به امور محرومان و نیازمندان تاسیس شد.

 با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش بینی برنامه های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت به گونه ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام(ره) با صدور حکمی از سوی امام خمینی(ره‌) برای مدت نامحدود و به منظور  حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا نمودن آنان‌ تأسیس شد.

آغاز و استمرار فعالیت کمیته امداد امام(ره) با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند از ایشان و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، تلاش برای پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارایه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی، فراگیر نمودن بیمه درمان و ارتقای کم و کیفی خدمات حمایتی پایه اعم از مسکن، آموزش و معیشت نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و در نهایت تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان صورت گرفته است.

این نهاد در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین حامیان مردم مستضعف و آسیب‌دیده در کشور محسوب می‌شود و با این وجود هیچ کس منکر پاره ای از جلوه های فقر و محرومیت در جامعه نبوده و اساساً امکان اینکه فقر و محرومیت ، این میراث سیاست های غلط رژیم های سلطنتی ، به این زودی از جامعه ایرانی رخت بر نمی بندد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی کهگیلویه و بویراحمد  ابراز داسشت: تأمین مسکن مددجویان یکی از مهمترین دغدغه های کمیته امداد است که این نهاد در کنار سایر خدمات خود به منظور تأمین حداقل مایحتاج و نیازهای ضروری نیازمندان موردحمایت، در امر تأمین مسکن آن‌ها فعالیت و خدمات قابل‌توجهی داشته است

قباد مبشری با اشاره به اینکه ارائه خدمات عمرانی در قالب خرید، ساخت، بهسازی و مقاوم‌سازی و تعمیرات مسکن مددجویی یکی از برنامه‌های در دستور کار این نهاد است، گفت: در یازده ‌ماهه سال گذشته ۷۰ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان در خصوص ارائه خدمات عمرانی به مددجویان این نهاد هزینه شده است.

وی بابیان اینکه درمجموع ۱۶۱۰ مورد عملیات عمرانی در سال جاری برای مددجویان استان انجام‌شده است، افزود: در این خصوص با کمک نهادهای مختلف، سپاه پاسداران ، بنیاد مسکن و خیران و نیکوکاران،  ۷۷۹ مورد احداث و خرید مسکن مددجویی و ۸۳۱ مورد تعمیرات، انشعابات لوله کشی گاز و احداث سرویس بهداشتی و حمام ازجمله اقدامات حوزه مسکن کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد است.

مبشری تأکید کرد: به منظور تأمین سرپناهی امن و مقاوم برای مددجویان، نیازمند یاری خیران و نیکوکاران هستیم و انتظار داریم کسانی که می توانند ما را در امر ساخت و خرید مسکن برای مددجویان تحت حمایت یاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین حوزه های کمیته امداد، حوزه حمایت و سلامت خانواده است، تصریح کرد: تعداد خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ هزار و ۱۲۶خانوار  است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۱۰۵ خانوار زن سرپرست و ۲۴هزارو ۸۳۲ خانوار سالمند از حمایت این نهاد برخوردارند.

مبشری با بیان اینکه یکی از اقدامات کمیته امداد در حوزه حمایت کمک به رفع سوءتغذیه کودکان است، افزود: در این رابطه ۲۰۰۰ زیر شش سال دچار سوءتغذیه ماهیانه تحت حمایت برنامه رفع سوءتغذیه قرارگرفته‌اند.  

مبشری از دیگر برنامه‌های حوزه حمایت کمیته امداد را کمک به ازدواج جوانان تحت حمایت برشمرد و افزود: در این خصوص تعداد زوج هایی که سال گذشته جهیزیه دریافت کرده‌اند، ۵۴۹ نفر است.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد تعداد خانوارهایی را که در سال گذشته کمک‌های موردی اعم از درمان موردی هزینه راه و غیره دریافت کرده‌اند ۱۶ هزار و۵۳۱ مورد عنوان کرد و گفت: در زمینه لوازم ضروری زندگی نیز ۱۷۴۲۴ دستگاه وسیله گرمایشی و سرمایشی در سال جاری به خانوارهای مددجو اهداء شده است.

مبشری یکی از مهمترین برنامه های حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد را پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه عنوان و بیان کرد: در این خصوص در سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۳۵۳ مورد تسهیلات کارگشایی با اعتبار ۳۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان به مددجویان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: در مجموع یازده ماهه سال گذشته ۴۱۶ میلیارد تومان در حوزه حمایت و سلامت خانواده برای مددجویان نهاد هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد در گفتگوی تفصیلی به خبرنگار ما گفت: اشتغال‌زایی و توانمندسازی مددجویان تحت حمایت یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های این نهاد است که در این خصوص، کمیته امداد همواره با ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان و ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به آنان، جهت رساندن آن‌ها به خودکفایی و درنهایت خروج از گردونه حمایت تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد هستند که از این تعداد ۱۷ هزار خانواده زنان سرپرست خانوار هستند که ایجاد اشتغال و توانمندسازی آنان یکی از مهمترین دغدغه های این نهاد است.

مبشری بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲۶۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد ایجادشده است، گفت: در این زمینه ۱۶۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از محل اعتبارات داخلی و منابع بانکی برای اجرای طرح‌های خودکفایی به مددجویان پرداخت‌شده است.

مبشری به اجرای طرح راهبران شغلی برای مددجویان کمیته امداد در سال جاری به‌عنوان یکی از برنامه‌های این نهاد در زمینه اشتغال مددجویان اشاره و بیان کرد: طرح راهبری شغلی یکی از راهبردهای کارآفرینی جهت ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان است که در این خصوص ۲۰۵۶مورد راهبری شغلی از طرف آن‌ها برای مددجویان ایجادشده است.

حمایت و رسیدگی به ایتام و سالمندان، زنان سرپرست خانوار، توجه به سلامت، معیشت و مسکن خانواده ها، خودکفایی، توانمندسازی و کارآفرینی در راستای عزت و کرامت انسانی از جمله فعالیت های کمیته امداد امام خمینی(ره) در این سال ها بوده که پایه ریزی آن از مکتب امام خمینی ره شکل گرفت و به ثمر نشست.

رمز موفقیت امام خمینی در احیای تفکر فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی، برخورد اصولی ایشان با این مسئله بود. قانع نشدن به اقدامات مفید اما موقت در زمینۀ حمایت از محرومان و فقرا و اصلاحات تاثیر گذار اما ناکافی در جهت برقراری عدالت اجتماعی و اصرار بر تشکیل حکومت اسلامی، امتیاز چشمگیری بود که امام خمینی را موفق به احیای تفکر دینی فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی در عصر حاضر نمود. هر چند هدف اصلی امام خمینی از تشکیل حکومت اسلامی، انجام وظیفۀ دینی قیام برای خدا و فراهم ساختن زمینه تعالی و تکامل معنوی انسانها بود، ولی در مسیر رسیدن به این هدف جامع، اهداف دیگری نیز وجود دارند که اهرم کارآمدی چون حکومت اسلامی، وسیلۀ بسیار خوبی برای دستیابی به آنهاست.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین