تاریخ انتشار:۱۵:۴۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: ارتقای فرودگاه یاسوج از سطح داخلی به مرز هوایی رویایی بود که در بهمن ماه ۱۴۰۰در هیات وزیران و دولت سیزدهم به تصویب رسید و رنگ واقعیت گرفت تا امکان برقراری پروازهای بین المللی دراین فرودگاه فراهم شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

هرچند مصوبه هیات دولت  و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده ولی حلقه های زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی ادارات ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده و درواقع می توان گفت که دستگاههای اجرایی متناسب با آن پیشگام نبوده و همراهی خوبی نداشته اند .

۱۴۰۱ سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده و فرصتی برای فرودگاه های کشور است تا با حمایت و مانع زدایی و عدم کارشکنی زمینه برای رشد و توسعه آن ها در خصوص افزایش پروازها و بالابردن ضریب ایمنی آن ها فراهم شود.

همچنین فرودگاه ها یکی از مهمترین ارکان توسعه توریسم و  از زمره پردرآمدترین منابع درآمد برای کشورها به شمار می روند و باتوجه به وجود تحریم های ظالمانه این صنعت می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد. 

فرودگاه یاسوج به عنوان خاص ترین فرودگاه کشور، همانند یک بنگاه اقتصادی کارآمد عمل خواهد کرد و در صورتی که حمایت شود می تواند به رویای دیرینه مردم این استان که همان تحقق پروازهای خارجی و افزایش صادرات و سرمایه گذاری های خارجی برسد و زمینه ایجاد اشتغال و خلق ثروت فراهم شود.

بین المللی شدن فرودگاه یاسوج الزامی است که در پی آن رشد همه جانبه و تحقق شعار سال را خواهد داشت و ورود و حمایت از سوی مسئولان و مدیران اهرم موثری برای توسعه فرودگاه یاسوج خواهد بود.

از سوی دیگر با وجودی که به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری  در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت ها در راستای تقویت زیرساخت ها و اشتغال پایدار استان بهره لازم برده نشده است که برقراری پروازهای خارجی تا حد زیادی می تواند معرف قابلیت های استان و این ظرفیت های پرشمار باشد.

البته خاطره ناگوار حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج در بیست و نهم بهمن سال ۱۳۹۸ که منجر به قربانی شدن همه سرنشینان آن شد هیچگاه از ذهن مردمان این دیار رخت نخواهد بست اما امیدوارند تا با توسعه فرودگاه یاسوج در دولت مردمی و انقلابی آن روزهای تلخ را به تاریخ بسپارند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد یکی از راه‌هایپیشرفت استان را توسعه فرودگاهی و ایجاد پروازهای جدید می داند  و گفته که در هر زمینه‌ای اعم از فرهنگی، علمی اجتماعی و اقتصادی این استان نیاز به افزایش پروازها و توسعه فرودگاه دارد.

استقرار پروازهای خارجی در کهگیلویه و بویراحمد یک رویا نیست

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه یاسوج از این پس، به دنبال پروازهای خارجی با حضور مسافران با ملیت های مختلف از کشورهای خارجی است.

عنایت انصاری فرد تاکید کرد: پرواز خارجی دیگر یک رؤیا نیست بلکه واقعیتی است که برای تحقق آن در فرودگاه بین المللی یاسوج زحمت کشیده شده و هم اکنون زمینه برای پروازهای خارجی به طور کامل مهیا شده است.

وی تاکید کرد: پرواز از این فرودگاه به سفر به عتبات عالیات آغاز شده و در ادامه به سایر کشورهای خارجی تعمیم داده خواهد شد .

انصاری فرد ابراز داشت: برای راه اندازی هر چه سریع تر این پرواز ها همه باید پای کار بیایند تا این مهم رنگ واقعیت گیرد.

نگاه سنتی مردم از فرودگاه ها برداشته شود

 فرودگاه ها صرفاً برای جابه جایی مسافران و یا بار فعالیت نمی کنند بلکه نقش شان بسیار پر رنگ تر از این موارد هستند به گونه ای که مدیر فرودگاه یاسوج می گوید باید نگاه سنتی از فرودگاه ها برداشته شود و به این مقوله  به عنوان یک بنگاه اقتصادی پر ثمر به ان نگاه کرد.

عنایت انصاری فرد افزود: فرودگاه به عنوان یک ارتباط دهنده عمل می کند و راه برای توسعه همه جانبه از جمله سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی و صادرات را فراهم می کند. 

وی تصریح کرد: رسانه‌ها تا حد بسیار زیادی می‌توانند نگاه سنتی مردم استان را به فرودگاه یاسوج تغییر دهند.

انتظار برای باز شدن پای وزارت امور خارجه به کهگیلویه و بویراحمد 

آبان ماه سال ۹۹ بود که وزیر امور خارجه وقت (محمد جواد ظریف) اعلام کرد که تفاهم نامه ای دوجانبه میان وزارت امور خارجه و استانداری کهگیلویه و بویراحمد تنظیم و نهایی می شود تا متناسب با شرایط استان اقدام شایسته ای در خصوص استقرار نمایندگی وزارت صورت گیرد.

استان ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، آب و خاک، کشاورزی، تولیدات باغی، گیاهان دارویی، جنگل‌ها و محیط زیست، آثار و تاریخی و گردشگری، موقعیت خاص استان در دسترسی به ۶ استان مهم کشور و امکان دسترسی نزدیک به دریا را دارد و متناسب با این ظرفیت ها استقرار این نمایندگی به رشد استان کمک بسیاری خواهد کرد.

مدیرفرودگاه یاسوج می گوید ایجاد نمایندگی وزارت خارجه در استان یکی از ملزوماتی است که باید پیگیری شود.

انصاری فرد ادامه داد: چنانچه پروازهای خارجی بخواهد استقرار یابد و مسافران خارجی با کوچکترین مشکلی روبرو شوند و یا در صدور ویزا مشکلی باشد ایجاد این نمایندگی به مسافران خارجی کمک زیادی خواهد کرد.

سهم کم مشارکت ادارات تاثیر گذار، در تحقق رویایی پروازهای خارجی

آن گونه که شواهد حاکی است گویا هنوز خبر صدور مرز هوایی یاسوج و پرواز های خارجی به گوش برخی ادارات در استان نرسیده است.

مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به برخی از این ادارات و نهادهای خصوصی ، گفت: تاکنون هنوز یک نفر از متولیان دولتی و یا بخش خصوصی در یاسوج نشست، تماس و یا مکاتبه ای با این فرودگاه نداشته است.

وی افزود: این در حالی است که اهداف صادرات، جابه جایی بار و معرفی ظرفیت های استان همچون گیاهان دارویی و جذب سرمایه گذار با پرواز های خارجی محقق خواهد شد. 

انصاری فرد تاکید کرد: زیرساخت ها برای پرواز های خارجی در فرودگاه یاسوج مهیا است و با راه اندازی صادرات کالاهای مختلف علاوه بر ارزآوری در قدم اول حداقل یک هزار و ۵۰۰ اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتظار می رود سازمان های مرتبط در حوزه مختلف از حوزه گردشگری گرفته تا حوزه های اقتصادی بویژه در بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را برای توسعه فضای فرودگاهی و دیگر موارد توسعه ای با فرودگاه یاسوج داشته باشند.

وی ادامه داد: حدود ۲ سال پیش بود که برای استقبال معلمان از آموزش و پرورش استان تقاضای تفاهم نامه در راستای اقساطی نمودن پرواز مشهد برای فرهنگیان شد اما هیچ گونه همکاری صورت نگرفت.

انصاری فرد بیان کرد: امید است مشارکت دستگاه های اجرایی برای توسعه پرواز های استان بیش از این شود تا فرودگاه بتواند تکلیف خود را در قبال مردم اجرایی کند. 

آنچه برای تحقق رویای پرواز خارجی در فرودگاه عملیاتی شد 

انصاری فرد ادامه داد: با توجه به آنکه در سال ۱۴۰۰ مجوز مرز هوایی یاسوج اعلام شد ما برای اینکه بتوانیم زیرساخت ها را تهیه کنیم و با این مجوز پروازهای خارجی برقرار شوند در بهمن ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گرفته شد.

به گفته مدیرفرودگاه یاسوج برای اینکه پروازهای بین المللی هر چه سریع تر برقرار شوند باید تمامی ادارات و نهاد های مرتبط با ما همکاری کنند زیرا به تنهایی قادر به این موضوع نیستیم .

وی بیان کرد: هدف این است که پروازها مستمر و به طور مداوم انجام شوند و مقطعی نباشند.

انصاری فرد عنوان کرد: فرودگاه یاسوج استحقاق دستیابی به این هدف را دارد و روی این اصل در سال ۱۴۰۰ یک پروژه مهم انجام شد که پروژه مهم افزایش طول باند به مقدار ۴۱۶ متر و نصب چراغ های(papi پاپی) و (simple approachسیمپل اپروچ) بود که به قراری پرواز شب کمک شایانی کرده است .

وی تصریح کرد: هزینه ای که برای این پروژه ها انجام شد حدود سه میلیارد تومان بود که از طریق شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت شد.

انصاری فرد ابراز داشت: همچنین در سالجاری  مبلغ ۲ میلیارد تومان برای ایستگاه آتش نشانی و ایمنی زمینی و هدایت هواپیما در فرودگاه یاسوج هزینه خواهد شد .

مدیر فرودگاه یاسوج افزود: این مهم به افزایش ضریب ایمنی فرودگاه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای خرید تجهیزات گذرنامه و نهاد رییس جمهوری و استقرارشان برای پروازهای خارجی ۷۸۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درخواست شده است.

انصاری فرد تاکید کرد: به محض تامین اعتبار تمام تجهیزات و امکانات خریداری خواهد شد و این نهاد و ادارات در فرودگاه مستقر می شوند.

وی عنوان کرد: برای اینکه عملیات پروازهای خارجی در فرودگاه به لحاظ ارتباطی مختل نشود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گرفته شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به خرید دستگاه ایر استارت در این فرودگاه نیز، عنوان کرد: در حال حاضر در حال مناقصه برای خرید دستگاه ایر استارت هستیم که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.
ضریب ایمنی پروازهای فرودگاه یاسوج افزایش می یابد

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: این فرودگاه در سال ۱۴۰۱ در بحث بالا بردن ضریب ایمنی پروازها به دنبال نصب جدیدترین سیستم RCAG در فرودگاه یاسوج و کوه های اطراف به منظور پوشش فرکانسی است.

انصاری فرد اظهار داشت: این مهم به بالا بردن ضریب ایمنی کمک می کند و دغدغه های مردم در خصوص کوهستانی بودن استان و کم شدن پوشش فرکانس با این دستگاه کاملا برطرف خواهد شد.

وی افزود: فرودگاه  بین المللی شهدای یاسوج در سال ۱۴۰۰ یک عملکرد صد در صدی در خصوص آمار تعداد پرواز، جابه جایی مسافر و بار داشته است.

مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: طبق ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که منتشر شده این فرودگاه در بین ۵۴ فرودگاه موجود در کشور جزو پنج فرودگاهی است که در هر سه شاخص پرواز، جابه جایی مسافر و بار عملکرد آن رشد ۱۰۰ درصد داشته است.

ریز و درشت فرودگاه یاسوج

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

هم اینک شرکت های هواپیمایی ماهان و پارس  ۲ پرواز در هفته  در فرودگاه یاسوج دارند و راه اندازی پرواز های عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته  است.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.