کد خبر: ۱۸۳۱۷
تاریخ انتشار:۰۷:۴۲ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در 21 سفر انجام شده حدود 800هزار درخواست و تماس تلفنی صورت گرفته، گفت: به بالای ۸۵ درصد درخواست های مردم در سفرهای استانی پاسخ داده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور شامگاه شنبه(31اردیبهشت‌ماه) در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: این دولت مردمی است و کار را از ارتباط با مردم آغاز کرده است و دولت خادم ملت است.

وی افزود: این دولت تنها دولتی است که در بازه زمانی کوتاه سند تحول دولت را منتشر کرده است تا صاحبنظران آن را نقد و تکمیل کنند.

 

دولت شجاعانه موانع واردات واکسن را برداشت

مرتضوی ادامه داد: یکی از برنامه های کوتاه مدت دولت بحث سلامت مردم بود و در ابتدای امر دولت، ویروس کرونا در جغرافیای ایران تاخت و تاز می‌کرد و تعداد قابل توجهی از عزیزان بخش سلامت دچار بیماری شدند و به شهادت رسیدند و در ایران اسلامی عدد تلفات به بالای 750 نفر در روز رسید ولی دولت با اقدامات شجاعانه موانع واردات و تولید واکسن را برداشت و ایران امروز در زمره معتبرترین کشورهای تولید واکسن قرار دارد و الان تعداد تلفات تک رقمی شده و رو به کاهش است.

وی به بحث آزادسازی سواحل اشاره کرده و گفت: دولت در بازه زمانی کوتاه سواحلی که در اختیار نهادهای دولتی بودند را در سراسر کشور آزادسازی کرد.

مرتضوی در مورد اقدامات قبل از سفرهای استانی دولت گفت: ابتدای کار دولت رئیس جمهور دستور داد سفرهای استانی انجام شود و برنامه ریزی حاکی از آن است که در سال اول، رئیس جمهور و هیات دولت به تمام استانها سفر خواهند کرد.

 

مشکلات کشور با نشستن در تهران حل نمی شود

وی افزود: این سفرها پشت صحنه ای دارد و قبل از سفر برای هر استان کارشناسان متعددی تعریف می کنیم که ماموریت دارند موضوعات استان را براساس اسناد بالادستی بررسی کنند و کارشناسان با مسئولین استانی تشکیل جلسه می دهند و نیازها را احصا و به تهران منتقل می کنند و در جلسه ای با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان استانها، این طرح ها بررسی می شوند و نهایی  شدن آن با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرا و استاندار محترم انجام می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد میزان لزوم سفرهای استانی با وجود مسئولین استانی دولت تصریح کرد: همین قدر که شهروند تهرانی حق دارد شهروند استانهای کمتر توسعه یافته هم حق دارد و در آموزه های دینمی هم ارتباط مدیران با مردم تکلیف است.

وی افزود: اگر بنا بود مشکلات مردم با نشستن در تهران حل شود الان نباید مشکل می داشتیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: نظارت میدانی موجب می شود که مدیران استانی بدانند که مجموعه دولت ناظر بر رفتارشان است و ثانیا  بعضی از گلوگاهها را باید شناسایی کنند.

وی افزود: حق مردم این است که مسئولین از نزدیک مشکلاتشان را شاهد باشند و مثلا در سفر اخیر استانی رئیس جمهور بالغ بر 30 میز خدمت در استان تشکیل شد که واقعا مشعوف‌کننده بود که وقتی دیدم معاون ارشد وزارتخانه و مدیران کل وزارتی و استانی همه درد مردم را می‌شنیدند و بخشی را فی المجلس حل می‌کردند و بسیاری از افراد جویای کار برای اشتغال به نهادها معرفی شدند.

 

اولویت دولت تکمیل طرح های نیمه تمام است

مرتضوی با اشاره به اولویت های دولت در سفرهای استانی تصریح کرد: تعداد زیادی طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد و طرح های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی کل کشور را احصا کرده ایم و رئیس جمهور تاکید دارد که این طرح ها در اولویت باشند و تاکید دوم ایشان این است که طرح جدیدی آغاز نمی شود مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در بازدیدهای میدانی به برخی گلوکاه ها برخورد و دستور برطرف کردن آن را صادر می کند. نهایت امر بعد از برگشت از سفر مجموعه مصوبات و دستورات رئیس جمهور و مجموعه گزارشات ارسال شده توسط وزرا بررسی می شود. همزمان با سفر رئیس جمهور، ایشان به همه استان ها نماینده ویژه و تام الاختیار ارسال می کنند تا طرح های شهرستان و حوزه را بررسی کنند.

وی افزود: مصوبات سفر را بعد از سفر به آقای رئیس جمهور ارسال می‌کنیم و ایشان دستور اقدام می‌دهند و در نهایت توسط معاون اول رئیس جمهور به استان‌ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ می‌شود.

 

دستور رئیس جمهور درباره مصوبات سفرها

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان داشت: رئیس جمهور دستور داده که یا موضوعی مصوب نمی شود یا اگر مصوب شد باید در مقام عمل اجرایی شود و برای اجرایی شدن نیازمند تامین منابع است که این منابع به چند دسته تقسیم می شود که یکی منابع عمومی دولت، دیگری از محل منابع دستکاه های اجرایی است که یکی فروش املاک و مستغلات این دستگاه ها است و دیگری مسئولیت اجتماعی وزارت نفت است.

وی افزود: در این دوره وزارت نفت علاوه بر استان های نفت خیز، حسب مدیریت اجتماعی به سایر استانها هم کمک می‌کند.

مرتضوی تاکید کرد: در سفرهای استانی هم ستاد اجرایی فرمان امام و هم بنیاد مستضعفان و هم کمیته امداد حضرت امام در پروژه های خرد و کلان مشارکت می کنند و همه دستگاه ها تمام قد در خدمت اجرایی کردن مصوبات سفر هستند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درمورد چگونگی پیگیری مصوبات سفرهای استانی گفت: سامانه ای طراحی کرده ایم و تمام تعهداتی که از محل منابع عمومی برای سال 1400 داشتیم، بالای 25 درصد هم بیشتر محقق شده است و بخشی از مصوبات سال 1400در سال1401 محقق شد.

وی افزود: بخشی از درخواست های مردمی مربوط به مشکل مسکن است که این افراد برای تهیه مسکن معرفی می شوند و بخشی نیز مربوط به اشتغال است که برای این منطور سامانه ای در وزارت کار طراحی شده و بسیاری از کارگاه ها برای تامین نیرو به آن مراجعه کرده اند.

 

800 هزار درخواست مردمی در سفرهای استانی

مرتضوی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال برخی از این افراد تسهیلات اعطا می شود و اگر فاقد مهارت باشند به سازمان فنی و حرفه ای معرفی می شوند و بعضی هم یکسری تقاضا های شخصی است که به فراخور منابع به آنان پاسخ داده می شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در 21 سفر انجام شده حدود 800هزار درخواست و تماس تلفنی صورت گرفته، گفت: همکاران به درخواست های کتبی بسنده نمی کنند و سیستم «سامد» تقریبا 120 نفر کابر دارد که تماس های تلفنی افراد را رصد و ثبت می کنند و به بالای ۸۵ درصد این درخواست ها پاسخ داده شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: 2651 طرح را تصویب کرده ایم که دوساله، سه ساله و یا چهارساله تعریف شده اند و چیزی که قرار بود در سال 1400 از محل منابع عمومی پرداخت شود، حدود 126درصد پرداخت شده و در سال 1401 دولت مصمم است که تعهداتش را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه های اجرایی نسبت به آزادسازی سواحل اقدام کردند و به دستور رئیس جمهور عمل کردند، گفت: یکی از ویژگی های این دولت این است که به محض اینکه تصمیمی اتخاذ می شود تمام دستگاه های اجرایی وابسته به دولت برای اجرایی مصوبات و دستورات تمام قد اعلام آمادگی می کنند.

مرتضوی درمورد عدم اجرای آزادسازی سواحل توسط بخش خصوصی تصریح کرد: متاسفانه به لحاظ قصور و تقصیر دستگاه های نطارتی چون دهیاری ها وشهرداری ها بخشی از سواحل توسط مردم تصرف شده که فرآیند حقوقی و قضایی دارد که بخشی از سواحل آزاد شده و بخشی نیز فرآیند حقوقی و قضایی خود را طی میکنند که امیدواریم ان شالله آزادسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه وزارت کشور متولی ساماندهی سواحل شده و بدین منطور سازمانی در این وزارتخانه تعبیه شده است، گفت: این سازمان با همکاری استانداران، فرمانداران و بخشداران و شهرداران نسبت به ساماندهی مطلوب به نفع مردم تلاش می‌کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.