تاریخ انتشار:۱۲:۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عصر دنا: کمبود کالای اساسی روغن در بازارهای کهگیلویه و بویراحمد جدی است اما مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند این کمبود به مدیریت درون استانی مربوط نیست و یک موضوع ملی و جهانی است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

کمبود روغن در بازار کهگیلویه و بویراحمد محسوس است و مردم به شدت از این وضع معترض و نگران هستند و اما در کنار این کمبودها برخی فروشندگان بی‌انصاف هم فروش برخی کالاها را در کنار روغن اجباری کردند و هر‌ کس روغن می‌خواهد باید رب‌گوجه‌فرنگی هم بگیرد.

امین دادوند یک شهروند یاسوجی است که می‌گوید در برخی فروشگاه‌ها روغن خوراکی وجود دارد اما در نهایت یک یا دو عدد می‌دهند.

مهران کشاورز شهروند دیگر یاسوجی گفت: کمبود روغن را می‌توانیم تحمل کنیم اما اینکه برخی کالاها را باید به اجبار بخریم قابل تحمل نیست، فروشندگان می‌گویند باید همراه روغن رب‌گوجه هم بخرید.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که چرا مردم به راحتی از حق و حقوق خود می‌گذرند و زیر بار فروش اجباری برخی کالاها در کنار روغن می‌روند.

بهادر ساکن شهر دهدشت به خبرنگار ما گفته که محل کارم در همسایگی یک فروشگاه است که روغن خوراکی دارد و شهروندانی که می‌آیند و روغن می‌خرند به اجبار رب‌گوجه هم می‌خرند اما ندیدم کسی اعتراضی کند یا به بازرسان بازار و تلفن 124 تماسی بگیرد.

وی گفته که مردم هم در کاهش این تخلفات موثرند و باید با عوامل بازار همکاری کنند و اجازه تخلف به متخلفان ندهند. 

نکته دیگر این است که علی‌رغم قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت کالاهای کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی اما از آنجا که فروشندگان مستقیم زیرنظر اتاق اصناف و اداره‌کل صمت هستند یک دوگانگی وجود دارد و حرف‌شنوی از جهاد کشاورزی بسیار کم است.

از سوی دیگر متصدی تلفن 124 اداره‌کل صمت است و تخلفاتی که مردم گزارش می‌دهند ابتدا در اداره‌کل صمت تشکیل پرونده و بعد به بازرسان اعلام می شود که این هم نوعی دوگانگی است.

از طرفی دبیر ستاد تنظیم بازار همچنان اداره کل صنعت و معدن است تا این موانع کارایی قانون انتزاع را کاهش دهد و دوگانگی‌ها زیاد شود.

یک کارشناس بازار هم به تسنیم گفت که جرایم غیربازدارنده تعزیرات از عوامل موثر در افزایش تخلفات است چرا که بسیاری از فروشندگان متخلف بخش ناچیزی از سود یک‌ شبه خود را بابت جریمه می‌دهند و برای تخلف ترغیب می‌شوند.

وی افزایش مبلغ جرایم را یک قدم به جلو دانست اما گفت که باز هم کافی نیست و بازدارنگی لازم را ندارد. 

در همین زمینه سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در پی نواقصاتی در امر تامین و توزیع برخی اقلام خوراکی از جمله روغن و ماکارونی توضیحاتی ارائه کرد. 

به گزارش تسنیم در این توضیحات آمده است: بحران اخیر جهان و جنگ روسیه و اوکراین موجب شده تا امنیت غذایی همه کشورهای دنیا تهدید شود و با مشکلات جدی روبه‌رو شوند.

70 درصد روغن و 30 درصد غلات دنیا در همین منطقه جنگ‌زده تولید و تامین می‌شود که با وقوع این جنگ عملا این تنش بزرگ به بازار دنیا وارد شده و کشور ما نیز از این تنش در امان نبوده است.

لذا همان‌ گونه که اشاره شد، مشکلات و کمبودهای اخیر ارتباطی با مدیریت درون استانی ندارد و یک‌ موضوع ملی و جهانی است.

از سوی دیگر از تامین دانه‌های روغنی با توجه به فصل برداشت می‌تواند در تامین روغن داخل نیز موثر باشد.

نکته دیگر اینکه کمبود روغن در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به استقرار کارخانه روغن در گچساران و تدابیر مدیریتی به مراتب از بقیه استان‌ها کمتر است. 

در همین زمینه با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، با پیگیری و رایزنی‌های اخیر، 700 تن روغن خوراکی برای نیمه دوم اردیبهشت سهمیه دریافت کردیم که بیش از نصف آن توسط کارخانه داخل استان و مابقی از کارخانه های بیرون استان در حال تامین است که بین عاملان و کاسبان امین در سطح شهرستان‌ها در حال توزیع است.

تاکنون 112 تن روغن در بازار استان توزیع شده و به‌زودی سهمیه‌های جدید ابلاغ می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد. 

ذکر این نکته نیز ضروری است که فروش اجباری هر کالای دیگری همراه با روغن خوراکی در بازار ممنوع است و بازرسان و ناظران با گشت‌های مستمر و روزانه با هر تخلفی در این زمینه برخورد خواهند کرد. 

انتظار می‌رود همشهریان عزیز و رسانه‌ها با درک شرایط حاکم بر دنیا و مشکلات اقتصادی کشور، خادمان خود در جهاد کشاورزی را حمایت کنند تا با همکاری سایر نهادهای دخیل در بازار از جمله صمت و تعزیرات بتوانیم از مقطع حساس کنونی در تامین امنیت غذایی مردم عبور کنیم.

با این توضیحات جهاد کشاورزی و امیدواری به افزایش تولیدات در کارخانه روغن گچساران، باید منتظر باشیم آیا در روزهای آتی وضعیت این کالای پرمصرف در بازار این استان بهتر می‌شود؟ هر چند که کمبود روغن و بسیاری از کالاها با توجه به بحران جنگ روسیه و اوکراین به عنوان ابرتولیدکنندگان روغن و غلات یک موضوع کشوری و جهانی است.

منبع: تسنیم
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.