تاریخ انتشار:۰۳:۳۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عصر دنا: در پی درگذشت «نادر طالب‌زاده» مستند‌ساز تلویزیونی که با برنامه‌های تصویری ضد‌آمریکایی و ضد‌اسراییلی و گفت‌و‌گو با شخصیت‌های منتقد غربی شهرت داشت، شبکۀ تلویزیونی «افق» به یاد او ویژه برنامه‌ای پخش کرد؛ شبکه‌ای که طالب‌زاده از پایه‌گذاران آن بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

در این برنامه مجید شاه‌حسینی به تفصیل نکات متنوعی را دربارۀ نادر طالب‌زاده توضیح داد و از جمله تأیید کرد «پسر تیمسار منصور اردوبادی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی بوده است.»


با این حال روایت شاه‌حسینی قدری متفاوت بود چرا که از سکوت نادر طالب‌زاده (اردوبادی) در قبال مصادرۀ خانه و باغ پدری در سال 1368 با حکم ستاد اجرایی فرمان امام گفت حال آن که خود مرحوم در مصاحبه با حسین دهباشی گفته بود «دلیلی برای این کار نبوده چون پدرش خانه نشین شده بود».


مجید شاه‌حسینی گفت: پدر نادر به خاطر همکاری با کودتای نافرجام «قرنی» و مشارکت نکردن در سرکوب عشایر کهگیلویه وبویر احمد خانه نشین شد.


میهمان برنامۀ «جهان آرا» به خاطر همین ویژگی‌ها نادر طالب‌زاده را که در 16 سالگی به آمریکا رفت و در پی پیروزی انقلاب 1357 زندگی و امکان پیشرفت مادی در آمریکا را رها کرد و به ایران بازگشت شبیه دو شخصیت «مُصعب» و «سلمان فارسی» در تاریخ صدر اسلام دانست و او را همچون «مصعب» شایستۀ لقب «اشراف زادۀ قهرمان». هر چند که در ادامه بیشتر با «حاج قاسم سلیمانی» در یک سطح دانست و گفت: «نقش حاج نادر در جبهۀ فرهنگی و رسانه‌ای مثل نقش حاج قاسم در جبهۀ نظامی و مقاومت است.»


میهمان «جهان آرا» مرگ برادر نادر طالب‌زاده در آمریکا را هم مشکوک و عوامل اف بی آی را متهم دانست حال آن که خود او گفته بود درگذشت برادرش - ناصر- که کلینیک درمانی در آمریکا داشت طبیعی بوده است.

 

بیژن نوباوه نمایندۀ تهران در مجلس هم روی خط آمد و نادر طالب‌زاده را مستحق دریافت عنوان «شهید» دانست:هم به اعتبار سابقۀ جانبازی در جبهۀ جنگ مقابل عراق و هم احتمال ترور بیولوژیک در عراق (به صورت آغشتن چمدان با مواد سمی). میهمان حضوری برنامه اما ترجیح داد با قاطعیت چنین ادعایی را طرح نکند وتنها بگوید «مثل شهید زندگی کرد و شهادت را زیست.»


از بخش‌های قابل اشارۀ دیگر این بود که مسعود ده‌نمکی هم روی خط آمد و از «‌دل‌خوری و رنجوری» طالب‌زاده از مدعیان گفت حال آن که مجری و میهمان سعی داشتند ناخرسندی مستندساز را متوجه دولت های اصلاحات و اعتدال بدانند و ده‌نمکی پیش‌بینی کرد ماجرای آوینی تکرار خواهد شد؛ همان‌ها که او را رنجاندند مدعی خواهند شد.


سخنان ده‌نمکی که با مسیر برنامه کمی زاویه داشت، ادامه نیافت و تریبون بار دیگر به مجید شاه‌حسینی سپرده شد تا بگوید: در نیمۀ دوم دهۀ 70 به خاطر توقف تربیت نیروهای مورد نظر پس از تغییرات وزارت ارشاد و در دهۀ 90 مخالفت دولت روحانی با کنفرانس «افق نو» با او همکاری نشد و مجری برنامه – امیر حسین ثابتی- هم جملاتی را به نقل از مرحوم طالب زاده خواند که رییس جمهوری (روحانی) و وزیر خارجه (ظریف) مانع برگزاری کنفرانس افق‌نو شده‌اند.


مجید شاه‌حسینی البته تأکید کرد طالب‌زاده از مخالفت‌ها نمی‌رنجید و تنها بر این نکته تأکید می‌کرد که مقامات دستگاه دیپلماسی نباید خود را مسؤول پاسخ دادن در قبال سخنان رسانه‌ای‌ها بدانند و هر یک باید کار خود را انجام دهیم.


سفر کرده به آمریکا در نوجوانی با پیروزی انقلاب به ایران بازگشت در حالی که آرزوی پدر برای تحصیل در رشتۀ پزشکی و علاقه اول خود – ادبیات- را محقق نساخت و دانش‌آموختۀ رشتۀ سینما در دانشگاه کلمبیا شد.

 

او فیلم «بشارت منجی» را کارگردانی کرد تا از زبان مسیحیان بگوید ظهور پیامبر اسلام در اجیلی متفاوت با انجیل آنان نوید داده شده است. میهمان برنامه توضیح داد رهبران مسیحی پس از تماشای فیلم گفتند اگرچه این روایت را قبول نداریم اما از احترام فیلم به عیسی مسیح سپاس‌گزاریم. فیلمی که پایان آن به زبان انگلیسی هم روایت مسیحان دربارۀ مصلوب شدن عیسی را بازگفته و هم باور مسلمانان بر اساس آیۀ قرآن را؛ این که عیسی به صلیب کشیده نشده بلکه به معراج رفته است. (مسیحیان معتقدند پس از سه روز به آسمان عروج کرده است). نوباوه فاش کرد این گونه پایان بندی توصیۀ سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان بوده است.


مهم ترین چهره‌های تاریخ معاصر انقلاب اسلامی که در این برنامه نادر طالب‌زاده به آنها تشبیه شد سید مرتضی آوینی و حاج قاسم سلیمانی بودند و از این رو قابل پیش بینی است در برنامه های صدا وسیما دربارۀ او توصیفاتی بر اساس این تشبیهات را نیز بشنویم.


به گفتۀ میهمان برنامۀ «جهان آرا» همسر طالب‌زاده، لبنانی است (خانم زینب مهنا) و پس از اعمال تحریم‌ها مشکلات فراوانی برای او ایجاد شده است.

نادر طالب‌زاده که برنامه‌های گفت‌و‌گو محور اما متفاوت و فارغ از ملاحظات دیپلماتیک و با ادبیات رادیکال و بد بینانه به سیاست‌های غرب را در شبکه‌های 4 و افق (راز، عصر، مکث) اجرا کرد روز جمعه 9 اردیبهشت 1401 در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران درگذشت. مجری برنامۀ «جهان آرا»ی شبکۀ افق -امیر حسین ثابتی- درگذشت او در روز قدس را حاوی پیام دانست؛ همچنان که ورود پرچم بارگاه امام هشتم به استودیو هم زمان با چنین برنامه‌ای را.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین