کد خبر: ۱۷۸۸۲
تاریخ انتشار:۱۴:۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر به دامنه ۷۰ هزار تومان برای هر برگه بازگشته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

در حالی که در نیمه دوم سال گذشته قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن با نماد «تسه» در بازار سرمایه به بالای ۱۰۰ هزار تومان و حتی در برخی روزهای ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۸۰ هزار تومان هم رسیده بود، اما از آغاز سال جاری و همزمان با رکود تورمی بازار مسکن، قیمت این اوراق کاهش یافته است.

تثبیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دامنه ۷۰ هزار تومان

در معاملات روز جاری، متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در نمادهای مختلف بین ۷۲ تا ۷۷ هزار تومان در نوسان است. در ۳ نماد نیز تعدادی از برگه در قیمت ۸۱ هزار تومان به فروش رفته‌اند.

نوسان گیری اوراق لغو شد؛ قیمت‌ها نصف شد

به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، یکی از مهمترین علل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، حذف نوسان گیری این اوراق با همکاری بانک مسکن و فرابورس بود.

بر اساس مقررات فرابورس، فروش اوراق تسهیلات مسکن تا ۴ ماه پس از خرید ممنوع است؛ اما این ممنوعیت شامل همان روز خرید نمی‌شد و لذا سفته بازان با خرید این اوراق در ابتدای روز و سپس فروش آن در همان روز با ۵ درصد افزایش (سقف دامنه نوسان)، اقدام به نوسان گیری می‌کردند که از ابتدای اسفند نوسان گیری اوراق تسهیلات مسکن لغو شد و امکان فروش این برگه‌ها در همان روز، وجود نداشت.

وام مسکن نیم بها تمدید نشد؛ اما قیمت اوراق نزولی شد

این کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حالی است که بانک مسکن در سال جاری امکان دریافت نیمی از تسهیلات مسکن با استفاده از منابع داخلی خود و نیم دیگر با اوراق را تمدید نکرد؛ اتفاقی که پیش بینی می‌شد به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن دامن بزند؛ ولی نتیجه عکس داد و کاهش قیمت این برگه‌ها را در پی داشت.

به خصوص که هدف بانک مسکن از اجرای وام مسکن نیم بها، کاهش هزینه‌های تمام شده دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق بود.

وام مسکنی که پاسخگوی فقط ۸ متر است

کارشناسان اقتصادی از دیگر علل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش ۶ درصدی متوسط قیمت مسکن در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن سال گذشته می‌دانند که سبب شده تا ارقام و سقف فعلی تسهیلات خرید مسکن در پایتخت، کفاف خرید واحد مسکونی میان متراژ و بین ۶۰ تا ۸۰ متری را نمی‌دهد.

با توجه به گزارش بانک مرکزی که متوسط قیمت مسکن در تهران را متری ۳۵ میلیون تومان اعلام کرده، با وام مسکن زوجین می‌توان حداکثر ۱۳.۷ متر از یک واحد مسکونی و با وام مسکن فردی نیز تنها ۸ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کرد.

قیمت تمام شده وام مسکن چند؟

در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی ۴۰۰ و با وام جعاله ۸۰ میلیونی، ۴۸۰ میلیون تومان است که برای دریافت این تسهیلات ۹۶۰ برگه تسهیلات مسکن باید خریداری شود.

با احتساب میانگین هر برگه ۷۵ هزار تومان، هزینه دریافت این وام ۷۲ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین برای دریافت وام مسکن فردی به همراه وام جعاله در تهران که مجموعاً به ۲۸۰ میلیون تومان می‌رسد، متقاضی می‌بایست ۵۶۰ برگه با متوسط قیمت ۷۵ هزار تومانی و هزینه نهایی ۴۲ میلیون تومان از بازار سرمایه خریداری کند.

منبع: مهر
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.