تاریخ انتشار:۱۱:۰۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسئولان دولتی دغدغه پویایی بخش خصوصی و رونق تولید و اشتغال را ندارند و لازم است برای جبران عقب‌ماندگی‌ها مسئولان برای جذب سرمایه‌ در منطقه برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

جبار کیانی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهان و‌ تمام مردم دنیا برای شکوفایی اقتصاد خود در طول شیوع کرونا ساکت ننشسته و همواره برای رونق کسب و کار و ایجاد فضای کسب و کار جدید تلاش کردند، اگر به طراحی موزه و نمایشگاه امروزه توجه کنیم متوجه می‌شویم که این طراحی برای آینده ترسیم می‌شود.

وی افزود: شعار امسال توسط مقام معظم رهبری برای حرکت ما به سمت ایجاد فضای نوین در اشتغال است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای برون رفت از فضای موجود با توجه به تغییر دولت باید قدم‌های جدی‌تری برداریم و برای کاستن از آنچه که معیشت مردم را هدف قرار داده باید دنبال برنامه‌ها و راهکارهای جدید باشیم و در اتاق بازرگانی درصدد هستیم که با تعامل با دولت نقش بخش خصوصی را پررنگ‌تر و تاثیر گذارتر از بیش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات و ناهنجاری اجتماعی که امروز در استان وجود دارد که باعث مشکلات زیادی شده بیش از آنکه دغدغه مسئولان باشد دغدغه بخش خصوصی است.

کیانی افزود: آنچه که اتفاق افتاده است محصول عملکرد گذشته ما بوده و ما دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم و باید با تعامل چنین مواردی را حل کنیم.

وی گفت: فاصله معنادار استان ما در توسعه می‌تواند ریشه اصلی بسیاری از مشکلات باشد، استان ما از سرمایه‌گذاری که در گذشته در سایر استان‌ها انجام شده محروم بوده و باید دنبال ایجاد چنین فضایی باشیم.

جبار کیانی عنوان کرد: با قیمت‌های دستوری راه بجایی نمی‌بریم، شاید دولت‌ها را در کنترل قیمت ناتوان می‌دانیم اما دولت نمی‌تواند در این مورد کار آنچنانی کند چرا که کنترل قیمت وابسته به شرایط خاصی است.

وی اذعان داشت: قیمت بسیاری از خدمات در استان‌های دیگر از استان ما بیشتر است، اما آمار نشان از تورم بالای در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و این ناشی از عملکرد مسئولان در گذشته و قیمت‌های دستوری است که چنین وضعیتی را ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همواره تلاش شده که با توجه به فقری که در استان وجود دارد قیمت‌ها را به صورت دستوری تحمیل کنیم، ما باید در تلاش باشیم تا وضعیت اقتصادی مردم استان بهتر شود، تا تولید رونق بگیرد و بنا به گفته رهبر معظم انقلاب با اقتصاد قوی دنبال عزت باشیم.

وی افزود: اگر به سابقه پیدایش استان برگردیم فاصله معنا داری با استان‌های دیگر از توسعه داریم و دلیل این عقب ماندگی محرومیت استان از داشتن ظرفیت‌های توسعه در قبل از انقلاب است و آنچه که ما امروز داریم نتیجه چهل سال بعد از انقلاب است.

کیانی تصریح کرد: ما نتوانستیم ابزار لازم توسعه را فراهم کنیم و نتوانستم از ظرفیت بودجه‌ها و اعتبارات محرومیت زدایی استفاده کنیم.

وی گفت: در زمان حال باید یک کنکاشی بر علل محرومیت استان داشته باشیم و معتقدم نیروهای توانمند اقتصادی در حاکمیت می‌تواند به نقطه مطلوب اقتصادی و توسعه برسیم.

کیانی افزود: ما با یک پدیده بنام خرید محبوبیت سیاسی در کشور روبرو هستیم، برای ایجاد توسعه نیازمند یک نقشه راه صحیح هستیم، افزود: برخی از پروژه‌ها که نیمه تمام مانده‌اند در سیاست‌هایی نظیر اقتصاد مقاومتی می‌توانست برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود اما متأسفانه کارشکنی توسط مدیران میانی از این مهم که می‌توانست کمک شایانی به توسعه استان کند جلوگیری شده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: اساسی‌ترین مشکلات در توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان بروکراسی پیچیده برای اخذ مجوزهای واحدهای صنعتی دانست، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل توپوگرافی و وضعیت موجود و داشتن منابع طبیعی و محیط زیستی و وجود معارضات محلی و حتی ایجاد معارض از طرف نهادهای دولتی، فرصت را برای ایجاد سرمایه‌گذاری در استان از بین برده‌است.

وی افزود: عدم تأمین نقدینگی لازم برای ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد و تکیه بر توان تسهیلات بانکی و عدم تأمین مالی توسط بانک‌ها به دلیل نبود سپرده‌گذاری و خروج سرمایه مردم از استان توسط بانک‌های خصوصی یکی دیگر از مشکلات سد راه توسعه اقتصادی استان است.

کیانی گفت: برای پروژه‌های نیمه‌تمام اقتصادی در استان 140 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم و پروژه‌های تمامی داریم که به دلیل مشکلات مالی از تولید و فعالیت باز مانده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای تربیت نیروی متخصص و ماهر و کارآفرینی برنامه مدون نداشته‌ایم و باید در زمینه اشتغال و اقتصاد باید دقت بیشتری مبذول شود، ما در استفاده از ظرفیت‌های بودجه معطل مانده‌ایم و امروز آمار ارزشمندی از این ظرفیت برای ارائه نداریم.

کیانی خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی، سازمان صمت، سازمان فنی و حرفه‌ای و اتاق بازرگانی در استان به عنوان اتاق فکر توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌ها و راهکارهای جدید و عملی داشته باشند.

وی افزود: اگر به آمار صادراتی دیگر استان‌ها به جز استان‌های مرزی با آمار استان کهگیلویه و بویراحمد مقایسه کنیم، پی خواهیم برد که علت کسری کالا در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست، ظرفیت صادرات این استان‌ها ظرفیت سرمایه گذاری ایجاد شده در آن مناطق است.

کیانی عنوان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه صادرات بسیاری از آمار گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد وارد آمار دیگر استان‌ها می‌شود.

منبع: تسنیم
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.