تاریخ انتشار:۱۴:۰۵ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: پروژه انتقال آب از تنگ کبوتری به مناطق مادوان و روستاهای اطراف از سال ۹۸ کلنگ زنی شد و پیشرفت فیزیکی صفر درصد نتیجه این پروژه مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):


مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که در ردیف شهرهای مهاجرپذیر کشور به شمار می‌رود، هر روز شاهد حجم گسترده مهاجرت، ساخت و ساز منازل در حاشیه و روستاهای اطراف و افزایش جمعیت است.

بی‌شک افزایش مهاجرت به هر منطقه‌ای مستلزم افزایش امکانات برای زندگی بهتر است، موضوعی که در شهر یاسوج کمتر به آن توجه شده و همین عدم توجه باعث شده که بیش از 100 هزار سکنه در مناطق حاشیه‌ای این شهر در برزخی میان شهر و روستا باشند و در آرزوی یک زندگی آرام روزها را با دردهای بسیار سپری می‌کنند.

مناطق مادوان، مهریان و بلهزار در پنج کیلومتری شهر یاسوج را می‌توان از مناطق شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد دانست که موج مهاجرت چشمگیری را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند.

ساکنان مناطق مادوان، بلهزار و مهریان که اغلب از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر شهرهای مجاور به این مناطق کوچ کرده‌اند، تصور زندگی با این حجم از مشکلات آن‌هم در پنج کیلومتری مرکز استان را هرگز تصور نمی‌کردند و خیلی از ساکنان این مناطق بر سر دوراهی ماندن در اینجا یا برگشتن به همان روستای خود مانده‌اند.

در ده سال گذشته و با توجه به افزایش جمعیت در مناطق مادوان، بلهزار و مهریان همواره با شروع فصل گرما مشکل کمبود و قطعی مکرر آب باعث شده زندگی به کام ساکنان این مناطق تلخ شود.

پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به مادوان سال‌ها است که در کش و قوس معارضات اجتماعی بلاتکلیف مانده‌است.

آبرسانی از تنگ کبوتری به مادوان از مصوبات سفر رئیس جمهور سابق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌، اما همچنان اعتراضات کشاورزان و ممانعت آنها از اجرای این پروژه ادامه دارد.

محمد زمان پاراد رئیس شبکه آب و فاضلاب مادوان اظهار داشت: شهر مادوان هم اکنون دارای بیش از 20 هزار اشتراک در شبکه آب و فاضلاب می‌باشد.

وی افزود: همواره با شروع فصل گرما مشکل کمبود آب ما و ساکنان را آزار می‌دهد و حل این مسئله از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در شرکت آبفا می‌باشد.

پاراد با اشاره به اینکه تنها راه‌حل رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی در منطقه مادوان اجرای پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به این منطقه است، بیان کرد: این پروژه چند بار به مناقصه رفته و با اینکه پیمانکار نیز تعیین شده اما به دلیل معارضات اجتماعی از اجرای کار توسط پیمانکار جلوگیری شده‌است.

وی افزود: پروژه برای چندمین بار در سال‌های اخیر به مناقصه گذاشته شده و امیدواریم با تعیین پیمانکار با همکاری مردم شاهد شروع پروژه و رفع مشکل کم‌آبی در این منطقه باشیم.

از 1200 لیتر با ثانیه دبی آب تنگه کبوتری تنها 100 لیتر بر ثانیه برای مصرف شرب آن هم برای اهالی مهریان انتقال داده می‌شود.

اسفندیار برخه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با پروژه آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای اطراف از تنگ کبوتری اظهار داشت: این پروژه در اواخر سال 98 با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد و تاکنون در بخش انتقال هیچ پیشرفت خاصی نداشته است.

وی افزود: پروژه آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای اطراف از تنگ کبوتری در دو بخش احداث مخزن و شبکه انتقال آب انجام می‌شود که مخزن آب به حجم پنج هزار متر مکعب بیش از 85 درصد پیشرفت دارد.

برخه خاطرنشان کرد: خط انتقال این پروژه به طول هشت کیلومتر است، که در سال 98 یک و نیم میلیارد تومان اسناد برای پیمانکار صادر شد که شرکت مجری حاضر به تجهیز کارگاه نشده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.