تاریخ انتشار:۰۷:۰۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
در کهگیلویه و بویراحمد چه خبر است؟
عصر دنا: کهگیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ تورم در کشور را با خود یدک می‌‌کشد از طرفی عملکرد بد بانک‌‌های کهگیلویه و بویراحمد در پرداخت تسهیلات ازدواج موجی از انتقادات به همراه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

نسیم راوند__ طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤١,٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤٩.٢ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٣٧.٨ درصد است.

کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در صدر لیست تورم شهری

در بهمن ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ٣٩١,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران با ٤.٠ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ کرمان با ٠.٨ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ٣٥,٣ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران با ٤٢.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢٨.٩ درصد است.

نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٠,٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام ٤٧.٥ درصد و  کمترین آن  مربوط به  استان قم ٣٧.٧ درصد است.
تورم روستایی کهگیلویه و بویراحمد به 52.8 درصد رسید

در بهمن ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به  ٤٢٢,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٧ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ قم با ٥.٥ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان شمالی با ٠.٩ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤٤.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ٢٦.٤ درصد است.

نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٤,٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٥٢.٨ درصد و کمترین آن مربوط به استان­ همدان ٣٧.٧ درصد است‌.

همه این آمار و ارقام که مرکز آمار ایران منتشر کرده بیانگر تورم بالا و سر سام‌آور در استانی است که تنها ۷۱۳ هزار و ۵۰ نفر جمعیت دارد و یک درصد مساحت و جمعیت کشور را در خود جای داده است.

کهگیلویه و بویراحمد چند ماهی می‌شود که در آمارهای مرکز آمار ایران جایگاه بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص می‌‌دهد اما جالب اینجاست که هیچ مسئول و یا متولی و دستگاهی برای این تورم کمرشکن برای مردمی که پایین‌ترین نرخ درآمد را دارند و به لحاظ معیشتی وضعیت خوبی ندارند برنامه‌ای ندارد.

عملکرد بد بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در پرداخت تسهیلات ازدواج

سه روز پیش معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توئیتر به عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج اشاره کرده بود که نام کهگیلویه و بویراحمد در این میان دیده می‌شود البته در میان استان‌هایی که بدترین عملکرد را در پرداخت تسهیلات ازدواج داشته‌اند.

وحید یامین‌پور در توئیت خود آورده بود که در سال ۱۴۰۰، ۹۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر به مبلغ بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج دریافت نموده‌اند. به طور متوسط ۸۷  درصد متقاضیان وام را دریافت کرده‌اند.بهترین عملکرد بانک‌های عامل در یزد و بوشهر( ۹۴ درصد پرداخت) بدترین عملکرد بانک‌های عامل در خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد زیر (۸۰) درصد است.

عملکرد بد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات ازدواج صدای ائمه جمعه استان را هم درآورد، البته ما در این خبرگزاری بارها نسبت به سنگ‌اندازی بانک‌ها پیش‌ پای جوانان برای دریافت تسهیلات ازدواج گزارش نوشتیم و مصاحبه گرفتیم اما روند عجیب و غریب داشتن سه ضامن بانکی از همان بانکی که قرار است تسهیلات ازدواج پرداخت شود موجب دلسردی جوانان و متقاضیان وام ازدواج شد.

دریافت تنها ۵۰ درصد ۸۰۰ میلیارد تومان  اعتبارات اسناد خزانه

عملکردهای بد در کهگیلویه و بویراحمد به همین دو مورد ختم نمی‌شود، طبق گفته معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات اسناد خزانه این استان ۸۰۰ میلیارد تومان است اما تنها ۵۰ درصد این اعتبارات جذب شده است و گوش هیچ مدیری برای جذب مابقی اعتبارات اسناد خزانه که می‌تواند به جهش پروژه‌های عمرانی و ایجاد اشتغال در استان کمک کند بدهکار نیست.

مدت‌ها است مسئولان ارشد استان در برنامه‌ها و جلسات متعدد از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهند اعتبارات را جذب کنند و به پروژه‌ها و طرح‌ها سرعت دهند تا غبار محرومیت از چهره کهگیلویه و بویراحمد که سرشار از ظرفیت، توانمندی و پتانسیل است رفع شود اما انگار مدیران دست روی دست گذاشته و نسبت به این خواهش‌ و التماس‌ها و اولتیماتوم‌ها بی‌تفاوت هستند و حتی شاهد بودیم که سال‌های قبل و همین سال ۱۴۰۰ اعتبارات دستگاه‌ها برگشت خورده است.

و اما کهگیلویه و بویراحمد....

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک اما زیبا سرشار از پتانسیل در حوزه منابع طبیعی و جنگل‌، نفت و گاز، آب، کشاورزی و گردشگری و گیاهان دارویی است اما همین استان زیبا بیشترین جمعیت بیکار، بیشترین آسیب‌ها را با خود یدک می‌‌کشند و روا نیست مسئولان و متولیان دست روی دست کاری از پیش نبرند.

منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.