تاریخ انتشار:۰۹:۳۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: واکنش مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست باشت در قبال خبر قطع درختان جنگلی این شهرستان و پاس کاری موضوع به یکدیگر سئوالی را در ذهن همگان مطرح می کند که متولی واقعی صیانت از جنگل های این منطقه به عهده کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حکایت تلخ قاچاق چوب در جنگل های باشت از تنگ سادات شاه زینعلی تا بزیگون و ارتفاعات رودرونه که در قالب کلیپ در فضای مجازی این روزها در حال انتشار است بسیاری از شهروندان مناطق یاد شده را متاثر کرده است و آنان خواهان حمایت مسئولان برای پایان دادن به این تراژدی تلخ هستند.

اهالی مناطق جنگل های کوهپایه های خامی را میراث طبیعی می دانند و با احساس مسئولیت نسبت به تخریب آن ابراز نگران می کنند.

منابع محلی می گویند که سودجویان شبانه با اره برقی به جان درختان مناطق نزدیک جنگل های دامنه کوه سه هزار متری خامی می افتند و درختان که عمدتا از گونه ارزشمند بلوط های چندصدساله هستند را بدور از چشم متولیان امر قطع می کنند.

پاسخ منابع طبیعی

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در این خصوص می گوید: مناطق مذکور جزو مناطق حفاظت شده خامی محسوب می شود و صیانت از آن به عهده حفاظت محیط زیست است.

حمید حسینی افزود: جنگل های مناطقی که مورد تعرض سودجویان واقع شده است بر اساس قانون به نام محیط زیست سند خورده و این اداره تنها به عنوان همکاری برای اطفای حریق با اداره حفاظت محیط زیست همکاری می کند.

واکنش محیط زیست

رییس اداره حفاظت محیط زیست باشت در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص قطع درختان جنگلی در دامنه های کوه خامی گفت: براساس مصوبه ای که سال ۱۳۸۰ به تصویب رسیده مناطق مذکور تحت مدیریت این اداره نیست و صیانت از آن به عهده منابع طبیعی است.

یعقوب سادات عنا این را هم اضافه کرد که این اداره تنها ۲ نیروی محیط بان دارد و نیروهای موجود پاسخگوی گستره تحت مدیریت مناطق حفاظت شده باشت نیستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده خامی  ۱۷ هزار هکتار مساحت دارد و براساس استاندارد جهانی حفاظت از هر یکهزار منطقه حفاظت شده بر عهده یک محیط بان است این اداره برای رصد شبانه روزی مناطق حفاظت شده به ۱۷ محیط بان نیاز دارد. 

هادی سینایی،مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: محیط زیست تنها حفاظت از گونه های حیات وحش مناطق حفاظت شده را به عهده دارد و صیانت از گونه های جنگلی به عهده منابع طبیعی است.

منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت ۲۵٬۶۷۱ هکتار در بین شهرستان های گچساران و باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نام این منطقه در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده قرار گرفت.

پلنگ، بز و پازن ، قوچ ، میش و کبک دری از گونه های حیات وحش و بلوط، بنه، انجیر وحشی، گون و زالزالک از گونه های گیاهی مهم این منطقه حفاظت شده هستند. 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین