تاریخ انتشار:۱۰:۲۵ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از یک سال گذشته تاکنون ردیابی، پایش و مبارزه با آفات و بیماری ها در ۸۱۱هزار و ۸۱۳هکتار از باغ ها و مزارع این استان انجام گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حسین لایقی مطلق روز سه شنبه اظهار داشت :این میزان پایش و مبارزه برای پیشگیری از خسارت آفت هایی مانند کرم سیب، کرم گلوگاه انار،کرم گوجه فرنگی و لوبیا،شپشک آردآلود مرکبات، سن گندم، ملخ صحرایی و بومی، جوندگان و مگس، عوامل قرنطینه ای داخلی و خارجی در مزارع و باغستان های کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه باآفت ها و حفظ نباتات برای تحقق جهش تولید افزود: در این مدت مبارزه بیولوژیک با آفت ها در یکهزار و ۴۵۰ هکتار از باغستان های مرکبات، سیب  و مزارعی مانند لوبیا و گوجه فرنگی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است..

مبارزه بیولوژیک به معنی استفاده از عامل زنده و دشمن طبیعی یک آفت بر علیه آن است که این امر کاهش استفاده از سموم شیمیایی را به دنبال دارد، کنترل بیولوژیک به‌عنوان روشی علمی، عملی و بسیار بی‌خطر برای انسان و محیط زیست مورد توجه کارشناسان است.

لایقی مطلق کاهش استفاده از سموم شیمیایی و پایین آمدن قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده را از مهمترین مزایای مبارزه بیولوژیک برشمرد.

وی تاکید کرد: همچنین مبارزه با آفت سن  گندم و ملخ بومی در یکهزار و۷۵۰ هکتار مزرعه و مبارزه با جوندگان مضر محصولات کشاورزی در پنج هزار و ۶۱۰هکنار مزرعه از دیگر خدمات انجام گرفته سال ۱۴۰۰ برای حفظ نباتات در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 لایقی مطلق اظهار داشت: همچنین در یک سال گذشته تاکنون ردیابی و پایش عوامل قرنطینه ای داخلی در ۷۴هزار هکتار ، ردیابی و پایش عوامل قرنطینه خارجی در ۹۱۵ هکتار ،رد یابی و پایش ملخ  صحرایی در ۳۸۵ هزار هکتار از مزارع و باغستان های استان انجام شده است.

لایقی مطلق تاکید کرد: از پارسال تاکنون پایش و ردیابی شناسایی عوامل خسارت زای گیاهی در ۲۵۰ هزار هکتار از  مزارع وباغستان های استان برای پیشگیری از کاهش تولید به دلیل انواع آفت ها انجام شده است.

وی با اشاره به نقش سموم و نهال های سالم در بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی تاکید کرد: به منظور نظارت بر تولید این محصولات از یک سال گذشته تاکنون ۲۴۰ مورد بازدید از فروشگاه های توزیع سموم و همچنین ۳۰ بازدید از نهالستان های استان انجام گرفته است.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.