تاریخ انتشار:۱۱:۴۰ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه گونه شاخص گیاهان مرتعی استان شامل جاشیر خوراکی، بن سرخ و کرفس کوهی در خطر انقراض است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سلیمان محمدی روز شنبه  با یادآوری اینکه این گونه های ارزشمند به دلیل برداشت بی رویه در خطر انقراض قرار گرفته اند اظهار داشت:هنگامی که میزان تراکم گیاهان مرتعی به میزان کم برسد به آن گیاه در خطر انقراض اطلاق می شود.

وی با اشاره به اینکه بقیه گونه های گیاهان خوراکی و دارویی موجود در مراتع کهگیلویه و بویراحمد مانند کاردک،بیلهر، تره و سایر گونه ها در خطر انقراض است عنوان کرد: هیچ گیاه خوراکی یا مرتعی در استان  یافت نمی شود که بتوان با اطمینان از تراکم خوب آن یاد کرد.

محمدی قرقبانان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال رصد مراتع استان برای شناسایی سودجویان بوته چینی هستند ابراز داشت:متخلفان برداشت بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع استان محکوم به جریمه مالی می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

علاوه بر این  از بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه می توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است 

وی با بیان اینکه مرتع  کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.

محمدی اظهار داشت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین