تاریخ انتشار:۱۱:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: در دست ساخت بودن چندین طرح بزرگ حوزه آب،خاک و راه و شهرسازی نویدبخش قرار گرفتن شهرستان نفت خیز گچساران بر روی ریل توسعه است اما کند بودن روند تزریق اعتبار به این طرح ها نگرانی اصلی در این زمینه است که در سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفته جاری نیز مطرح شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

اگرچه در دست احداث بودن طرح هایی چون سدچم شیر، مجتمع فرهنگی هنری پردیس شهر دوگنبدان، جاده گچساران بی بی حکیمه،قطعه ۲و۱ طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه ،امام زاده جعفر، بابا کلان _ چرام ،آبرسانی به دشت امامزاده جعفر، ایستگاه پمپاژ باباکلان نظر به تنوع آنان در حوزه های مهم کشاورزی، برق، راه، فرهنگ و هنر آینده امیدبخشی برای بهبود زیرساخت های رفاهی و معیشتی این منطقه زرخیر ترسیم کرده اما تزریق به موقع اعتبار برای طولانی تر نشدن زمان ساخت آنان مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

سفر اخیر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به گچساران برای بررسی روند اجرای این طرح ها خود می تواند نقطه امیدی بر عزم مسوولان دولت سیزدهم درباره تکمیل پروژه های شاخص این شهرستان باشد اما اذعان عالی ترین مقام اجرایی استان به روند کند تزریق اعتبار برخی از پروژه ها نگرانی ها برای طولانی شدن زمان اجرای آنان را بیشتر کرده است.

بهره برداری از طرح آبرسانی پایدار به منطقه عشایری گچساران نقطه امیدوار کننده سفر روز گذشته استاندار برای مردم گچساران و به تاخیر افتادن زمان بهره برداری از سد چم شیر نکته قابل تامل خبرهای روزهای گذشته در گچساران بوده است.

افتتاح امیدبخش

رسیدن آب پایدار به منطقه عشایری شرق گچساران که رویای دیرینه ساکنان این دیار  بوده امیدبخش ترین خبر روز گذشته سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که سنگرسازان تولید مواد غذایی را به رفاه و تداوم زندگی عشایری خوش بین کرده است.

اهالی عشایری گچساران در آیین افتتاح این طرح با بیان اینکه فرزندان آنان به دلیل کمبود زیرساخت ها به ویژه مایع  حیات بخش آب برای مهاجرت به شهر پافشاری می کنند ابرازامیدواری کردند بهره برداری از این پروژه سبب ماندگاری آنان به همراه فرزندانشان در این مناطق شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح طرح آب پایدار مناطق عشایری شرق گچساران با اشاره به بهره مندی ۱۵۰ خانوار عشایری مناطق کلک بزرگ، کلک کوچک، تنگ سخت، گچ ترابعلی، گچ سید الله‌داد، ماهور باشت و سیچانلو از قبل بهره برداری از این پروژه تاکید کرد: آبرسانی به مناطق عشایری شرق گچساران گامی ارزنده برای کاهش دشواری های زندگی اهالی این خطه است.

سید علی احمد زاده تاکید کرد:آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی عشایر شرق گچساران پیش از این با تانکر آبرسانی می‌شد که رساندن آب به چادرهای  عشایری  سختی های زیادی برای اهالی و مسوولان در پی داشت.

وی عنوان کرد:عملیات آبرسانی به عشایر شرق گچساران سال گذشته آغاز شد و این طرح با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار ملی تکمیل شده است.

دیگر خبرهای امیدبخش استاندار برای حوزه کشاورزی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ برای دشت امامزاده جعفر و خان احمد ۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که برای تکمیل شبکه و بهره‌برداری از این پروژه‌ها به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

احمدزاده تاکید کرد: در این خصوص  پیگیری هایی در وزارت نیرو رایزنی انجام شه و قرار است این طرح در زمره پروژه‌های ملی خارج از بودجه دیده شود.

احمدزاده اضافه کرد: سال آینده برای طرح های آبرسانی به دشت های امامزاده جعفر، خان احمد و دشت باشت مبلغ ۷۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده می شود.

وی ابرازامیدواری کرد: با تحقق این امر بخشی از این پروژه در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری شود.

تکمیل سد چم شیر نیازمند تزریق اعتبار

اظهارات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد در دست ساخت چم شیر نشان داد بهره برداری از این طرح بزرگ که قرار بود  امسال صورت گیرد به دلیل کند بودن  روند تامین اعتبار به سال آینده موکول شد که با توجه به اثرات سدچم شیر بر معیشت کشاورزان استان های جنوبی کشور و همچنین تامین برق نیاز است تا مسوولان دولت سیزدهم برای تزریق اعتبار این سد فکری عاجل کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد چم شیر نیز گفت: برای تکمیل سد در دست ساخت چم‌شیر در گچساران به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سید علی احمدزاده اظهار داشت: این سد قرار بود امسال آبگیری شود اما در تامین منابع موانعی ایجاد شده که باعث موکول شدن زمان بهره برداری از آن به سال آینده شده است.

وی تاکید کرد:سد چم‌شیر با ۳۵۰ میلیارد تومان هم آبگیری می‌شود و در صورت تامین این میزان اعتبار، آبگیری این سازه آبی مهم آذرماه سال آینده صورت می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استان ۱۰ درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد، گفت: متاسفانه نتوانستیم سهم آبی استان را از منابع آبی که در اختیار خودمان است بگیریم و سایر استان‌ها از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: از رودخانه زهره سد چم‌شیر سهمی به بخش کشاورزی و صنعت گچساران اختصاص داده شده و پروژه آبیاری به دشت امامزاده جعفر آغاز شده اما سرعت انجام پروژه به دلیل اعتبارات کم رضایت‌بخش نیست.

مزایای سد چم شیر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:سد چم شیر که در ۲۵ کیلومتری شهر دوگنبدان در دست ساخت است با ارتفاع ۱۵۱ متر و ذخیره ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمدزاده با اشاره به اینکه تولید برق از این سد در بازده سه ساله هزینه‌هایی که صرف احداث این آن شده جبران می‌شود اضافه کرد: با این حال عمده بهره‌مندی از سد چم‌شیر در حوزه کشاورزی استان خوزستان، بوشهر و دشت امامزاده جعفر و حاشیه شهر دوگنبدان صورت می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کنار دریاچه سد چم‌شیر، شهرک گردشگری طراحی شده که  فرصت‌های شغلی خوبی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان‌ کرد: در آینده صنایع بزرگی از جمله پارک انرژی برای گچساران تدارک دیده شده که نیاز به آب زیادی دارد و سد چم‌شیر می‌تواند این نیاز را تامین کند.

تکمیل طرح های شاخص گچساران در انتظار اعتبار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:ایستگاه پمپاژ باباکلان یکی از  طرح های مهم اقتصادی گچساران  می باشد که با بهره برداری این طرح  بیش از ۵۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه بابا کلان آبی خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این طرح باید ۱۱ کیلومتر خط انتقال برق انجام شود که این اقدام با بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار صورت می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اعتبار هزینه شده  و ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز برای تکمیل این طرح ها اعتبار نیاز است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری پردیس گچساران ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با توجه به روند کنونی تخصیص اعتبارات، در صورتی که سالی ۱۰ میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شود زمان بهره برداری از این طرح فرهنگی ۴۰ سال به طول خواهد انجامید.

احمد زاده افزود: پردیس هنری گچساران یکی از طرح های فرهنگی و مهم در این شهرستان است که متاسفانه اعتبار آن به صورت اندک تزریق می شود.

وی با بیان اینکه روند پیشرفت مجتمع پردیس هنری گچساران رضایت بخش نیست افزود: عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۶ آغاز شده که متاسفانه با گذشت چهار سال ، این طرح  پیشرفتی چشمگیری نداشته است.

طرح های حوزه راه های ارتباطی

احمد زاده ابراز کرد: قطعه اول طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهار بیشه، امامزاده جعفر،بابا کلان به چرام یکی بیش از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار این طرح ملی را بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: طول این محور ارتباطی بیش از ۱۰ کیلومتر به عرض متوسط ۱۱ متر می باشد.

احمد زاده تصریح کرد: برای اجرای این طرح ملی بیش از سه کیلومتر آسفالت، یک میلیون و ۴۰۰هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۲۹ هزار متر مکعب خاکریزی و ۲۱ دستگاه ابنیه اجرا شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح ملی اعتبار نیاز است گفت: در این پروژه ملی پل بزرگ کمبل به طول ۶۰ متر در قالب سه دهنه ۲۰ متری احداث خواهد شد.

وی ابراز کرد: همچنین قطعه دوم طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه ،امام زاده جعفر، بابا کلان _ چرام  با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد و اعتباری بیش از۳۲۸ میلیارد ریال در دست اجراست.

احمد زاده تصریح کرد: طول این محور ارتباطی بیش از۶.۳ کیلومتر به عرض متوسط ۱۲.۷ می باشد که برای تکمیل آن به ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: تاکنون برای این طرح بیش از ۲ کیلومتر آسفالت به عرض ۱۲ متر، ۱۱ دستگاه ابنیه، ۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

احمد زاده با بیان اینکه وجود راه های ارتباطی مناسب و ایمن در توسعه پایدار در هر منطقه  نقش مهمی دارد گفت: تکمیل طرح های بزرگ در حال ساخت ضرورتی برای جذب سرمایه گذاران در این شهرستان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: محور کمربندی دوگنبدان به طول هفت کیلومتر در دست اجراست و تاکنون بیش از ۶ کیلومتر از این طرح انجام شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرای ۸۰۰ کیلومتر دیگر از این طرح بزودی اجرا خواهد شد و دستگاه متولی باید این طرح را در کمترین زمان ممکن تکمیل کند.

احمد زاده تصریح کرد:۲۲۰ میلیارد ریال برای امسال این طرح ملی در نظر گرفته شده است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.