تاریخ انتشار:۱۱:۰۲ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
عصر دنا: تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی تاکنون مثمر واقع نشده است و علی رغم کنترل آتش در یک طرف، اما در چند نقطه دیگر آتش زبانه می‌کشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مدیرکل مدیریت بحران استانداری این گفت: از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه ۱۷ تیر که آتش در جنگل ها و مراتع کوه نارک گزارش شد امدادگران دستگاه های اجرایی به ویژه منابع طبیعی، مسئولان و طبیعت دوستان خود را برای اطفای حریق به منطقه رساندند.

محمد محمدی  افزود: از ساعت ۱۳ روز جمعه هجدهم تیر نخستین بالگردها به منطقه محل آتش سوزی رسید و کارزار تلاش برای نجات جنگل های گچساران از آتش به اوج رسید.

 

وی بیان کرد: روزانه ۱۵ تا ۲۰ سورتی پرواز در مناطق محل آتش سوزی انجام می شد تا جایی که تنها در دو روز گذشته ۳۰۰ نفر با ۳۳ سورتی پرواز به ارتفاعات محل ۲ آتش سوزی اعزام شدند.

محمدی گفت: با وجود کنترل چندین مرتبه آتش سوزی در عرصه های طبیعی کوه های نارک و خامی گچساران اما وزش بادهای شدید عصرگاهی موجب شعله ور شدن دوباره آتش می شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: روز سه شنبه هفته جاری نیروهای امدادی با تجهیزات زمینی و بالگردها در عملیاتی طاقت فرسا تا ساعت ۱۴ آتش هر دو منطقه را کنترل کردند اما وزش بادهای عصرگاهی شعله های آتش را دوباره روشن کرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون آتش در هر دو منطقه خامی و نارک مهار شده است اما ۱۵۰ نفر از امدادگران برای پایش دوباره مناطق حادثه دیده در منطقه در حال فعالیت هستند.

محمدی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه بالگردهای آب پاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته اند و مهار آتش با دستگاه های دمنده و  شاخه درختان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت گذر بودن، وزش باد، گرمی هوا و شیب تند مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود و بنابراین کنترل و مهار آتش ۶ روز به طول انجامید.

محمدی اضاه کرد: این آتش سوزی در  ۱۰ مرحله کنترل شده بود که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت گذر بودن  و وزش باد دوباره شعله ور می شد.

وی تاکید کرد: وسعت آتش سوزی و علت آن پس از اطفای حریق اعلام می شود اما عامل آتش سوزی احتمالا انسانی است

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

آتش سوزی خامی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان ساعت ۱۹ روز (شنبه) نوزدهم تیر آغاز شد و روز گذشته به طور کامل مهارشد.

محمد محمدی افزود: مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی به دلیل صخره ای بودن، سخت گذربودن و شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با سختی انجام شد.

وی عنوان کرد: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، مردم محلی، بسیجیان و تشکل های مردم نهاد برای مهار آتش در این منطقه مشارکت کردند.

وی افزود: وسعت این آتش سوزی‌ پس از برآورد از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.

آتش سوزی گچساران به روایت آمار

امسال بیش از این ۹ فقره آتش سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در ۲۹فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شد ولی هنوز آماری از آتش سوزی های امسال گچساران منتشر نشده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

فرماندار گچساران با بیان اینکه تلاش همه جانبه برای مهار آتش ادامه دارد، اما کماکان آتش می‌تازد، گفت: پوشش جنگلی، وزش باد و سخت گذر بودن کار مهار آتش را کند کرده است.

اتابک با بیان اینکه نیرو‌ها با بالگرد در حال انتقال به ارتفاعات هستند تا زودتر به محل آتش برسند، افزود: تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی تاکنون مثمر واقع نشده است و علی رغم کنترل آتش در یک طرف، اما در چند نقطه دیگر آتش زبانه می‌کشد.

رئیس ستاد مدیریت بحران گچساران با اشاره به اینکه از امروز نیرو‌های امدادی از سراسر استان برای مهار آتش عازم منطقه شدند، گفت: در این آتش سوزی مراتع و درختان کهنسال از بین رفته است.

گفتنی است آتش سوزی در جنگل‌های نارک شهرستان گچساران از پنجشنبه شب آغاز شده و به دلیل سخت گذر بودن و وزش باد همچنان جولان می‌دهد.
مراتع و جنگل‌های نارک گچساران همچنان در آتش می‌سوزد+ فیلم و عکس
مراتع و جنگل‌های نارک گچساران همچنان در آتش می‌سوزد+ فیلم و عکس
مراتع و جنگل‌های نارک گچساران همچنان در آتش می‌سوزد+ فیلم و عکس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار