تاریخ انتشار:۲۱:۳۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
عصر دنا: جاده «پاتاوه-دهدشت» بدون رعایت نکات ایمنی بزودی زیر بار ترافیک می‌رود تا به صورت رسمی شاهد افتتاح قتلگاهی در جنوب کشور باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

احداث جاده پاتاوه به دهدشت پروژه‌ای مهم بوده که استان خوزستان را به مرکز کشور وصل می‌کند و راهی برای برون رفت شهرستان‌های کهگیلویه و بخشی از بویراحمد از بن‌بست است. 

جاده پاتاوه به دهدشت را می‌توان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های حوزه راه در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست، پروژه‌ای که با اعتباری افزون‌بر 3 هزار میلیارد تومان شروع به کار نمود و هم اکنون بعد از گذشت 27 سال، مردم منطقه چشم انتظار زیر بار ترافیک رفتن این محور هستند.

پروژه‌ای بسیار مهم که همه مسئولان کشوری و استانی، وعده افتتاح آن را دهه فجر 99 عنوان کرده بودند ولی باز مردم، فقط وعده مسئولان را شنیده‌اند و در عمل هیچ پیشرفتی انجام نگرفته است.

این مسیر ارتباطی، هنوز زیر بار ترافیک نرفته است ولی به دلایلی از جمله داشتن  نقاط حادثه خیز‌، پیچ‌های تند و تیز، عدم خط کشی‌های وسط جاده و کناره‌های آن، عدم نصب گاردریل‌های کنار جاده‌ای، عدم مسیریابی درست آن و شروع تازه برای بازگشایی یک دهنه تونل جدید در این مسیر و نبود روشنایی در  تونل‌های احداث شده در این مسیر به عنوان قتلگاهی خونین در جنوب غرب کشور خود را نشان داده است.

بررسی مشکلات موجود در این پروژه نیازمند چندین گزارش خبری بوده که در این گزارش به نبود روشنایی در تونل‌ها و خطراتی که به دنبال دارد پرداخته می‌شود.

از عوامل کلیدی برای جلوگیری از حوادث در تونل‌های جاده‌ای، نصب سیستم روشنایی مناسب بوده و عدم توجه به این مسئله سبب ایجاد پدیده حفره سیاه در حین نزدیک شدن به تونل، عدم تطابق بصری در داخل تونل و پدیده حفره درخشان در حین خروج از تونل می‌شود.

ایجاد این عوامل سبب افزایش پتانسیل خطر در ورودی و خروجی تونل تا 4 برابر ناحیه میانی تونل شده و در ورودی تونل، انعکاس نور خورشید از محیط اطراف و کمبود نور کافی معمولاً برخی از مشکلات بینایی را ایجاد می‌کند.

روشنایی تونل‌ها از بدیهیات اولیه یک مسیر ارتباطی بوده و برخی از رانندگانی که از این مسیر رفت و آمد کرده‌اند در گفت‌وگو با تسنیم به این مشکل پرداخته و گلایه‌های خود را بیان کردند.

با پیگیری‌های انجام شده از طریق مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مسئول راهدارخانه لوداب مشخص شد که حوزه راهسازی، این پروژه را تحویل راهداری نداده و باید مسئولان راهسازی این پروژه را تمام و سپس تحویل راهداری دهند تا این اداره بتواند به مردم خدمت کند.

مدیر حوزه راهسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به انجام مراحل تامین اعتبار برای روشنایی تونل‌های این مسیر، بحث تورم و نوسانات بازار و وسایل الکترونیکی مورد نیاز را پیش کشید که همین امر سبب شده پیمانکاری برای اتمام این پروژه وارد عمل نشود.

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نبود علائم رانندگی و عدم خط کشی مناسب در طی مسیر اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی خطوط 1و2 این پروژه تمام و دنبال این هستیم که تا نیمه اول اردیبهشت ماه، آن‌ها را تحویل راهداری دهیم.

گزارش از صادق بهادران

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.