تاریخ انتشار:۲۳:۳۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
«عصر دنا» گزارش می دهد
عصر دنا: یکی از فعالان محیط زیست که در این آتش‌سوزی حضور داشت، به عصردنا گفت: عملکرد فرماندار چرام و مسئولان شهرستانی در عملیات اطفاء‌حریق آتش‌سوزی کوه‌سیاه بسیار ضعیف بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، آتش سوزی کوه سیاه، در منطقه بیدک امام زاده محمود حوزه شهرستان چرام که در سکوت خبری و عدم اطلاع‌رسانی نیروهای مردمی و رسانه‌ها از ظهر روز سه‌شنبه شروع شده بود کماکان ادامه دارد و هنوز این آتش سوزی مهار نشده است.


متاسفانه به سبب همزمانی آتش،سوزی کوه نیر با این آتش‌سوزی، امکان اعزام نیروهای منابع طبیعی به این منطقه وجود نداشته و مطابق صحبت‌های مردم محلی تا ظهر امروز هیچ مسئولی از منطقه آتش سوزی بازدید نکرده است.

جواد هادی اصل یکی از فعالان محیط زیست که در این آتش‌سوزی حضور داشت، به عصردنا گفت: عملکرد فرماندار چرام و مسئولان شهرستانی در عملیات اطفاء‌حریق آتش‌سوزی کوه‌سیاه بسیار ضعیف بوده است.

وی گفت: متاسفانه مسئولان شهرستان چرام بخصوص فرماندار این شهرستان تلاش می‌کردند که این آتش‌سوزی را عادی جلوه دهند و نیروهای مردمی از این حادثه مطلع نشوند که واقعأ مایه تعجب بوده است.

هادی اصل با اشاره به اینکه تعداد نیروها برای اطفاء‌حریق بسیار کم بوده است، افزود: باتوجه به اینکه تعداد نیروها بسیار کم بوده متاسفانه نتوانستیم در عملیات اطفاء موفق باشیم و چون قدرت بدنی و جسمی نیروها به مرور زمان تحلیل رفت متاسفانه ناچار شدیم منطقه آتش‌سوزی را ترک کنیم.

وی عنوان کرد: چون پوشش گیاهی این منطقه بیشتر درختان زالزالک و علف و نیز درختان کهنسال بلوط بوده بیشتر درختان زالزالک در این آتش‌سوزی طعمه حریق شده و کمتر به درختان بلوط آسیب رسیده است.

یکی از نیروهای مردمی که در این آتش‌سوزی از نزدیک در صحنه حضور داشت، به خبرنگار عصردنا گفت: در این آتش‌سوزی نیروهای منابع طبیعی کهگیلویه و تعدادی از نیروهای منابع طبیعی چرام حضور داشتند که چون در مجموع تعداد نیروها کافی نبود نتوانستیم کار مهمی انجام دهیم.

وی گفت: منطقه آتش‌سوزی را ترک کردیم و آتش‌سوزی همچنان به قوت خود باقی است و منطقه در حال آتش‌سوزی است.

فرماندار چرام: آتش سوزی کوه سیاه جزیی بود!

فرماندار چرام با اشاره به آتش‌سوزی‌های روزهای گذشته در ارتفاعات این شهرستان به خبرنگار عصردنا گفت: آتش سوزی کوه سیاه جزیی بوده و در همان ساعات اولیه توسط نیروهای مردمی کنترل و مهار شد.

هادی فتاحی اصل افزود: آتش‌سوزی کوه نور که از روزهای گذشته اتفاق افتاده نیز با کمک نیروهای مردمی امروز ظهر کنترل شده است اما نیروها همچنان در ارتفاعات حضور دارند تا چنانچه بر اثر وزش باد نقطه دیگری دچار حریق شد بتوانند فوری آن را اطفاء کنند.

وی تصریح کرد: در این آتش‌سوزی به میزان 30 هکتار از طبیعت درختان طعمه حریق شد که بیشتر آن علف‌ها بوده و خسارت زیادی به درختان بلوط وارد نشده است.

فرماندار چرام خاطرنشان کرد: در این حادثه تمامی نیروهای ادارات و شهرستان حضور داشته و با همکاری این حادثه را کنترل کردند.

برپایه این گزارش و بر اساس قانون در چنین شرایطی مسئولین شهرستان موظف هستند ضمن اعلام شرایط اضطراری از بقیه ادارات شهرستان بخواهند در جلوگیری از گسترش آتش سوزی جنگل‌ها مشارکت داشته باشند و چنانچه نیروهای شهرستان توانایی اطفا حریق را نداشته باشند، از شهرستان‌های مجاور و نیز مرکز استان یا در شرایط بدتر، از استان‌های مجاور نیروی کمکی فرستاده شود.

ضروری است که مسئولین شهرستان چرام نسبت به اعلام وقوع آتش سوزی حساسیت بیشتری بخرج دهند تا هم میزان توجه مسئولان بالادستی به شرایط شهرستان بیشتر شود و هم همراهی مردم با نیروهای اطفا حریق پررنگ تر شود.

بلوط‌هایی که در این حادثه طعمه حریق شدند شاید تا هزارسال سن داشته باشند و قطعا حفظ آنها بسیار راحت‌تر از کاشت و تحویل یک بلوط دیگر به محیط زیست است، حفاظت از جنگلها قطعا وظیفه همگانی است و می‌طلبد مسئولان و نیروهای مردمی برای کنترل آتش‌سوزی همت بیشتری داشته باشند.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.