کد خبر: ۱۶۰۷۸
تاریخ انتشار:۱۷:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
با بهره برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رئیس جمهور؛
عصر دنا: با بهره‌برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رئیس‌جمهور، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش عصر دنا؛ با بهره‌برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رئیس‌جمهور، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.
این سایت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی از اپراتورها، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است.
حسن روحانی، امروز در آیین افتتاح این سایت که در حاشیه جلسه هیئت دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.
روحانی تأکید کرد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم.
در این راستا ستار هاشمی –معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات- امروز با انتشار ویدیویی از اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت، در توییتر نوشت: اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵ G) در ایران و در شهر تهران راه‌اندازی شد. نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

۷۰ برابر سریعتر از ۴ G

تصویر یکی از نخستین تست‌های سرعت شبکه نسل پنجم تلفن همراه در ایران منتشر شده که در آن سرعت دانلود در حدود ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۰۸ مگابیت بر ثانیه و زمان پینگ ۸ میلی ثانیه است.
جالب است بدانید طبق آخرین آمار‌های جهانی، متوسط سرعت دانلود اینترنت ۴ G در ایران ۲۲.۷۲ مگابیت برثانیه است.

کاربرد‌های ۵G در زندگی روزمره

بر اساس استاندارد‌های ۳ GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، استاندارد‌هایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آن‌ها را نداشته است.
شبکه نسل پنج تلفن همراه (۵G)، دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر است که این مزایا، منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه می‌شود.
این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی، چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی راهگشا باشد و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، ۵G اثر قابل توجهی بر اقتصاد جهان داشته باشد.
فناوری ۵G ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال، ارائه خدمات جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر‌ها و مناطق کم برخوردار و محروم را در پی دارد. با استفاده از این فناوری می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای ارائه خدماتی مانند جراحی از راه دور، دسترسی به محتوای با کیفیت (۴ K)، توسعه خدمات شهر هوشمند و خدمات مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به بهره‌وری تولید و مدیریت مصرف انرژی در کشاورزی اقدام کرد.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.