کد خبر: ۱۵۹۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار:۰۸:۱۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
«کرونا» در کهگیلویه و بویراحمد با ساز «عروسی ها» کوک می‌شود!/ چرا باید آمار کرونا در استان بالا برود؟!
به گزارش عصر دنا، ضرب المثل ایرانی می‌گوید: «میهمان اگرچه عزیز است، ولی همچو نفس خفه میسازد اگر آید و بیرون نرود.» چه برسد به مهمانی که به قصد نفس میزبان آمده باشد. بیش از چهار ماه از لنگر اندازی مهمان ناخوانده یعنی کرونا ویروس می‌گذرد و زمزمه هیا احتمال شیوع موج دوم کرونا به گوش می‌رسد، اما در حالیکه آمار کرونا روند صعودی در پیش گرفته است، همکاری مردم در مقابله با کرونا سیر نزولی طی می‌کند.

جلوگاه بارز این وضعیت را میتوان تالار‌ها و جشن‌های عقد و عروسی دانست، برگزاری این قبیل جشن‌ها با توجه به قرمز اعلام شدن وضعیت استان‌های همجوار و روند افزایشی کرونا در استان، صدای اعتراض مسئولان را نیزدرآورده است. ادامه برگزاری این جشن‌ها می‌تواند استان را با شرایط غیرقابل کنترل و حتی وضعیت قرمر مواجه کند، چرا که به گفته مقامات، استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا، دوران پیک بیماری را نگذرانده و ممکن است ظرفیت‌های درمانی خوب فعلی استان، توانایی پاسخگویی خود در صورت بحرانی شدن آمار ابتلا به کرونا از دست بدهد.

آمار‌های نگران کننده‌ای از روند صعودی شیوع کرونا در استان در حالی منتشر می‌شوند که خبری از رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در استان نیست. اگرچه همکاری مردم در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یکی از مهمترین پیش شرط‌های شکست کرونا ویروس شناخته شده است، اما شاهد آن هستیم که این روز‌ها مسئولان اجرایی استان از کاهش چشمگیر همکاری مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی خبر می‌دهند، تا جاییکه این مسئله موجبات گلایه مسئولان از عدم همکاری مردم در این رابطه را فراهم کرده است.

در همین حال مقامات بهداشتی استان نیز از روند رو به افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان ایراز نگرانی کرده اند، به طوریکه پرویز یزدانپناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش ۵ برابری آمار روزانه بیماران کرونایی استان در اوایل تیرماه نسبت به اوایل خرداد خبر می‌دهد. وی در همین خصوص می‌گوید که آمار ابتلای روزانه در اوایل خرداد در استان ۵ تا ۱۲ نفر بود در حالیکه در روز‌های اخیر ما شاهد ثبت موارد ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۵ نفر هستیم. این آمار زنگ خطر را در استان به صدا درآورده است. حال این سوال پیش می‌آید که دلیل این روند صعودی چیست؟

چرا باید آمار کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بالا برود؟!

در پاسخ باید گفت اگرچه به دلیل بازگشایی‌های صورت گرفته و کمرنگ شدن محدودیت‌های گذشته این رخداد دور از انتظار نبود و حتی تا حدودی هم پیش بینی شده بود، اما مقامات استان دلیل اصلی این مسئله را برگزاری مجالس پرتجمع عروسی و عزا عنوان می‌کنند. بطوریکه دکتر پرویز یزدان پناه از ابتلای بیش از ۵۰ نفر از شرکت کنندگان در مراسم‌های عروسی و عزا در یک روز خبر می‌دهد و در همین رابطه حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز مراسم‌های عروسی و عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را در این امر نقش آفرین دانست. حال اگر روزانه حتی یک جشن عروسی پرتجمع در هر یک از شهر‌ها و روستا‌های استان برگزار شود، باید انتظار وضعیت به مراتب بدتر از این را داشت، شرایطی که عواقب زیادی به همراه خواهد آورد.

اگر چه در یک سوی ماجرا عده‌ای از عروس و داماد‌ها قرار دارند که به دلیل شرایط کرونا مراسم عقد و عروسی خود را به تاخیر انداخته اند و حتی در این میان کسانی هستند که هزینه مراسم عروسی خود را به امور خیر اختصاص داده و با سکوتی مصلحت آمیز و نوع دوستانه ازدواج می‌کنند، اما روی دیگر ماجرا کسانی هستند که در کمال تعجب بی توجه به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و به قیمت جان خود و دیگران مراسم‌هایی با تجمع صد‌ها نفری را برگزار می‌کنند. اگرچه در این بین تالار‌های خاطی و قانون شکنی هم بوده اند که علی رغم ممنوعیت فعالیت، به برگزاری این قبیل جشن‌های مخاطره آمیز دامن زداه اند. اما بعضا عدم همکاری از سوی تالار‌ها با صاحبان این جشن ها، هم آنان را وادار به رعایت پروتکل‌ها نکرد. به گونه‌ای که با ممنوع اعلام شدن برگزاری جشن‌های عقد و عروسی، ما شاهد آن هستیم که در بعضی از شهرها، خانه و باغ‌ها جایگزین تالار‌ها شده است و مردم به برگزاری زیرزمینی و مخفیانه این قبیل مراسم‌ها روی آورده اند.

چنین رفتاری حقیقتا دور از شان و سطح فرهنگی مردم متمدن استان است. صاحبان این قبیل جشن‌ها باید کلاه خود را قاضی کرده و از خود بپرسند آیا در این شرایط کرونایی که یک دورهمی و تجمع محدود دوستانه هم بدون رعایت فاصله اجتماعی معقول نیست، برگزاری جشن عقد و عروسی آنهم با این تجمع باور نکردنی، پشتوانه عقلانی دارد! آیا در حالی که با برگزاری این جشن‌ها قانون شکنی می‌کنیم به این موضوع توجه می‌شود که چنین امری از نظر اخلاقی و شرعی هم درست نیست. مگر غیر از این است که «کشتن یک انسان برابر با کشتن تمام بشریت است!» در حال حاضر تمام انسان‌های کره زمین قاتلان بالقوه‌ای هستند که در صورت عدم رعایت تعمدی اصول بهداشتی و سرایت بیماری کرونا به کسانی که بنیه ضعیف تری دارند، قتل عمد انسان یا انسان‌های دیگر را رقم خواهند زد.

کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه وارد پیک بیماری کرونا در استان شدیم، گفت: با توجه به همسایگی کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های خوزستان و بوشهر که وضعیت قرمز دارند، پیش بینی افزایش آمار مبتلایان در استان وجود داشت.


یزدانپناه با بیان اینکه دو شهرستان گچساران و چرام در وضعیت قرمز قرار دارند افزود: در مجموع کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

در حال حاضر شهرستان‌های گچساران و چرام روند افزایش قابل توجهی را در ابتلا به کرونا تجربه می‌کنند، اما همچنان در تالار، باغ و حتی خانه ها، جشن‌های پرتجمع زیادی در حال برگزاری است.

در واقع با وجود اینکه تنها چند روز است که بازگشایی تالار‌ها آنهم مشروط به فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت و تنها در مناطق با وضعیت سفید مجاز اعلام شده است، اما از مدت‌ها قبل که تالار‌ها بی توجه به سلامتی مردم و بدون رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد مقابله با کرونا مشغول فعالیت هستند و مشاهدات میدانی نیز حاکی از آنست که خبری از رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و دستکش در این انبار‌های باروت نیست و وضعیت توصیف شده می‌تواند شرایط دشوار و چه بسا غیرقابل کنترلی را در آینده نزدیک رقم بزند.

همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از مردم استان روابط خوشاوندی نزیدک با استان همجوار از جمله خوزستان و هرمزگان دارند و این در حالیست که وضعیت این استان‌ها قرمز اعلام شده است و در صورتی که مراسم عروسی چه در خانه و چه در تالار در استان برگزار شود ضمن حضور تعداد زیاد جمعیت که فی نفسه خطرزاست، امکان حضور افرادی از استان‌های وضعیت قرمز همجوار در این جشن‌ها نیز وجود دارد که در این صورت می‌تواند فاجعه افرین باشد؛ بنابراین تفاسیر، چرا با وجودیکه نقطه سفیدی در استان نداریم تا طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا به تالار‌های آن شهر یا منطقه مجوز فعالیت داده شود، همچنان شاهد برپایی هرچه پرشورتر این جشن‌ها هستیم! برگزاری مراسم عروسی در استان با چه مجوزی صورت می‌گیرد؟ آیا صرافا تالار‌ها و مردم مقصر هستند یا این پرونده متهم دیگری نیز دارد!

برای کنکاش و علت یابی این مسئله نباید یک سویه نگریست، نباید تنها تالار‌ها و صاحبان جشن‌ها را در این خصوص به چشم مقصر نگریست، در سوی دیگر این میدان مسئولانی هستند که شاید برخورد قاطع را به قیمت نظاره گری رها کرده باشند. چرا که در این شرایط بحرانی برخورد محکم و بدون اغماض مسئولان در کنترل اوضاع و ممنوعیت برگزاری این جشن‌ها انتظار می‌رود، در حالی که ما تنها شاهد اظهار نگرانی‌های دستگاه‌های اجرایی و مسئولان از وخیم‌تر شدن شرایط هستیم.

اگر ستاد مقابله با کرونا و دستگاه‌های مرتبط با شدت بیشتری وارد عمل می‌شدند، از سرعت اپیدمی بیماری و چه بسا موج بعدی بیماری پیشگیری می‌شد. البته رسانه‌ها نیز مسئولیت سنگینی در این باره بر دوش دارند، اگر چه رسالت رسانه‌ها در شرایط بحرانی، آرام کردن جو روانی است، اما در همین حال باید از عادی سازی شرایط پرهیز شود. رسانه‌ها باید با جدیت و پرداخت بیشتر به موضوع از ادامه روند بی توجهی مردم به خطر کرونا پیشگیری کنند.

از مسئولیت‌ها که بگذریم باید به عواقب نیز توجه داشت، حضور جمعیت چندصدنفری در مراسم عروسی و احتمال ابتلای ده‌ها نفر از آن‌ها در یک روز می‌تواند استان را با کمبود‌های درمانی مواجه کند. به گفته پرویز یزدان پناه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ظرفیت درمانی استان به گونه‌ای است که تنها ۱۲۰ تخت مراقبت ویژه در استان وجود دارد و حداکثر پذیرش روزانه ۵ نفر در بخش مراقبت ویژه امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که تعداد مبتلایان روزانه افزایش یافته و توان پذیرش و درمان استان فراتر رود، کادر و ظرفیت درمانی استان را نیز با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.

با این اوصاف اصلی‌ترین راه کار بمنظور حفظ سلامتی خود و دیگران و همچنین حفظ ظرفیت درمانی استان کماکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم قرارگیری در اماکن پرتجمع خواهد بود. برای تحقق این مهم، همکاری مردم، قاطعیت برخورد با خاطیان از سوی مسئولان و به کارگیری تمام توان وظرفیت‌های رسانه‌ای در اطلاع رسانی و هشدار‌های جدی به مردم الزامی است. حال باید دید که در صورت ادامه روند صعودی کرونا در استان چه تدابیری بمنظور فاصله گذاری اجتماعی و تصویب ممنوعیت فعالیت مکان‌های پرخطری مانند تالار‌ها اتخاذ خواهد شد.
برچسب ها: کرونا ، عروسی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رضا آبروان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
عصر دنا هنوز نمیدونه که استفاده از تصاویری کپی و اشتراک گذاری زده شده ممنوع بدون اجازه استفاده نکنه ؟
مدیر پایگاه منبع روی عکس درج شده است
پاسخ ها
رضا آبروان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
وقتی زدیم کپی ممنوع برا همینه که کسی استفاده نکنه
منبع روی عکس تگ شده یعنی چی ؟
شما از منبع اجازه گرفتی ؟
موقه کپی ندیدین نوشته کپی ممنوع ؟
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
تو این اوضاع کرونایی تبلیغ عروسی میکنین و جشن میگیرین و کلی آدم هم مبتلا میکنین و دو قورت و نیم تون هم باقیه! هرکی یه اسباب بازی دستش گرفت و یه صدای جیرجیرکی درمیاره و خودشو هنرمند میدونه!
فیروزه یاسوج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
سلام فقط تالارها کرونا داره ک شما اینقدر دنبال بسته شدن تالارها هستی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.