کد خبر: ۱۵۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۳۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
محسن تیربند
عصر دنا: فعال زیست محیطی 12 دلیل برای نابودی تدریجی جنگل‌های زاگرس آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، دکتر محسن تیربند فعال زیست محیطی و دانش آموخته عالی محیط زیست طی یادداشتی در خصوص اوضاع و احوال این روزهای زاگرس و جنگل های آن آورده است: سالیان اخیر متوجه برخی از اتفاقات ناگوار در گوشه کنار استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و زیرکانه در زیر چتر ذره بین فعالین محیط زیست بررسی می گردد و باید منتظر پاسخ های سنگین طبیعت دوستان باشند.

گاها متوجه تغییرات اقلیمی climate change و یا اثر گلخانه ای greenhouse effect و  گرمایش جهانی global warming  هستیم و رشد و سیر نمایی نمودار حرارتی کره زمین را ناظریم ، اما آیا دلیل اصلی بر این است که باید هر سال شاهد زبانه های آتش خشم بر پیکره منابع طبیعی و محیط زیست بی زبان این دیار کهن بلوط ریشه در زاگرس که نماد اقتدار و عظمت هوای پاک و طبیعت ناب آن زبانزد عام و خاص شده باشیم.

گاهی باید بنگریم که در ایام اخیر چه رویکردی مسبب مهاجرت و یا بازدیدهای توریستی و تفرجی  به این سرزمین کهن و زیبا که با دستان پروردگار یکتا تزیین شده بر نگین سبز زاگرس شده است.

باید اصالت را در بلوط کهن و ریشه دوانده سرزمین زر خیز این دیار دانست اما چندی است که تصرف زمین های خطرناک سیاسی به صورت نزولی و چنگال های تیز گرگ های انسان نما را بر پیکره اکوسیستم‌های طبیعی و محیط زیست این دیار  لمس می‌کنیم.

همانا علت اصلی در سوء مدیریت های حاکمه و یا در سوء انتخاب های ناآگاهانه است و بعضا عمدی.

مگر نسل های آینده را فراموش کرده اید یا متوجه خطر و عوامل هشدار دهنده سال های قبل نشده اید همچون بلای طبیعی سیلاب که خیلی از مناطق را درنوردید و هزینه های سنگینی را بر اقتصاد کشور  متحمل شد آیا فکر نمی‌کنید یکی از عوامل اصلی کنترل روان‌آب سطحی و کم کردن سرعت تخریب همین درختان بودند.

درختان بی زبان ، حیات وحش و حیوانات بی پناه چه گناهی مرتکب شده اند تا انسانی که اشرف مخلوقات نام نهاده شده است حق حیات را از دیگر اکوسیستم های فعال و پایدار سلب نمایند، یکی با انداختن فیلتر سیگارش یکی با انتشار آلودگی و رهاسازی پسماند در طبیعت و یکی هم به قصد تفریح و سرگرمی و آن یکی از همه مهمتر به جهت تنظیم ابعاد زمینش و آن دیگری به سبب تصرف اراضی  آتشی را شعله ور میکند که اشک همه را در می آورد.

اصل توسعه پایدار بر این اساس است تا ما با نگاه و سیر در آینده از منابع ملی به گونه ای بهره ببریم که ظرفیت تحمل آن را رعایت و برای آیندگان باقی بگذاریم
این ایام حال و روز منابع طبیعی چندان خوش نیست شاید بتوان علت ها و عوامل دخیل در این ماجرا را به صورتی خلاصه برشمرد که چرا حوزه زاگرس با این وسعت و عظمت نعمت خدادادی هیچ گونه امتیازی جهت کنترل خطرات احتمالی ندارد.

چرا مناطق صعب العبور ما با این عظمت و شوکت قدرت خرید و مطالبه بالگرد آب پاش را ندارد.

درآمد این سازمان ها کجا هزینه می شود و شفاف سازی هایی از این قبیل...
تاوان درختان و حیوانات خزنده ای که نتوانستند در مقابل زوزه آتش جان سالم به در ببرند را چه کسی یا کسانی باید داد.

آیا عمر شما کفاف می‌کند چنین جنگلی با چنان وسعتی را به حالت اول برگردانید؟
چند درخت بی زبان کمر شرمندگی در مقابل لانه پرنده ای که بر شانه هایش آشیانه کرده بود خم کرد و ناله کشید شما چه میدانید گونه های ناب و نادر و گونه های اندمیک و کی استون چیست و چه ارزش های والایی دارند.

آیا این آتش سوزی های عمدی را نباید با زبان قانون برخورد کرد. چگونه می‌توانید قتل های مختلف را پوشش دهید اما درختان بی زبان که زبان دفاع در مقابل قانون را ندارند با دستان خودمان خفه می‌کنیم و به گورستان ابدی هدایت می‌کنیم.

چطور اتفاق می افتد که خودروهای مختلف گونی گونی زغال های گرفته شده از جنگل های منابع طبیعی را به هر مرزی که دلشان بخواهد هدایت میکنند و شما فقط بی تفاوت و نظاره گر.

فقط یک آیتم را مثال می‌زنم و به دیگر موارد کاری نداریم

چند هزار تن از این زغال ها گرفته شده و جرایم آن پرداخت و از فروش آن خزانه را پر کرده و جواب این سوال ساده چرا این همه پول نتوانست در طول این سالها بالگردی باشد بر مرحم زخم های همان درختان سود رسان.

چرا روستاییان از نعمت گاز محرومند تا مجبور نباشند به عرصه های منابع طبیعی هجوم بیاورند و یک ضلع خانه خود را تزیین کنند از هیزم های درختان بی زبان هر چند گناهی ندارند این ما هستیم که نعمت خدادادی را هزینه خواسته های خودمان می‌کنیم و مرز بندی های قومی و قبیله ای را حراج امیال درونی و روابط سیاسی غلط را بر سر لوحه افکارمان حک کرده ایم.

بیایید این زنجیره ساخته شده به دست افراد خاص را بشکنید و سکوت کثیف در خصوص این فاجعه اصلا درست نیست.

نیروهای فعال محیطی زیست وارد شوند نیروهای مردم نهاد  NGO وارد شوند
بخشنامه ای تنظیم گردد که تمامی نهادهای مرتبط و غیره جهت حفظ این ارزش های اکولوژیکی پایدار بسیج شوند.

روستاییان را آگاه کنید که سوزاندن بقایای مزرعه جهت کشت دوم اصلا درست نیست و با متخلفین برخورد گردد.

این دلایل را خوب توجه کنید و با قاطعیت و بدون ابا مطرح می‌کنم از جمله علل و عوامل اصلی شعله ور شدن آتش در دامان طبیعت.

۱)ضعف مدیریت

۲)عدم آموزش صحیح رفتار با طبیعت

۳)نبود امکانات آموزشی و نیروهای تخصصی آموزش

۴)عدم توانایی در برخورد با مجرمین به حریم های منابع طبیعی و محیط زیست

۵)آزاد گذاشتن حریم های زیست محیطی و واگذاری طرح های مختلف بدون در نظر گرفتن عواقب آینده آن

۶)عدم توجه به قوانین منابع طبیعی و محیط زیست

7)نبود  مدارس سبز و عدم امکانات حمایتی و نداشتن سیستم های مناسب آموزشی متناسب با سنین مختلف

8)تجاز به حریم های زیست محیطی و منابع طبیعی و زمین خواری

9)ضعیف بودن زیر ساخت های فرهنگی طبیعت گردی و گلگشت های مختلف.

10)نداشتن امکانات رفاهی مقابله با بحران های مختلف همانند آتش سوزی ، سیل و سایر بلایای طبیعی و غیره طبیعی(انسان ساخت)

11)عدم توجه به متخصصین و فارغ التحصیلان این گرایش تحصیلی

12)نبود ظرفیت های استخدامی متناسب با معیارها و گرایش تحصیلی مربوطه و همچنین عدم ظرفیت سازی استخدامی متناسب با وسعت منطقه

برچسب ها: محسن تیربند
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
والا گپلته ۸سال پیش اقای علوانی زده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.