تاریخ انتشار:۱۳:۳۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عصر دنا: منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در یازدهمین مجلس شورای اسلامی با طرح ۱۰ پرسش از متولیان امر آموزش و پرورش گفت: پیشرفت با نوع نگاه به معلم نسبت مستقیم دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مهدی روشنفکر در حاشیه دیدار با پدر معلم شهید کرامت‌الله ایزدپناه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بین مفهوم شهید و معنای حقیقی معلم پیوندی ناگسستنی و پرمغز برقرار است.

وی با اشاره به اینکه شهید ایزدپناه به عنوان اولین معلم شهید کهگیلویه و بویراحمد تجلی عینی این پیوند در استان است، عنوان کرد: معلم و شهید با نامگذاری سالروز شهادت معلم بزرگ و ایدئولوگ انقلاب شهید مطهری به نام روز معلم، به نقطه‌ی تلاقی رسیدند. 

‌عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ابراز کرد: معلمی در سنت پیامبر (ص) حتی از شهادت هم فراتر رفت و ریشه‌ این مفهوم عمیق و متعالی در حدیث شریف «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» تجلی یافته است‌. 

روشنفکر با بیان اینکه اگر چه خون شهید روشنابخش ظلمتکده‌ عالم بوده امّا قلم معلم شهید می‌سازد و شهید تربیت می‌کند، افزود: شهید ایزدپناه همان نقطه تلاقی‌ست، او از مصادیق این درهم‌تنیدگی معانی بلند بوده زیرا هم معلم است و هم شهید.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه نیز با نوع نگاه به معلم و آموزش و پرورش نسبت مستقیم دارد، ادامه داد: توسعه یافتگی فرهنگی و به تبع آن اقتصادی و سیاسی برآیند یک سیستم آموزش و پرورش کارآمد و توانمند و مبتنی بر نیازهای جامعه است.

روشنفکر بیان کرد: مدل آموزش و پرورش باید مبتنی بر رفع نیازها و افزایش توانمندی‌ها باشد‌، مدل بومی توسعه با نگاه بلندمدت به آینده امکان‌پذیر است و امروز البته ما در این مسیر با پرسش‌های بزرگی مواجه هستیم و سوالات فراوانی خاصه در خصوص آموزش و پرورش پیش رو است.

وی با بیان اینکه پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند نقشه‌ راه ما در آموزش و پرورش باشد زیرا قطب‌نمای جامعه در واقع آموزش و پروش است، ادامه داد: در این چارچوب می‌توان و باید پرسید که امروز چه نسبتی بین محتوای متون آموزشی ما و نیازهای جامعه و نسل دانش آموز وجود دارد و آیا دو بال رشد و توسعه  آموزش و پرورش به شکل متوازن به پیش رفته است یا نه؟، آیا امروز پرورش به طور جدی و متناسب با واقعیات جامعه مورد مداقه قرار می‌گیرد.

روشنفکر با طرح این پرسش که امروز جایگاه رفیع معلم در جامعه و در نظام تعلیم و تعلم کجاست، تصریح کرد: آیا ساحت علم و فرهنگ و ادب محترم و مصون بوده یا نه دغدغه معیشت فکر جامعه فرهیخته و خانواده بزرگ آموزش و پرورش را به خود مشغول و معطوف کرده است.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آیا معلم چند شغله می‌تواند با فراغ بال به دنبال تربیت نسل جدید باشد، گفت: به عنوان بخشی از راهکار باید عرض کنم که مجلس موظف است یک بار برای همیشه مشکل معیشتی معلمان را حل کند تا معلم بدون دغدغه‌ معیشت و غم نان با همه‌ وجود بر سر کلاس درس حاضر شود.

روشنفکر یادآور شد: امروز در فرآیند جهانی سازی و در دهکده جهانی نقش ساختار آموزش و پرورش ما در حفاظت و حراست  از فرهنگ مکتبی، ملی، انقلابی و حتی بومی و عشایری چیست؟  آموزش و پرورش ما در کجای این صحنه‌ نبرد و شبیخون و ناتوی فرهنگی قرار گرفته است، آیا مسئولان ما اصل این نبرد را به رسمیت شناخته‌اند.

وی اظهار داشت: آیا جذابیت مدارس ما در حدی بوده که دانش آموز از تعطیلی مدرسه نگران شود و آیا تربیت بدنی و زنگ ورزش جایگاه حساس خود در سلامت جسمی دانش آموز را پیدا کرده است؟ و آیا وقت آن نرسیده که دستان سازمان تربیت بدنی و آموزش و پرورش برای شکوفایی استعدادهای ورزشی در مدارس به هم برسد و نشاط به مدارس بازگردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: آیا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان نیاز امروز جامعه ما به اندازه‌ی کافی صاحب نقش هستند و  آیا امروز عدالت آموزشی برای همهی دانش آموزان وجود دارد یا نه یک نابرابری فرصت‌ها در سیستم تعلیم حاکم گشته که امکان رقابت منصفانه را در آینده از دانش آموزان کم بضاعت مالی سلب خواهد کرد.

روشنفکر با بیان اینکه برای اصلاح نابرابری‌ها باید چه کرد، ادامه داد: ده‌ها سوال از این دست باید در مجلس پاسخ داده شود، سند توسعه‌ی آموزش و پرورش باید ما را به جایگاهی درخور شان نظام اسلامی برساند.

وی بیان کرد: افتخار می‌کنم از جنس معلمان سختکوش سرزمینم هستم و چون معلم هستم دغدغه‌های جامعه معلمان را بدون واسطه لمس کرد‌ه‌ام و قول می‌دهم با همه‌ وجود پیگیر مطالبات فرهنگیان باشم.

روشنفکر افزود: از فرصت استفاده می‌کنم و این روز را به تمام معلمان تبریک عرض می‌کنم و آرزو  دارم زبان گویای جامعه فرهنگی در مجلس باشم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.