تاریخ انتشار:۱۱:۵۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عصر دنا: فاجعه زیست محیطی این بار در جاده «جدول غوره» یاسوج دل هر رهگذری را به درد می‌آورد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

متاسفانه مدتی است حدود یک کیلومتر از جاده مهریان به جدول غوره که در جوار فنس و حصار شرقی فرودگاه یاسوج و مشرف به رودخانه مهریان می‌باشد، محل تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی و حتی زباله های عفونی شده است.

این زباله ها علاوه بر ایجاد مسئله برای بهداشت عمومی مردم مناطق مهریان و جدول غوره، محیط زیست حاشیه رودخانه مهریان را دچار تهدید کرده است.

 

این در حالیست که طبق قوانین، شهرداری می‌بایست بر نحوه دفع پسماندهای شهری نظارت و مدیریت داشته و مکانهای مشخصی را برای این امر در نظر بگیرد. 

تخلیه و سوزاندن زباله در نزدیکی شهر و محل سکونت شهروندان غیرقانونی است و باید فاصله قانونی در انجام این کار رعایت شود. سازمان محیط زیست، شهرداری، بنیاد مسکن، دهیاری روستاها ، وزارت کشور و استانداری باید جهت بررسی به این مسائل ورود کنند.

 

لازم به ذکر است قبلاً از طریق ساکنین و فعالان محیط زیست پیگیری‌های انجام شد لیکن از سوی متولیان امر ترتیب اثری داده نشد.

 *الزامات زندگی شهری و مدیریت پسماند*

زندگی در شهر باید و نبایدهای زیادی دارد؛ به عبارتی برای زندگی راحت و آسوده‌تر در مجموعه‌ای که تعداد زیادی از مردم حضور دارند قواعدی تنظیم و البته برای احترام به آن قواعد و قوانین، ضمانت اجراهایی نیز در نظر گرفته شده است.

 

در میان همه باید و نبایدها، مسایل زیست محیطی نیز قرار دارد و مسئله حفظ محیط‌زیست آنقدر اهمیت دارد که در بسیاری از قوانین حتی قانون مجازات اسلامی برای نقض‌کنندگان آن مجازات‌هایی تعیین شده است.

زباله‌های شهری از مواد مختلفی مانند فضولات انسانی، حیوانی و بسیاری دیگر از مواد زائد صنعتی و کشاورزی تشکیل شده‌اند. این مواد در آخرین مرحله و درست زمان دفع به آب یا خاک اضافه می‌شوند و آلودگی آنها را به همراه دارند.

البته مهمترین مواد آلوده‌کننده محیط‌زیست شهری را می‌توان همان محصولات صنعتی مانند کالاهای مصنوعی که از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند به‌حساب آورد که این موارد پس از استعمال به‌صورت مواد زائد تجزیه نشدنی در زباله انباشته و در خاک باقی می‌مانند و البته در این میان مقام خطرناک‌ترین زباله‌های شهری به «زباله‌های بیمارستانی» می‌رسد.

زباله‌هایی که اکنون در اغلب شهرها جزء لاینفک زباله‌های شهری هستند و خارج از شهر و در دامان طبیعت پراکنده یا دفن می‌شوند.

درباره خطرات زباله‌های شهری و صنعتی باید گفت که در تمام منابع علمی و کتب مربوطه همواره اشاره به ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های گوناگون توسط این زباله‌ها شده است. در کتب علمی تعداد باکتری‌های مختلف موجود در خاکروبه خیابان‌ها از ۲ تا ۴۰ میلیون به صورت خاص و از ۵۰ هزار تا ۱۰ میلیون به‌طور عموم در هر گرم برآورده شده است.

 

این تعداد باکتری می‌توانند به سادگی موجب بروز بیماری‌های گوناگونی شوند؛ به خصوص اینکه در این مواد انواعی از باکتری‌های مولد وبا، تیفوس و کزاز وجود دارد.

*تخلیه غیراصولی زباله و مجازات‌های موجود در قوانین*

مسئله حفظ محیط‌زیست و تهدید آن در شهرها مخصوصاً از طریق پسماندها، آنقدر اهمیت دارد که در بسیاری از قوانین حتی قانون مجازات اسلامی برای نقض‌کنندگان آن مجازات‌هایی تعیین شده است. 

▪️در قانون مجازات اسلامی به موضوع  آلودگی محیط‌زیست به صراحت اشاره شده است.این قانون در ماده ۶۸۸ به موضوع حفاظت از محیط‌زیست توجه کرده است.

برابر این قانون آلودگی محیط‌زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را به‌طوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضر باشد، تغییر دهد.

 

این ماده یک حرف حسابی دارد؛ اینکه دفع غیربهداشتی زباله‌ها و کشتار غیرمجاز دام جرم بوده و مرتکب به مجازات حبس تا یک سال محکوم خواهد شد.

بر اساس این ماده «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»

 

البته تشخیص اینکه اقدام مزبور، تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط‌زیست شناخته می‌شود یا خیر و نیز غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد، برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.

در سال ۸۳، قانون مدیریت پسماند تصویب و به تمامی شهرداری‌ها و دستگاههای مرتبط ابلاغ شده است که بصورت کامل و جامع، زیر و بم این مسئله را تبیین و تشریح کرده است.

 

 

برابر قانون شهرداری‌ها و در راستای توجه به تمیز کردن محیط‌زیست شهری، این نهاد مکلف است محل‌های مخصوصی برای تخلیه زباله، نخاله و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی و فاضلاب‌ها و نظایر آنها تعیین و ضمن انتشار آگهی به اطلاع عموم برساند. محل‌های تخلیه زباله باید خارج از محدوده شهر تعیین شود و محل تأسیس کارخانه‌های تبدیل زباله به کود به تشخیص شهرداری خواهد بود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.