تاریخ انتشار:۱۹:۵۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
عصر دنا: گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد که معمولا پررونق ترین روزهای خود را در نیمه دوم اسفند و فروردین تجربه می کند اما امسال این صنعت درآمدزا زیرسایه سنگین انتشار ویروس کرونا قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
کوید - ۱۹ اگرچه باعث کم رونق شدن کسب و کار‌هایی نظیر آرایشگاه ها، رستوران ها، شیرینی فروشی ها، آجیل فروشی‌ها و حتی پوشاک فروشی‌ها در این استان شده است، اما خزان مهمترین منبع درآمد مردم کهگیلویه و بویراحمد در بهار گردشگری یعنی تعطیلات نوروزی کاهش درآمد و معیشت مردم را در پی دارد.

تعطیلی هتل ها، بسته شدن در بقاع متبرکه، واحد‌های پذیرایی و کم رونق شدن رستوران ها، متنفی شدن برپایی نمایشگاه‌های بهاره، نمایشگاه سوغات و هدایا سبب کاهش شدید درآمد فعالان این عرصه شده و حالا سرمایه گذارانی که میلیارد‌ها تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری هزینه کرده اند دستشان از درآمدزایی در این روز‌های پایان سال کوتاه شده است.

این روز‌ها تعدادی از شهروندان در طبیعت بهاری مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد محیطی آرام و به دور از دغدغه‌های انتشار ویروس کرونا را تجربه می‌کنند، اما مردم به دلیل نگرانی از سرایت این ویروس از غذای خانگی در دل طبیعت استفاده می‌کنند.

یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر در گچساران گفت:در حالی که آخرین ماه هر سال صنعت گردشگری گچساران به دلیل قرار داشتن در محل عبور کاروان‌های راهیان نور که معمولا از طبیعت شهرستان‌های جنوبی نیز دیدن می‌کنند روز‌های پردرآمدی را داشت، اما این روز‌ها خبری از گردشگران نیست.

ع - ح که در مسیر جاده گچساران به باشت یک سوپرمارکت دارد افزود: مسافرانی که هر ساله برای خرید‌های نوروزی به بنادر جنوبی سفر می‌کردند معمولا در مسیر جاده گچساران به باشت استراحت می‌کردند و با خرید وسایل مورد نیاز خود و تولیدات محلی جهت تهیه سوغات درآمد‌های خوبی برای مردم منطقه ایجاد می‌کردند، اما امسال دغدغه شهروندان تنها رهایی از ویروس کروناست و خلوت بودن جاده گچساران به شیراز گواه این مدعاست.

یک شهروند گچسارانی با بیان اینکه هر ساله نیمی از روز‌های تعطیلات نوروزی را برای دیدن جاذبه‌های دیدنی استان‌های مجاور به سفر و دیدن آشنایان خود در استان‌های جنوبی کشور می‌رفت و نیمی دیگر میزبان مهمانان بوده است گفت: برای حفظ جان فرزندان خود تعطیلات نوروز امسال را در خانه می‌مانیم.

رویا کریمی با اشاره به اینکه سلامتی مهمترین نعمت برای بشر است افزود: با توجه به اینکه در سفر امکان رعایت کامل بهداشت فردی وجود ندارد و ویروس کرونا در استان‌های جنوبی بیشتر است سفر‌ها را برای تابستان برنامه ریزی می‌کنیم.

یک سرمایه گذار حوزه گردشگری نیز گفت: بسیاری از سرمایه گذاران به امید کسب درآمد میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های سنتی هزینه کرده اند، اما بهار امسال به دلیل ممنوع بودن حضور گردشگران درآمدی عاید آنان نمی‌شود.

وی که خواست نامی از او برده نشود تاکید کرد: تعطیل شدن صنعت گردشگری افزون بر سرمایه گذاران این حوزه باعث کاهش شدید درآمد اصناف این خطه نیز شده است.

براساس آخرین آمار ۴ هزار و ۷۴۷ در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده اند که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد۶ نفر است.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه سار‌ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشار‌های زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع از مقاصد گردشگری مهم در جنوب کشور محسوب می‌شود.

دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش گل بوته‌ها، کوهساران، جلوه‌هایی از طبیعت سحرانگیز این استان در فصل بهار است.

تپه ماهور‌های شلالدون، تفرجگاه رود رونه، دشت‌های دیل، گناوه، آبریگون، چشمه بلقیس، سواحل سد کوثر از مهمترین مناطق گردشگری طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است ک این روز‌ها حتی ردپایی از انبوه گردشگران و چادر‌های رنگارنگ در آن‌ها دیده نمی‌شود..

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از پاک‌ترین استان‌های کشور درباره بیماری کرونا گفت: مردم در تعطیلات نوروز امسال از استان خارج نشوند.

محمد مهدی بانشی اظهارداشت: شهروندان به ویژه در مناطق گرمسیری از محیط‌های طبیعی جنگل‌ها به جای پارک و بوستان‌های تفریحی برای گذران اوقات فراغت استفاده کنند.

وی بیان کرد: اسکان گردشگران در پارک‌ها و بوستان‌های کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شده است.

بانشی از مردم خواست برنامه‌های خود برای پذیرایی از مهمانان خارج از استان را به پس از کنترل ویروس کرونا موکول کنند.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه ویروس کرونا مهمان ناخوانده استان‌های اصفهان، خوزستان، بوشهر و فارس نیز هست تاکید کرد:هم اکنون ۶ تیم در ورودی مناطق مختلف استان برای تب سنجی مسافران به صورت شبانه روزی در حال انجام غربالگری مسافران است.

بانشی همچنین از فعال شدن یک تیم برای نظارت بر تفرجگاه‌ها و پارک‌های کهگیلویه و بویراحمد و انجام غربالگری و تب سنجی خبر داد و افزود: با این همه به دلیل ۱۴ روز دوره پنهان ویروس کرونا نیازمند مشارکت جدی مردم برای پیشگیری از انتشار این ویروس هستیم.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه بویراحمد با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در استان گفت: کم رونق شدن گردشگری در روز‌های پایانی سال باعث خسارت‌های زیادی به فعالان این حوزه شده است.

مجید صفایی بیان کرد: اولویت سلامت هموطنان است و تا زمان کنترل کامل ویروس کرونا فعالیت حوزه گردشگری صورت نخواهد گرفت.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه بویراحمد گفت: گندزدایی و ضدعفونی همه زیرساخت‌های گردشگری استان در حال انجام است و به محض بهبود اوضاع فعالیت‌ها از سر گرفته خواهد شد.

صفایی افزود: سرویس‌های بهداشتی، حمام‌های عمومی، هتل‌ها و همه زیرساخت‌های مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز تا پایان سال ضدعفونی می‌شود.

وی بیان کرد: بنا‌های تاریخی مهم، چون شهر تاریخی دهدشت و پل بریم باشت نیز پاکسازی شده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با توجه به بروز و شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت مردم تمامی برنامه‌ها بویژه در زمینه اسکان نوروزی و پذیرش اقامت در اقامتگاه ها، هتل ها، مهمانسراها، رستوران ها، مدارس و سایر اماکن و تفرجگاه‌های گردشگری برای تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۹ در این استان لغو شده است.

حسین کلانتری اظهار داشت: مسافران و دانشجویان بسیاری از استان‌های درگیر این بیماری از جمله تهران، قم، اصفهان به این استان سفر می‌کنند که باید نظارت کافی بر این مسیر هاو مبادی ورودی و خروجی استان اعمال شود.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صد‌ها جهانگرد هم در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.
برچسب ها: گردشگری
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.