تاریخ انتشار:۱۵:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
عصر دنا: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد از خرید ، نصب و راه اندازی ۱۸ دستگاه همودیالیز برای بیماران خاص و دارای نارسایی کلیوی در استان و در بیمارستان های لنده، نرگسی گچساران و شهید جلیل یاسوج در دوماه گذشته خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
غلامعباس سبز روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک تعداد ۲۲۰ بیمار خاص دارای نارسایی کلیوی در استان شناسایی شده اند که بیشتر این افراد به دلیل قدیمی و فرسوده شدن دستگاه‌های دیالیز و یا کمبود آن مجبور به مراجعه به استان‌های همجوار برای انجام درمان دیالیز با میانگین سه بار در طول هفته بودند.

وی تصریح کرد: با خریداری و راه اندازی این ۱۸ دستگاه تا حدود زیادی مشکل این بیماران در استان حل شده است.

وی تاکید کرد: البته بهترین راهکار درمان بیماران نارسایی کلیه پیوند کلیه است و درمان تخصصی این بیماران دیالیز است که به دو روش دیالیز خونی و دیالیز صفاقی صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به افزایش تعداد بیماران دیالیزی و ارائه خدمات بیشتر به این بیماران، در استان نخستین مرکز دیالیز صفاقی در بیمارستان شهید جلیل یاسوج راه اندازی شده است این در حالی است که پیش از آن درمان تخصصی بیماران نارسایی کلیه در این استان تنها به روش دیالیز خونی (همودیالیز) انجام می‌گرفت.

سبز تصریح کرد: یادگیری آسان، انجام درمان توسط بیمار در منزل، استقلال شخص و امکان کنترل درمان، برنامه ریزی قابل انعطاف، قابلیت انجام درمان در هر مکان تمیز و عدم نیاز به سرنگ برای انجام دیالیز، کمتر بودن خطر ابتلا به هپاتیت ب و افزایش کیفیت بهتر زندگی از جمله مزایای دیالیز صفاقی است که این روش را نسبت به دیالیز خونی ارجح‌تر می‌کند.

وی گفت: در این روش نیازی به مراجعه حضوری بیمار به بخش دیالیز نبوده و از سوی دیگر در صورت نیاز بیمار دیالیز صفاقی می‌تواند به صورت شبانه روزی با پرستار خود در ارتباط بوده و راهنمایی‌های لازم را از وی دریافت کند.

راه اندازی زایشگاه بیمارستان امام سجاد ع یاسوج

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین از راه اندازی بخش زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد ریال به عنوان یکی از دغدغه ها، معضلات و چالش‌های اساسی فراروی این مرکز درمانی خبر داد.

سبز تصریح کرد: زیربنای ساختمان فیزیکی این زایشگاه بیش از یک هزار و ۴۰۰ متر مربع است.

وی یادآور شد: این زایشگاه دارای ۱۴ اتاق LDR (اتاق زایمان) است که از این تعداد سه تخت مربوط به LDR پره اکلامپسی (مادران مبتلا به پرفشاری)، یک اتاق زایمان در آب و یک اتاق نیز برای اعمال اورژانسی زنان است.

ظرفیت پذیرش سالانه این زایشگاه را افزون بر پنج هزار زایمان دانست و تصریح کرد: به طور میانگین در هر ماه حدود ۴۲۰ مورد زایمان در بیمارستان امام سجاد (ع) انجام می‌شود.

همچنین به کاهش محسوس زایمان‌های با عمل سزارین در سطح استان اشاره کرد و افزود: میزان سزارین در این بیمارستان امام سجاد (ع) از ۴۶ درصد قبل از طرح تحول سلامت به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اینک هشت پزشک متخصص و فوق تخصص در بخش زنان و زایمان و درمان نازایی در سطح استان فعالیت دارند، گفت: با وجود افتتاح و افزایش میزان تخت‌های بیمارستانی یکی از نیاز‌های اساسی در شرایط کنونی تامین امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: همچنین این زایشگاه دارای یک اتاق تحت نظر چهار تخته، اتاق‌های LDR تک نفره، سیستم احضار پرستار، سالن انتظار، ۶ ldr فتال مانیتورینگ، ۶ مانیتورینگ علایم حیاتی، ۸ سونوکید، ۶ صندلی تخت شو، ۳ ساکشن پرتابل، ۲ الکتروشوک، ۲ الکتروکاردیوگرافی، یک الکتروکوتر، یک تخت جراح، یک ماشین بیهوشی و یک سونوگرافی داپلر با پروب شکمی و واژینال است.

وی همچنین تاکید کرد که ظرف ۹ ماه گذشته امسال نیز ۴۴ پزشک متخصص به ویژه در بخش اطفال و داخلی به تعداد پزشکان متخصص استان اضافه شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بازدید از مراکز درمانی و بهداشتی ۱۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: از این میزان بازرسی ۲۲ مورد به دادستانی معرفی، ۳۷ مورد تعزیرات حکومتی، ۸۲ مورد تذکر و ۱۶ احکام پلمب و ۳ پرونده نیز به به‌نظام پزشکی ارجاع داده شده است.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.