تاریخ انتشار:۱۱:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
عصر دنا: فعالیت برخی از سایت‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد غیرهمسو با قوانین انتخابات بوده و نامزدها را در تبلیغات زودهنگام یاری می‌رسانند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ماه برگزار می‌شود که فرآیند نامنویسی از نامزد‌ها و بررسی صلاحیت آن‌ها به اتمام رسیده است و دیگر فرآیند‌ها مطابق با برنامه ترسیم شده صورت خواهد گرفت.

استان کهگیلویه و بویراحمد که به خاطر جو سیاسی حاکم بر آن از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است نامزد‌های انتخابات حتی قبل از نامنویسی فعالیت تبلیغاتی خود را به شیوه‌هایی از قبیل شرکت در همایش‌ها، مجالس ترحیم، حضور در مراسمات ملی و مذهبی و ... آغاز و با اشتراک تصاویری در فضای مجازی آغاز کردند.

برخورد قانونی با هر گونه تبلیغات زودهنگام موضوعی است که بار‌ها از زبان مسوولان و متولیان اعلام و مورد تاکید لفظی قرار گرفت و مسوولان قضائی نیز از رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی در صورت مشاهده و یا گزارش مردمی خبر دادند. در همین راستا دادستان کهگیلویه در نشستی از رسانه‌ها خواست تبلیغات زودهنگام و خارج از چارچوب قانون و دیگر جرائم مشمول قانون انتخابات را رصد و به مراجع قضایی گزارش دهند.

برخورد با سایت‌های فاقد مجوز و منع ادامه فعالیت این رسانه‌ها هم هشداری بود که مسوولان فرهنگ و ارشاد متذکر شدند و چه در نشست با خبرنگاران و چه بصورت اطلاعیه مکتوب به سمع و نظر مدیران سایت‌ها رسید.

با این حال نه تنها فضای مجازی جولانگاه تبلیغات زودهنگام کاندیدا‌ها به ویژه در حوزه انتخابیه کهگیلویه شده بلکه سایت‌ها نیز هر کدام پایگاه اطلاع‌رسانی کاندیدای خاص شده و مرتب با انتشار اخبار تبلیغاتی کاندیدا‌های شاخص با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در حالی که رواج طایفه‌گرایی و قومیت در انتخابات امری نکوهیده است و باید مردم را به سمت انتخاب اصلح هدایت کنند، اما برخی رسانه‌های محلی که در رسالت خود مطالبات مردم و پیگیری مشکلات آن‌ها به فراموشی سپرده شده فعالیت روزانه کاندیدا‌های خود را منعکس کرده و با درج عکس‌هایی از مجالس خانگی آن‌ها حمایت طایفه‌ای، قومی و .. را سر لوحه کار قرار داده و متاسفانه برای تاختن به رقیب کوتاهی ندارند.

پیوستن (اعلام همبستگی) فلان خانواده و یا طایفه به فلان کاندیدا، تهیه کلیپ‌های تبلیغاتی و در بوق و کرنا کردن هر گونه نشست و برخاست دو کاندیدای حوزه انتخابیه کهگیلویه اگرچه به گرم شدن تنور انتخابات کمک می‌کند، اما مصداق بارز تخلف انتخاباتی است و می‌تواند نشان از آزاد بودن تبلیغات داشته باشد.

تبلیغات نامزد‌های انتخابات در حالی این روز‌ها به اوج رسیده که زمان قانونی شروع تبلیغات ۲۴ بهمن ماه است، اما گویا زمان مقرر برای کاندیدا‌ها معنایی ندارد و در نگاه آن‌ها تبلیغات قانونی تنها در راه انداختن کارناوال و یا نطق‌های انتخاباتی است بنابراین پیش از موعد در هر زمان و هر مکان به تبلیغات خود می‌پردازند.

این در حالی است که رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تبلیغات زود هنگام از مصادیق تخلف انتخاباتی است.

«احد جمالی» افزود: این مساله را تعقیب و پیگیرد قانونی هم می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی موارد از تبلیغات زودهنگام انتخابات مجلس یازدهم در استان مشاهده شده که به داوطلبان تفهیم شده و تذکرات لازم داده شده است.

اما اینکه آیا تبلیغات زودهنگام و غیر قانونی کاندیدا‌هایی که روزانه در شبکه‌های مجازی و سایت‌ها منتشر می‌شود رصد شده و پرونده تخلف برای کاندیدا‌های مجلس قانون‌گذار تشکیل شده یا نه موضوعی است که مسولان باید باید پاسخ دهند.

در قانون انتخابات مواد ۵۵،۵۷،۵۸،۵۹،۶۱، ۶۵ برخی از جرائم احراز شده و مطابق فصل ۸ قانون مجازات اسلامی در صورت تخلف و جرم احراز آن جرم و تخلف، باید با مجرمان و متخلفان برخورد قاطع، سریع و به هنگام صورت گیرد.

استفاده از امکانات دولتی و بیت‌المال از دیگر تخلفات مشهودی است که می‌بایست با جدیت از سوی ستاد پیگیری و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی رصد و برخورد شود.
منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار