تاریخ انتشار:۰۰:۴۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
عصر دنا: مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ مورد اهدا عضو در این استان انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سید سینا سعیدی سوق در گفت  و گو با خبرنگار ایسنا افزود:این تعداد عضو شامل۵ کبد۴ کلیه و ۶ قرنیه چشم بوده که با رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی اهدا شدند.

وی اظهارکرد: طی این مدت در دهدشت ۶مورد در گچساران ۵ مورد و در یاسوج ۴مورد اهدا عضو انجام  شد.

مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اینکه آیا اهدا عضو رنج سنی خاصی دارد، خاطرنشان کرد: اهدا عضو رنج سنی خاصی ندارد حداقل سن اهدا کنندگان عضو استان در این مدت مربوط به یک دختر بچه ۵ساله شهرسی سخت و حداکثر سن ۶۲سال بوده است.

سعیدی تصریح کرد: با بیان اینکه  اهدا شامل دو جزء عضو و بافت می شود هر اهدا کننده می تواند ۸عضو از جمله قلب، کبد، ریه، کلیه، پانکراس، روده  اهدا داشته باشد عضو که گیرنده را از مرگ حتمی نجات می دهد و نقش اساسی  در بدن دارد اما بافت شخص را از معلولیت نجات می دهد.

وی در خصوص تاثیرگذاری زمان در اهدا عضو بیماران مرگ مغزی ادامه داد: سم های در بدن بیمار مرگ مغزی ترشح می شود که باعث از بین رفتن عضو و بافت های بدن می شود که تاخیر در اهدا باعث بین رفتن اورگان‌ها می شود بنابراین اگر بتوانیم در ساعات اولیه با رضایت خانواده این بیماران برداشت عضو را آغاز کنیم بیماران نیازمند بیشتری را نجات دهیم.

مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در چند سال اخیر این استان رتبه یک تا سه کشور را در خصوص اهدا عضو کسب کرد و رتبه سال‌جاری استان در پایان سال مشخص خواهد شد.

سعیدی تاکیدکرد: به علت کمبود امکانات از جمله نبود بخش هسته ای که جزو الزامات پیوند عضو است، در استان پیوند عضو انجام نمی شود که برای راه اندازی این بخش در استان اقداماتی انجام شده که در صورت بهره برداری از این بخش در استان می توانیم پیوند اعضا را در بیمارستان شهید جلیل که مرکز فوق تخصصی است، انجام دهیم.

وی اظهارکرد: بیش از ۸۰۰۰ نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد کارت اهدا عضو دریافت کردند و کسانی که متقاضی ثبت نام و دریافت کارت اهدا عضو هستند می توانند با مراجعه به سامانه اقدام کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار