تاریخ انتشار:۰۹:۵۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۸
مدیرکل محیط زیست استان:
عصر دنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در حال حاضر حدود ۷۵ محیط بان داریم در حالی که طبق استاندارد باید ۳۱۳ محیط بان داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): "سید اسدالله هاشمی" در چهل و نهمین شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی یکی از کشورهای پیشرو در حفظ محیط زیست کشور ما است و جزو معدود کشور هایی هستیم که این اصل در قانون اساسی وجود دارد.
وی اظهار کرد: کمتر از یک درصد خاک و جمعیت کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، تصریح کرد: یک پارک ملی، هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع وجود دارد.
هاشمی ادامه داد: از لحاظ تنوع زیستی، جانوری و گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد استانی شاخص و یک نقطه هات اسپات در کشور است.
وی تاکید کرد: یازدهمین ذخیرگاه زیست کره کشور با وسعت بالغ بر ۲۵۵هزار هکتار را با گونه های گیاهی و جانوری بسیار خوب در دنا وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، بیان کرد: به عنوان ذخیره ژنتیکی کشور در این راستا یکی از پنج استانی هستیم که بانک ژن را در اداره کل محیط زیست استان داریم و در این ذخیره گاه تعدادی از نمونه های گیاهی را به صورت ارگونومی گیاهی و ژن، خون، پوست و موی نمونه های جانوری را نگهداری می کنیم.
هاشمی گفت: یک مرکز تیمار داری و حیات وحش در شهرستان دنا در حال احداث است.
وی اظهار کرد: حدود۳۳۱ گونه مهره دار در استان وجود دارد که حدود ۲۰ درصد مهره داران کشور را تشکیل می دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، افزود: حدود ۲۲ درصد پستانداران، ۴۲ درصد پرندگان، ۸ درصد خزندگان، ۱۳درصد دوزیستان، ۸ درصد ماهیان، حدود ۲۱۶۰ گونه گیاهی و حدود ۲۰درصد گونه گیاهان دارویی کشور در این استان وجود دارد.
هاشمی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده دنا ۱۰۰هزار هکتار وسعت دارد که ضلع شمالی آن در استان اصفهان و ضلع جنوبی در استان ما است.
وی ادامه داد: حدود ۱۰پاسگاه محیط بانی که ۴۵ نفر شبانه روز در این پاسگاه ها استقرار دارند و وظیفه حفاظت از این ذخایر ژنتیکی را به عهده دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، عنوان کرد: کمبود امکانات و نیروها داریم و به ازای هزار هکتار باید یک محیط بان داشته باشیم که در حال حاضر حدود ۷۵ محیط بان داریم در حالی که طبق استاندارد باید ۳۱۳محیط بان داشته باشیم.
هاشمی گفت: تعداد بیشتری محیط بان در سطح کشور در حال جذب هستند سالی ۳۰۰ محیط بان و وارد بدنه کشور می شوند که امسال ۸ محیط بان در استان جذب می شود.
وی افزود: سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی، حاکمیتی و سیاست گذاری است و دستگاه اجرایی نیست و حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، اظهار کرد: تهدید جدید محیط زیست در استان بعد از گران شدن بنزین اتفاق افتاده است، قطع درختان بلوط شبانه و در حاشیه شهر یاسوج است که مشکلاتی را به وجود می آورد.
هاشمی تصریح کرد: اصل توسعه پایدار توجه ویژه به محیط زیست است و امکان ندارد اجتماع و اقتصاد بدون محیط زیست به توسعه پایدار برسد.
وی ادامه داد: برای اولین بار برای حفاظت و مشارکت مردم و استفاده مردم از این ذخایر پروانه فروش شکار به طوری که منافع آن به جوامع روستایی برگردد، قرار است ۵ راس در دنا و ۱۰ راس در حوزه محافظت خائیز این پروانه ها اجرا شود و ۹۰ درصد هزینه اش در همان روستا در جهت آموزش و حفاظت از محیط زیست هزینه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، تاکید کرد: افزایش تعداد گونه ها را در مناطق می بینیم که تعداد گونه پلنگ در استان به خصوص دنا در حال افزایش است و ثبت شده و وضعیت به نسبت خوب پیش میرود.
هاشمی افزود: در راستای حفاظت در دنا به لحاظ اعتباری تخصیص بودجه عمرانی کافی نیست و در شهرستان دنا ۶۰۰ میلیون تومان برای حقوق کارکنان نیاز است که تنها ۲۹۰میلیون تومان اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه اگر همه بخش را محیط زیست می بینند باید اعتبارات تخصیص داده شود، گفت: ما فقط در حوزه طبیعی و چهارگانه فعالیت نمی کنیم بلکه در بخش هوا، آب و خاک نیز فعالیت داریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، تصریح کرد: دو ایستگاه سنجش هوا در استان وجود دارد که متاسفانه فرسوده و قدیمی شده است. طی سال های گذشته اعلام کردیم که در شهرستان بهمئی و کهگیلویه با توجه به اینکه دروازه ورود گرد و غبار به استان هستند نیاز به ایستگاه سنجش دارند ک محقق نشده است.
هاشمی اظهار کرد: حدود ۵۰۰ تن پسماند عادی و  حدود ۲ تن پسماند ویژه پزشکی در استان داریم که متاسفانه مدتی است اختلافی با بخش خصوصی و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که دانشگاه علوم پرشکی باید آن را مدیریت کند چون پسماندهای پزشکی خطرناک هستند و نباید به صورت عادی در طبیعت رها شوند.
وی بیان کرد: عمده شهرهای کشور کارخانه بازیافت ندارند حتی در تهران این کارخانه به خوبی عمل نمی کند و یکی از دلایل بوی بدی که در استان تهران وجود دارد درست عمل نکردن کارخانه بازیافت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، تاکید کرد: در توسعه پایدار و رونق استان بخش هایی داریم و در مناطق گردشگری آماده هرگونه آمادگی و همکاری با دستگاه متولی را خواهیم داشت. برای شرکت تعاونی که در سی سخت است مجوز صادر کنیم که جوامع محلی مدیریت کوه گل را به دست بگیرند و به حفظ محیط زیست کمک کنند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.