تاریخ انتشار:۱۰:۰۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸
عصر دنا: برخی از کارخانه داران شن و ماسه مستقر در بستر و حریم رودخانه بشار یاسوج به جایی احترام به قانون و انتقال به دلی بجک، بفکر دست درازی به اراضی ملی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در پایین دست اراضی زراعی روستای مهریان و در حد فاصل اراضی زراعی و رودخانه بشار اراضی ملی وجود داشته و دارد که بخش زیادی از آنها دارای پوشش گیاهی اعم از انواع بوته‌ها و درختچه‌های بادام کوهی و ارزن بوده که به لحاظ زیست محیطی و منظر و چشم انداز طبیعی دارای ارزش زیادی است.

در سال‌های اخیر با بی توجهی مسئولان عده‌ای از جمله کارخانه داران شن و ماسه مستقر در بستر و حریم رودخانه وحشی و خروشان بشار برای رسیدن به منافع خود اقدام به از بین پوشش گیاهی منطقه و حتی دست درازی به اراضی ملی می‌کنند.

کارخانه‌های شن و ماسه مستقر در بستر و حریم بشار ضمن از بین بردن قشر رویی و خاک حاصلخیز این اراضی ملی و برداشت‌های عمیق با عمق  30 تا 50 مترسبب از بین رفتن منظره طبیعی و تغییر توپولوژی منطقه و ایجاد منظره‌های بسیار نگران کننده و ناخوشایند شده‌اند.

  ایجاد پرتگاه‌های عمیق در مجاورت اراضی کشاورزی تبعات منفی زیادی از جمله  دچار مشکل شدن کاربری اراضی زراعی همجوار و ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان و مالکین اراضی زراعی همجوار چه از لحاظ افت ارزش ریالی اراضی  زراعی، خطر برای زارعین و ادوات کشاورزی،  فرسایش وریزش تدریجی دیواره‌های ایجاد شده، اختلال در حفظ رطوبت خاک و آبخیزداری این اراضی و ایجاد گرد خاک و اثر منفی آن بر محصولات زراعی به همراه دارد.

حال با همه این موارد، مسئولین ذیربط همچنان اصرار دارند که اراضی ملی دیگر را به ثمن بخش به مالکین برخی کارخانجات شن وماسه واگذار کنند به نحوی که حتی اخیرا عرصه‌ای را که توسط متقاضیان دیگرمراحل پرونده واگذاری آن برای اجرای طرح‌هایی نظیر کشت گیاهان دارویی را تا مرحله کمیته فنی طی شده با نظر بالاترین مسئول استانی دستگاه متولی، متوقف نموده و سپس خارج ازنوبت برای واگذاری به مالک یک کارخانه شن و ماسه مصوبکرده‌اند و به سازمان صنعت و معدن اعلام شده است.

این در حالی بوده که توسط همسایگان و متقاضیان طرح‌های دیگر نسبت به هر گونه صدور  مجوز برای مالک کارخانه شن وماسه اعتراض مکتوب در آن اداره ثبت شده و هشدار لازم توسط دستگاه‌های نظارتی نیز به دستگاه‌های متولی ارائه شده است.

به گزارش تسنیم، این در حالی بوده که در  سال اخیر بحث جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه و انتقال آنها به منطقه دلی بجک سپیدار مطرح بوده و برخی نیز منتقل شده‌اند ولی هنوز عده‌ای به فعالیت خود در کنار بشار ادامه می‌دهند.


تسنیم

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.