تاریخ انتشار:۲۳:۵۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸
عصر دنا: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خطر بیماری آنفلوانزا گروه‌های پرخطر در استان را تهدید می‌کند و تاکنون در این خصوص چندین مرگ ثبت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ظفر پریسای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: خطر بیماری آنفلوانزا در این استان گروه‌های پرخطر شامل زنان باردار، سالمندان، بیمارران سرطانی و کبدی، کودکان زیر 5 سال و افرادی دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت و فشارخون کنترل نشده را تهدید می‌کند.

وی تعداد نمونه‌گیری‌ها را 70 مورد عنوان کرد و عنوان کرد:  موارد شدید تنفسی بستری شده در بیمارستان‌های استان از ابتدای مهر ماه تاکنون  377نفر بوده که از این تعداد 186 نفر زن و 191 نفر مرد بوده است.

پریسای با بیان اینکه تعداد موارد مثبت 40 نفر آنفلوانزای نوع A با زیر گونه H1N1 بوده است، ادامه داد: همچنین از ابتدای مهرماه امسال تاکنون دو هزار و 281 نفر موارد شبه انفلوانزای(بیمار داری تب، سرفه و گلودرد) در 8 شهرستان استان گزارش شده که بستری نشده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با آغاز فصل سرما احتمال بروز بیماری به شدت بالا می‌رود، تصریح کرد:  البته با توجه به جهانی بودن بیماری در سال 88 و چرخه تغییراتی شیفتی بیماری هر 10 سال احتمال پخش بیماری در کشور وجود دارد.

پریسای خاطرنشان کرد: آنفلوانزا دارای سه تیپ C، B، A  بوده که تیپ  A در انسان، پرندگان، خوک و اسب و تیپ B و C در انسان ایجاد بیماری می‌کنند و تنها ویروس‌های گروه A  می‌توانند سبب ایجاد پاندمی(جهانی) شوند و در واقع این گروه دارای 16 زیرگروه H(هماگلوتینین) یا عاملی برای حمله ویروس به سلول‌های انسانی و 9 زیرگروه N (نورآمینیداز ) با عاملی برای خروج یک سلول عفونی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این بیماری تغییرات جهشی 10 ساله دارد که نسبت به سال 88 تعداد و شدت بیماری بیشتر بوده و باید مردم مراقب سلامت خود باشند و در صورتی فردی از افراد خانواده مبتلا به شبه آنفلوانزا باشد باید در منزل به مدت چند روز استراحت و از داروهای مسکن استفاده تا دوره بیماری سپری شود و کسانی که مراقب بیمار در منزل هستند نباید خود بیماری زمینه‌ای داشته باشند.

پریسای با اشاره به مهمترین راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری آنفلوانزا تصریح کرد: پرهیز از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای آنفلوآنزا و بیماری حاد تنفسی، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و بینی، حضور در اماکن عمومی و رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در هنگام بیماری، پرهیز از خود درمانی، شستشوی دست‌ها به ویژه در کودکان از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وی با تشریح شیوه صحیح شستشوی دست‌ها خاطرنشان کرد: خیس و صابونی کردن دست‌ها، شستن کف دست‌ها با هم، شستن بین انگشتان از پشت دست، شستن بین انگشتان از کف دست، گره کردن نوک انگشتان در هم و شستشوی آن‌ها، شستن دقیق و جداگانه انگشتان شصت، شستن خطوط کف دست با نوک انگشتان، شستن دور مچ هر دو دست، خشک کردن دست‌ها با دستمال مد نظر باشد.

پریسای تاکید کرد: قبل از فصل سرما و راهپیمایی بزرگ اربعین به دستور سرپرست دانشگاه فعالیت کمیته استانی بیماری‌های واگیر تنفسی با محوریت آنفلوانزا بیش از پیش فعال شده و از آن روز تاکنون به جد پای کار است و در این زمینه 4 کمیته با ریاست سرپرست دانشگاه تشکیل و تمام پرسنل بیمارستانی، مراکز بهداشت و درمان و بهورزان با آخرین دستورالعمل‌های مراقبتی بهداشت و درمان آشنا شدند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیماری در استان تحت کنترل است، بیان کرد: امکانات لازم تشخیصی و درمانی در سطح استان تهیه و تحویل شده و همچنین برای گروه‌های بستری شده به اندازه کافی دارو تدارک دیده شده است و آموزش و آگاهی‌های لازم از طریق مراقبین، کارشناسان، متخصصان و رسانه‌ها به مردم ارائه شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.