تاریخ انتشار:۱۶:۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
14دختر روستای « شوتاور» کهگیلویه و بویراحمد مدرسه ندارند، یعنی مدرسه دارند اما چون معلمی برایشان نیامده، دخترها را فرستاده‌اند هفت کیلومتر دورتر در مدرسه روستای قلعه رئیسی. پدرها و مادرها اول باورشان نشده و چند نفری رفته‌اند آموزش و پرورش استان تا شاید فرجی شود و معلمی برای دختران نوجوان‌شان طلب کنند.
وقتی مسئولان آموزش و پرورش به صراحت گفته‌اند که امکانش نیست و دختران باید راهی مدرسه شبانه‌روزی قلعه رئیسی شوند، اعتراض‌های علنی شروع شده و موضوع را از طریق جوانترهای روستا که راهی شهر شده بودند، به توییتر و اینستاگرام کشاندند تا شاید مسئولان آموزش و پرورش در ساختمان اصلی وزارتخانه در تهران صدایشان را بشنوند و برای دخترانشان معلم بفرستند اما وقتی هیچ پیک امید‌بخشی از تهران به سمت شوتاور نرفت، خانواده‌ها جلوی رفتن دختران را به مدرسه قلعه رئیسی می‌گیرند.
اما داستان به همین تلخی تمام نمی‌شود. مسئولان آموزش و پرورش بعد از یک هفته که از مهر گذشت و دخترکان به جای مدرسه در خانه ماندند و خبر ترک تحصیل‌شان در فضای مجازی پیچید، رفتند شوتاور و قول دادند که برای دخترها سرویس حمل‌ونقل بگذارند. خانواده‌ها اگرچه نگران تعطیلی کامل مدرسه بودند ولی به این وعده موقت تن دادند، اما حالا از سرویس مدرسه خبری نیست و دخترها با نیسان و ماشین بین راهی می‌روند قلعه رئیسی تا بتوانند این 3 سال باقی مانده را درس بخوانند و دیپلم بگیرند. « تلاش زیادی شد ولی بی‌فایده بود. موضوع فقط این 14تا دخترمون نیستن. 120دانش‌آموز ابتدایی و 80دانش‌آموز راهنمایی داریم که وقتی برسن به دبیرستان، مدرسه‌ای ندارن که برن. یعنی ساختمون مدرسه هست ولی مدیر و معلم نداره. مردم شوتاور از این نگرانن که برای همیشه در مدرسه روستا بسته شه و بچه‌ها تو سال‌های بعد اسیر راه به این روستا و اون روستا بشن. یعنی 200تا دانش‌آموز که سال‌های بعد میرسن دبیرستان، کم هستن که میگن واسشون نمی‌تونیم معلم جور کنیم؟» پدر یکی از بچه‌ها این را با ناراحتی می‌گوید و هنوز امید دارد که مدرسه شوتاور جان دوباره بگیرد.
وضعیت نابسامان ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر شوتاوری یک داستان استثنایی و خاص نیست که برای نخستین بار در ایران رخ داده باشد، این معضل سالیان درازی است که گریبان بسیاری از دختران را در روستاهای سراسر کشور به‌خصوص در مناطق مرزی گرفته و منجر به ترک تحصیل آنها شده است./ روزنامه همشهری

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین