کد خبر: ۱۳۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۰۱:۱۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۶
عصر دنا: شهرستان قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده درجنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): شهرستان کوهپایه ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد دارای جمعیتی افزون بر 23 هزار نفر در فاصله حدود 270 کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته های دور در جای جای شهرستان لنده آنچنان عمیق است که شاید مجال اندیشیدن و تامل درباره بکارگیری سایر واژگان را برای بیان ویژگی این منطقه به ذهن ندهد.
لنده گرچه شهرستان شدنش دیرهنگام و نوپا بوده اما بناها، آثار و قلعه هایی به قدمتی به فراخنای تاریخ کهن این سرزمین دارد.

**ثبت 20 اثرتاریخی در لنده
مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرده اند که بیش از 100 اثر تاریخی و ارزشمند در شهرستان لنده مربوط به دوره های مختلف قبل از میلاد و دوره های اسلامی شناسایی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تاکنون 20 مورد از این آثار ارزشمند در شهرستان لنده ثبت ملی شده اند.
محمود باقری اظهار داشت که امامزاده ابراهیم عباس (ع)، محوطه دلی مهرجان و محوطه دا ودختر (مادر و دختر) از مهمترین میراث کهن به ثبت رسیده در شهرستان لنده است.
کهگیلویه وبویراحمد در مجموع بیش از 2 هزار و 600 اثر تاریخی ارزشمند دارد که حدود 700 مورد آن ثبت ملی شده است.

**شکاف ناشی از توسعه نیافتگی در لنده
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به ویژه شهرستان لنده با وجود ظرفیت های بالقوه و داشتن حدود بیش از یک سوم تولید نفت و 10 درصد آب ایران اما از شکاف عمیق توسعه نیافتگی نسبت با سایر مناطق و استان های مختلف رنج می برد.
سید موسی خادمی اظهار داشت که شهرستان لنده تجلی عینی این شکاف عمیق توسعه ای است و این منطقه اکنون از بسیاری شاخص ها و زیرساخت های اولیه محروم است.
وی ابراز داشت که عمق محرومیت در برخی مناطق این استان که بخش عمده ای از آن ناشی از نامهربانی ها و سوء مدیریت ها در گذشته بوده به گونه ای است که ادامه این روند و عمیق تر شدن آن عاملی حتی برای ایجاد ناامنی و بحران در این استان خواهد بود.
وی خواستار توجه مسئولان کشوری به ایجاد تعادل های منطقه ای و تشکیل نهادهای لازم حقوقی برای پرکردن شکاف ها و تحقق خواسته ها و مطالبات بحق مناطق کمترتوسعه یافته از جمله کهگیلویه وبویراحمد شد.

** سیمای فقر در روستاهای لنده
بسیاری از روستاها و اتاقک های کاهگلی در شهرستان لنده گر چه قدمت تاریخی و کهن این دیار را حکایت می کند اما می توان سیمای فقر و محرومیت عمیق را از رخسار کودکانی با جثه های نحیف و گونه های غبار گرفته و چروکیده، دستان پینه پسته مادران رنجدیده و پدران قد خمیده این شهرستان به وضوح مشاهده کرد.
روستائیانی که همچون دیگر هم تباران خود در بیش از یکهزار و 676 روستای دارای سکنه استان کهگیلویه وبویراحمد چنانچه طعم خدمت رسانی بی منت توام با عدالت در توزیع امکانات و ایجاد زیرساخت های اولیه را بچشند، هیچ گاه دل از یار و دیار خود بر نخواهند تافت و لحظه ای از زندگی آرام خود را با یک عمر زندگی در سراب کاذب حاشیه نشینی های شهرهای بزرگ عوض نخواهند کرد.

** لنده شهر نخستین ها
شهرستان لنده در کنار همه داشته ها و نداشته هایش، ظرفیت ها، استعدادها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری است و به نام شهر نخستین ها نیز مشهور است.
لنده از سال 1305 به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبانها بوده است و این بخش در سال 91 به شهرستان ارتقا یافت.
نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال 1330در شهر کنونی لنده تاسیس شد.
به گفته مسئولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام «محمدحسین خان ضرغامی طیبی» در سال 1310 در لنده صادر شد.
این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان آموزش های نظامی را فرا می گرفتند.
اکنون شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری به شدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است.

** نخستین هایی که مانع از محرومیت نشد
اما گویی داشتن چند ویژگی اول بودن سبب نشده که شهر لنده پا به پای قافله پرشتاب توسعه و همگام با حتی سایر شهرستان ها و مناطق این استان پیش رود و اکنون با انبوهی از مشکلات، دغدغه ها و نارسایی ها در ابعاد مختلف مواجه است.
یکی از اهالی لنده راه برون رفت از مشکلات و معضلات متعدد در این شهرستان را نیازمند عزم راسخ و همدلی مسئولان در سطح ملی و این استان دانست و گفت که مشکل اساسی در این شهرستان کمبود جاده دسترسی مناسب است.
به گفته محمد کریمی زاده، وجود معضل و کمبود جاده مناسب تا حدود زیادی فعالیت در سایر حوزه ها را با چالش مواجه کرده است.
وی افزود: طرح های مهمی برای خروج این شهرستان از بن بست مطرح شده که با اجرایی شدن آنها تحولات چشمگیری در زمینه ایجاد زیرساخت جاده ای بوجود خواهد آمد.
این فرهنگی بازنشسته لنده ای یادآور شد: اتصال جاده لنده -بهبهان- باغملک یکی از مهمترین این طرح هاست که با اجرای آن اتصال این شهرستان به سایر استان های همجوار نیز برقرار خواهد شد.
یکی دیگر از شهروندان لنده ای مهمترین مشکل شهر لنده را ضعف زیرساخت ها و مبلمان شهری دانست و یادآور شد: بسیاری از کوچه ها، خیابان ها و معابر در شهر لنده متناسب با مبلمان شهری نیست و در بسیاری از محله ها ساختار روستایی بر شهر حاکم است.
محمد تقوی از کم توجهی به این شهرستان در طول سال های متمادی سخن گفت و یادآور شد: شهرستان لنده هم اکنون در بخش های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی با رکود مواجه شده است.
وی مشکل کمبود آب آشامیدنی به ویژه در روستاها را یکی از مشکلات اساسی مردم دانست و گفت: زنان و دختران روستایی برای تامین آب آشامیدنی مسافت ها طی می کنند.
تقوی به وضعیت نامناسب و پیچ های خطرناک جاده دسترسی دهدشت - لنده اشاره کرد و گفت: آسفالت غیراستاندارد و چاله چوله های این جاده که بیش از 30 سال قدمت دارد منجر به بروز حوادث رانندگی و منجر به فوت در طول سال برای مردم این شهرستان می شود.

** روزنه های امید با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان
شهرستان محروم لنده در حالی از مشکلات، کمبود زیرساخت ها و شکاف های ایجاد شده از گذشته تاکنون رنج می برد اما مدتی است طرح واگذاری این منطقه به عنوان پایلوت و برون رفت از چالش های موجود در راستای منویات رهبر معظم انقلاب به بنیاد مستضعفان بر سر زبان ها افتاده است.
گر چه هنوز بنیاد مستضعفان وارد فاز عملیاتی و اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و توسعه ای خود در شهرستان لنده نشده اما خبرهای رسیده از ورود این بنیاد ملی برای محرومیت زدایی و توانمندسازی منطقه روزنه هایی از امید را در دل مردمان این دیار ایجاد کرده است.
این طرح حتی عزم مسئولان و مدیریت اجرایی استان را برای اوج همکاری، هماهنگی و پشتیبانی از تیم اجرایی بنیاد مستضعفان را جدی تر کرده است.

**بسیج همگانی برای کاهش محرومیت در لنده
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در همین راستا تاکید کرد که تمامی دستگاه های اجرایی ، مسئولان و متولیان در حوزه های مختلف مکلف به نهایت همکاری با بنیاد مستضعفان برای کاهش محرومیت در شهرستان لنده هستند.
خادمی ایجاد کمترین مانع از سوی هر مدیر و دستگاه اجرایی در این راستا را خط قرمز
خود دانست و گفت که تمامی مدیران و متولیان امر در کنار مردم منطقه باید از این فرصت پیش آمده نهایت بهره لازم را ببرند.
وی با بیان اینکه اعتبارات و منابع دولتی به هیچ وجه جوابگوی نیازهای متعدد مردم و رفع محرومیت های عمیق در استان نیست، خواستار حمایت و همکاری بیش از پیش مردم شهرستان لنده در کنار مسئولان امر برای استقبال از تیم اجرایی بنیاد مستضعفان به این منطقه شد.

** تعیین 63 شاخص برای توسعه لنده
فرماندار لنده نیز با استقبال از تیم اجرایی بنیاد مستضعفان برای ورود و سرمایه گذاری در این منطقه محروم گفت که مقدمات و تمامی تدابیر لازم برای حضور این بنیاد در سطح استان و شهرستان انجام شده است.
دارا کریمی نژاد اظهار داشت که تاکنون 63 شاخص برای توسعه و آبادانی و رونق این شهرستان به تیم کارشناسی این بنیاد ارایه شده است.
وی از رضایت و آمادگی کامل بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در شهرستان لنده خبر داد و افزود: شهریور سال جاری عملیات اجرایی و کارهای عمرانی و سرمایه گذاری توسط این بنیاد در شهرستان لنده آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد که یکی از فاکتورهای لازم برای انتخاب شهرستان لنده توسط بنیاد مستضعفان به اذعان مسئولان و تیم های کارشناسی این بنیاد همکاری و اهتمام ویژه مسئولان اجرایی استان و همراهی و استقبال مردم بوده است.

** سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی بانک سپه
کریمی نژاد با بیان اینکه ظرفیت ها، استعدادها و مناطق مورد نظر برای عمران و توسعه به تیم کارشناسی بنیاد مستضعفان ارائه شده، افزود که حوزه های کشاورزی، عمران روستاها و اجرای طرح های کوچک و زودبازده از طریق ارایه تسهیلات اشتغالزایی از مهمترین هدف گذاری بنیاد مستضعفان برای رونق شهرستان لنده است.
فرماندار شهرستان لنده گفت که بانک سپه نیز برای سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات ویژه با بهره کم به مبلغ 200 میلیارد ریال اعلام آمادگی کرده است.
وی ادامه داد که بر اساس تفاهم نامه انجام شده 6 درصد سود این تسهیلات بر عهده بنیاد مستضعفان، پنج درصد استانداری و تنها 6 درصد بر عهده سرمایه گذار و متقاضی است.
وی، موقعیت اکولوژیکی و گردشگری، نزدیکی به دریا ، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه - دهدشت و نزدیکی به استان ها و بنادر جنوبی، موقعیت کوهستانی بودن برای مسایل امنیتی، وجود ظرفیت های کشاورزی، منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی را از مهمترین ظرفیت های بالقوه برای سرمایه گذاری ، عمران و رونق این شهرستان ذکر کرد.
وی ابراز داشت که براساس تفاهم نامه انجام شده قرار است که بیش از 11 هزار هکتار از زمینهای ملی در منطقه خیارکار شهرستان لنده تبدیل به کشت گیاهان دارویی شود.
فرماندار لنده همچنین میانگین بارش سالانه 600 میلی متر را از جمله ظرفیت های مهم سرمایه گذاری به ویژه برای رونق بخش کشاورزی و توسعه باغات در زمینهای شیب دار این منطقه دانست.
کریمی نژاد ایجاد صنایع تبدیلی در کنار توسعه آبیاری تحت فشار در بیش از چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی و همچنین موقعیت خاص عشایری برای رونق دامداری را از دیگر ظرفیت های قابل سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان ذکر کرد.
استان کهگیلویه وبویراحمد دارای هشت شهرستان، 17 شهر، یکهزار و 676 روستای دارای سکنه با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است.
برچسب ها: لنده
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
تازه میخوان براش یه شهردار بی مسؤولیت انتخاب کنن،جایی دیگه مدیر بوده کارش رو بلد نبوده حالا شهردار هم بشه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.