کد خبر: ۱۲۹۵۱
تاریخ انتشار:۰۰:۵۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: روحانی به یک بار با آغاز سال جدید هفته‌ای چندبار در مراسم‌های مختلف سخنرانی دارد، برنامه‌هایی که به طور معمول از شبکه خبر یا دیگر شبکه‌های سیما به شکل زنده پخش می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): هرچند ابتدای هفته جاری زنگ پایان ثبت‌نام‌ برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زده شد اما برخی از افرادی که این روزها به عنوان چهره انتخاباتی شناخته می‌شوند از مدت‌ها قبل توسط خود یا اطرافیانشان به عنوان نامزد حضور در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری معرفی شده بودند و حتی تبلیغاتی انتخاباتی زودهنگامی هم برای آنها انجام گرفت، موضوعی که خلاف قانون بوده و شورای نگهبان و وزارت کشور هم وعده برخورد جدی با این افراد را داده است.

از نامزدهای اصلی که این روزها برای نشستن بر صندلی پاستور تلاش می‌کند حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم است، روحانی که تا روز ثبت‌نام سوال‌ها درباره احتمال حضور یا عدم حضور در انتخابات دوازدهم را بی‌پاسخ می‌گذاشت روز چهارم ثبت‌نام با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد.

رئیس دولت اعتدال در نشست خبری پس از ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت کشور یکی از دستاوردهای دولت خود را افتتاح پیش‌روی چند فاز پارس جنوبی اعلام کرد که باعث می‌شود "برای اولین بار برداشت ما از گاز منبع مشترک در پارس جنوبی از قطر، پیشی گیرد."

روحانی دو روز بعد در جریان سفر به عسلویه طی مراسمی این چند فاز پارس جنوبی را افتتاح کرد، مراسمی تبلیغاتی که بیش از یک ساعت توسط شبکه خبر به شکل زنده پخش شد.

البته این بار اول نیست که رسانه ملی زمان‌های اصلی خود را در اختیار ریاست جمهور می‌گذارد، روحانی که تا قبل از عید شایعاتی در خصوص عدم حضور وی حتی در نشست‌های هیات دولت هم مطرح می‌شد به یک بار با آغاز سال جدید هفته‌ای چندبار در مراسم‌های مختلف سخنرانی دارد، برنامه‌هایی که به طور معمول از شبکه خبر یا دیگر شبکه‌های سیما به شکل زنده پخش می‌شود.

به غیر از رئیس‌جمهور مدتی است تبلیغات رسانه ملی از سفرها، سخنرانی‌ها و گزارش‌های تبلیغاتی دولت افزایش بی‌سابقه پیدا کرده است.

روز گذشته هم به مدت قریب به 30 دقیقه در مراسم روز ارتش تصور روحانی به شکل زنده از تلویزیون پخش شد.

هرچند در دوره‌های گذشته هم سخنرانی و نشست‌های خبری رئیس‌جمهورها از رسانه ملی پخش می‌شده است اما همواره در آستانه انتخابات این رسانه موضوع جلوگیری از ایجاد فضای جانبداری رسانه ملی به نفع نامزدها را مورد توجه خود داشته و از پخش سخنرانی آنها در مراسم‌ها، سفرهای استانی و غیره خودداری می‌کرده است. موضوعی که به نظر می‌رسد در دوره فعلی توجه زیادی به آن نمی‌شود.

پخش مداوم تصاویر و فعالیت‌های انتخاباتی حسن روحانی که خیلی ها لقب سفرها و  افتتاح های نمایشی را به آن داده اند حتی تا جایی پیش رفته  که حجت‌الاسلام رئیسی را برآن داشت تا در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما بنویسد: انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی "سالم، پرشور و رقابتی"، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند.

در بخش دیگری از نامه دیگر کاندیدای انتخابات آمده است:‌ متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی در پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرده است:‌ از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شئون انحصاری رئیس دولت نبوده و انجام آن‌ها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید.

موضوع قابل توجه اینکه با وجود پوشش بسیار زیاد فعالیت‌های دولت در رسانه ملی برخی از اعضای دولت مانند مجید انصاری و محمود واعظی به همراه رسانه‌های حامی خود، به شدت از صدا و سیما انتقاد کرده و آنها را متهم به عدم انعکاس دستاوردهای دولت می‌کنند؛ به نظر می‌رسد همین رویکرد باعث شده تا برخی از برنامه‌های کارشناسی صدا و سیما مانند ثریا و متن و حاشیه مجبور شوند فیتله انتقادات خود به عملکرد دولت را پائین کشید و حتی دست به برخی تغییرات ساختاری در برنامه‌های خود بزنند.

انتقادات فراوان مطرح شده توسط مردم و فعالین سیاسی در خصوص شائبه‌ تنزل رسانه ملی به ستاد تبلیغاتی روحانی، از چشم مدیران رسانه‌ ملی دور نمانده و به نظر می‌رسد همین مطالبات بوده که باعث شده رسانه ملی طی گزارش که چند شب پیش در خبر ساعت 20 شبکه خبر پخش شد به نوعی دلیل این انعکاس گسترده از فعالیت‌های دولت را فرار از فشار دولت و رسانه‌های حامی روحانی عنوان کنند پاسخی که به نظر قانع کننده نمی‌رسد.

در شرایطی که به نظر می‌رسد رسانه ملی بنا ندارد در برابر فشارها دولت برای تبدیل شدن به ستاد انتخاباتی روحانی مقاومت زیادی از خود نشان دهد شاید زمان آن فرا رسیده تا براساس قانون شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی به موضوع پوشش وسیع تبلیغات انتخاباتی روحانی در رسانه ملی وارد شده و از سازوکار تذکر یا برخورد خود استفاده کند.

منبع: نسیم
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین