کد خبر: ۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار:۲۰:۵۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکا طرحی به نام نیتروزئوس طراحی کرده که زیرساخت‌های برق ایران به عنوان هدف سایبری طرح تعریف شده لذا باید آمادگی‌های لازم توسعه یابند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سردار غلامرضا جلالی امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان خوزستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: استان خوزستان دارای ویژگی‌های بسیار خاص و نیز در برخی از حوزه‌ها رتبه‌های نخست کشور را دارد. وی با اشاره به اینکه خوزستان استانی استراتژیک و راهبردی است، افزود: هر حادثه‌ای در این استان قابلیت تاثیرگذاری در سطح ملی را دارد بنابراین این موضوع اهمیت استان را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه موضوعاتی در خوزستان وجود دارد که بسیار مهم هستند و ما نیز در شورای پدافند غیرعامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم، بیان کرد: آمادگی برای این موضوعات یا باید ایجاد شود و یا اگر استان از آن برخوردار است باید ارتقاء یابند.

وی درباره مباحث زیستی گفت: یک حادثه جهانی در موضع زیستی در حال شکل‌گیری است که در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه گذشته بیل گیتس در این کنفرانس درباره موضوعات زیستی از جمله موضوع اپیدمی آبله و نیز موضوع ویروس‌های مشترک حوزه سایبری و بیولوژیکی که از طریق سطح مانیتور می‌تواند به مخاطب وارد شود، هشدارهای قابل توجهی دادند.

بنیادسازی ویروس‌هایی که از طریق مانیتور به مخاطب وارد می‌شوند توسط چین

سردار جلالی عنوان کرد: تیمی از وزارت بهداشت و وزارت دفاع در راستای بررسی این موضوع (ساخت و انتقال این ویروس‌ها) بازدیدی از زیرساخت‌های چین داشتند که دیدند این پروژه در حال بنیاد سازی است.

وی با تکرار صحبت‌های بیل گیتس مبنی بر اینکه همه کشورها باید در این زمینه آمادگی لازم و کامل را داشته باشند، افزود: بنابراین ما نیز باید آمادگی لازم را در حوزه زیستی و بیولوژیک ایجاد کنیم و نیز سپس آمادگی‌ها را ارتقاء داده و حفظ کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: هماهنگی، همکاری و کار مشترک دستگاه‌های مقابله‌کننده در این حوزه که حدود 22 دستگاه هستند نقش بسیار مهمی دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های پزشکی و بهداشتی می‌توانند محوریت کار را داشته باشند، ادامه داد: این موضوع باید به صورت جدی در خوزستان دنبال شود چرا که این استان دارای 3 معبر ورودی به کشور عراق است؛ تبادلات و تعاملات می‌توانند مسبب آسیب‌پذیری‌های زیستی باشند.

سردار جلالی عنوان کرد: تقسیم وظایف، ایجاد آمادگی، هماهنگی و سازماندهی بین همه دستگاه‌های استان، آموزش، تجهیز، تمرین و مانور می تواند کمک کننده باشد.

طرح پدافند زیستی خوزستان آماده شود

وی با بیان اینکه طرح پدافند زیستی استان آماده شود، گفت: آمادگی‌هایی برای مقابله با حوادث زیستی در خوزستان ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه بزرگترین قطب شیمیایی کشور در خوزستان و در منطقه ماهشهر قرار گرفته است خاطرنشان ساخت: هرگونه حادثه‌ امنیتی، نظامی و یا نشت صنعتی در این منطقه می‌تواند تبعات آلودگی شیمیایی در منطقه داشته باشد و بنابراین اقدامات و داشته‌های استان در این زمینه باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه از وزیر بهداشت خواسته شد که بخشی را در بیمارستان‌های ماهشهر به درمان تخصصی مصدومان شیمیایی اختصاص دهد، افزود: موضوع گرد و خاک و نیز تاثیر آن بر زیرساخت‌های اساسی استان موضوع دیگری است که باید توجه جدی به آن شود.

سردار جلالی به قطعی برق و آب و نیز تعطیلی‌ها در پی آن در بهمن ماه سال گذشته اشاره‌ای داشت و عنوان کرد: اگر نتوانیم پیوست و وابستگی بین زیرساخت‌ها را کنترل کنیم موضوع به مراحلی با تبعات، سیاسی، اجتماعی و امنیتی وارد می‌شود که خوشایند و زیبنده مردم خدوم و زحمت‌کش نیست.

عبور از وضعیت زرد و رسیدن به وضعیت نارنجی در بحران قطعی برق خوزستان

وی با بیان اینکه در این حادثه از وضعیت زرد عبود کرده و به وضعیت نارنجی وارد شدیم، توضیح داد: چنین حادثه‌ای مدیریت استان و نیز ظرفیت ملی را تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که مقام معظم رهبری و نیز رئیس جمهور ابراز ناراحتی کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: این حادثه به دلیل نشان دادن ضعف در برخی از حوزه‌ها می‌تواند تبعات بیرونی داشته باشد بنابراین حوادث استان را باید مستندسازی کنیم که پیادمدهای حادثه و نیز آستانه تحمل در زیرساخت‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه پس از مستندسازی باید آسیب‌شناسی انجام شود، گفت: محیط زیست وهواشناسی می‌گویند که امکان تکرار این حادثه وجود دارد. بر اساس برنامه‌ای که استاندار دنبال کرده همه مصمم هستند که این تبعات در صورت تکرار حادثه، تکرار نشوند.

سردار جلالی با بیان اینکه نیمه دوم خرداد ماه امسال مانور آمادگی تست برق را خواهیم داشت، تاکید کرد: همه دستگاه‌هایی که وابستگی به برق دارند باید وابستگی‌هایشان را با دستگاه‌های دیگر موازنه‌سازی کنند همچنین حادثه بهمن را می‌توانیم به عنوان یک سناریوی پایه در استان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه زمانی نیز به عنوان رزمایش قطعی برق در نظر گرفته شود، گفت: این حادثه در حوزه برق ممکن است با منشأ سایبری نیز تکرار شود. آمریکا طرحی به نام نیتروزئوس طراحی کرده که زیرساخت‌های برق ایران به عنوان هدف سایبری طرح تعریف شده است لذا باید آمادگی‌های لازم توسعه یابند.
منبع: تسنیم
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.