کد خبر: ۱۲۷۱۷
تاریخ انتشار:۰۶:۰۴ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******

** جزئیات سفر محمد بن سلمان به واشنگتن

محمد بن سلمان، در دیداری از واشنگتن در اواسط ماه مارس، قویاً بر مسائل امنیتی متمرکز شد. قائم‌مقام ولیعهد سعودی در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، جیمز متیس، وزیر دفاع و هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، گارد امنیتی نزدیکش را همراه داشت. علاوه بر عادل الجبیر، وزیر خارجه، خالد بن علی الحمیدان، ریاست اطلاعات کل، احمد العسیری، مشاور نظامی محمد بن سلمان و محمد العایش، معاون وزیر دفاع، نیز در این سفر وی را همراهی می‌کردند.

ثامر السبهان، وزیر جدید امور خلیج فارس و سفیر سابق در عراق، جایی که در آن به جنگ با شیعیان عراق رفت، نیز در اقدامی که توجه تهران و بغداد را جلب کرد، در این دیدارها حضور داشت. سعودی‌ها با کارکنان ترامپ شامل جرد کوشنر، داماد و مشاور یهودی‌اش و استیو بنون، استراتژیست ارشد وی، نیز دیدار کردند.

** گفتگوی روسیه و اسرائیل درباره حزب‌الله لبنان

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وقتی در ۹ مارس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مسکو دیدار کرد خواهان حمایت روسیه برای تسهیل وضعیت در بلندی‌های جولان در سوریه شد.

سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل قصد دارد کانال‌های گفتگو با سرویس اطلاعات نظامی روسیه (GRU) را بالأخص درباره تحرکات سربازان ایرانی و حزب‌الله در مناطق مرزی، افزایش دهد.

از سوی دیگر، روسیه کاملاً سکوت کرده است به‌ویژه پس از حمله هوایی چند روز بعد اسرائیل در ۱۶ مارس که بدون آگاهی کرملین از برنامه‌های تل‌آویو انجام گرفت. این عملیات علی‌رغم توافق محرمانه «تنش‌زدایی» بین نیروهای هوایی دو کشور برای ممانعت از تقابل مسیرهای هواپیماهای روسی و اسرائیلی در هوافضای سوریه انجام گرفت.

تل‌آویو و مسکو رابطه هماهنگ درباره سوریه را به‌سختی و پس‌ازآن ایجاد کردند که پوتین اقدام به محدود کردن حضور حزب‌الله در خاک سوریه کرد.

** دسترسی سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا به کامپیوترهای آفلاین

۸ هزار و ۷۰۰ سند منتشر شده توسط ویکی‌لیکس در اوایل مارس، اطلاعات با ارزشی درباره اقدامات جاسوسی، آژانس امنیت ملی آمریکا ارائه می‌کند. در کنار جزئیات مرتبط با اسب تروجانی که از سوی آژانس مورد استفاده قرار می‌گرفت، مطالعه اسناد فاش شده، تلاش‌های انجام شده توسط سیا برای نفوذ در کامپیوترهایی که به اینترنت متصل نشده‌اند را آشکار می‌کند. پیمانکارانی که برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کنند، در نفوذهای اجرا شده از طریق دسترسی فیزیکی به ترمینال‌ها در عملیات به‌دقت هدف‌گذاری‌شده، تخصص دارند.

ازجمله مجموعه‌های بالقوه مفید توسعه‌یافته توسط این پیمانکاران، موردی موسوم به "باشگاه مبارزه" است که از طریق درایوهای یو اس ‌بی (USB) بین افسرانی که عوامل محلی را کنترل و هدایت می‌کنند، توزیع شده است. این افراد کامپیوترهای هدف را در محل آلوده می‌کنند. اسب‌های تروجان موجود روی این درایوها از ضعف‌های امنیتی چندین بسته نرم‌افزاری ازجمله نرم‌افزار پخش ویدئوی وی‌ال‌سی (VLC)، برنامه رمزگذاری تروکریپت و اپلیکیشن مختص خواندن متون اسلامی، استفاده می‌کند.

یک ابزار دیگر به نام «دریل چکشی» روی هر سی‌دی یا دیگر دستگاه‌های ذخیره داده که به یک کامپیوتر آلوده وصل شوند، بدافزاری را به همراه یک نشانه ردیابی قرار می‌دهد که به آژانس اجازه می‌دهد تا توزیع (انتقال) آتی فایل‌های هدف‌گذاری شده را رصد کند.

** تبلیغ چهره ائتلاف عربی از سوی لابی‌های آمریکا و ترکیه

بر اساس اطلاعات ما، محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی چند هفته پیش قراردادی را با شرکت لابی‌گر بارسون - مارستلر (Burson-Marsteller) برای تبلیغ و بهبود وجهه ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم (IMAFT) که ائتلافی عربی برای مبارزه با انصار الله در یمن است، منعقد کرد.

این ائتلاف که به صورت رسمی گردآورنده بیش از ۳۰ کشور اهل سنت است، هدفش مبارزه با تمام سازمان‌های تروریستی است، اما در حال حاضر تنها در عرصه یمن فعال است.

در آمریکا، وزارت کهنه سربازان آمریکا، مایکل سزسومز (Michael Sessums) و بن چانگ (Ben Chang) به همراه یغمور کوسار (Yagmur Cosar)، رئیس سابق روابط عمومی سفارت ترکیه در واشنگتن (طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳) پیگیری این کارزار را عهده‌دار شده‌اند.

لابی‌گرهای آمریکایی مأمور یافته‌اند تا حضور مقامات ارشد انگلیسی و آمریکایی در کنفرانس ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم در ریاض در اواخر ژانویه را فراهم کنند، کنفرانسی که به طور خاص مفتخر به حضور جان کری (John Kerry)، وزیر خارجه پیشین آمریکا شد.

لازم به ذکر است شرکت‌های مشاوره لابی‌گر، کمی پیش از ورود پیش‌بینی‌شده راحیل شریف، فرمانده پیشین ارتش پاکستان که قرار شد هدایت این ائتلاف را به عهده بگیرد، نیز درگیر ماجرا بودند.

** مشوق‌های احتمالی ترامپ برای مهار منطقه‌ای ایران

محافل تصمیم‌ساز در آمریکا معتقدند اتکای صِرف بر اقدامات تنبیهی در بلندمدت برای دولت ترامپ ناکافی است. ترکیبی از اقدامات تنبیهی (برای رفتارهای بد ایران) و مشوق‌ها (برای تشویق ایران به‌منظور تغییر رفتارش) احتمالاً فرمول خوبی برای موفقیت در بازدارندگی ایران باشد.

این مشوق‌ها می‌تواند شامل "دادن سهم بیشتر به ایران در جامعه بین‌المللی از طریق سازمان‌های چندملیتی"، "مذاکرات سیاسی منطقه‌ای (در مورد سوریه، عراق و یمن)" و"مشوق‌های اقتصادی از طریق راه‌های تجاری و یا طرف سوم" باشد. برای دادن مشوق‌های بالاتر و یا پرخطرتر لازم است تغییراتِ بیشتری از سوی ایران صورت گیرد و سپس این مشوق‌ها ارائه شود.

** انتخابات ریاست جمهوری ایران و منافع ایالات متحده

تحلیل گران غربی معتقدند حسن روحانی نتوانسته آنچه غرب از او به عنوان یک میانه‌رو انتظار داشته را برآورده سازد و اسارت ملوانان آمریکایی و تحقیر آنان در صداوسیمای ایران و ... نشان‌دهنده این واقعیت است.

بر اساس این تحلیل، روحانی در چهار سال گذشته مأموریت داشته تا غرب را با نام میانه‌رو، فریب دهد. به همین دلیل به‌طوری‌که اگر سناریوی مأموریت روحانی جهت اغفال غرب از خطر جمهوری اسلامی صحت داشته باشد، یکی از گزینه‌های قوی این خواهد بود که متوقف کردن ایران با خروج روحانی از صحنه سیاست آسان‌تر محقق می‌گردد، چراکه مواجهه با گرگ آسان‌تر از رویارویی با گرگی است که خود را در لباس میش پنهان کرده است.

بنابراین کابینه ترامپ باید به مسئولان عالی‌رتبه ایران این سیگنال را ارسال کند که خوش‌رقصی دیپلماتیک روحانی مانع از فشارهای مجدد سیاسی، اقتصادی و نظامی غرب نخواهد شد. کابینه ترامپ باید نشان دهد که بازی تمام‌شده است تا همه ایرانیان متوجه شوند حنای سودمندی ریاست روحانی، رنگ خودش را باخته است.

** کمپانی‌های اسرائیلی به برلین سرازیر می‌شوند

بر اساس منابع اطلاعاتی، مهم‌ترین شرکت‌های دفاعی اسرائیلی در حال برنامه‌ریزی برای استقرار (مراکز) عملیات فروش اروپایی خود در آلمان هستند.

دو شرکت پیشروی این بخش، (Israel Industries Aerospace - IAI) و البیت‌سیستمز (Elbit Systems)، به زودی در برلین مستقر خواهند شد. تصور می‌شود که بازار آلمان بسیار امیدبخش باشد.

انتظار می‌رود که دولت فدرال (آلمان) بودجه دفاعی خود را به طور اساسی طی سال‌های پیش‌رو افزایش دهد. ازجمله بخش‌های مهم دیگر سیستم‌های ارتباطی امن، ابزارها و تجهیزات اطلاعات ارتباطی (COMINT) و اطلاعات الکترونیکی (ELINT) هستند.

علاوه بر آن، ارتش آلمان برای ادامه استفاده و افزایش تعداد پهپادهای هِرون (Heron) ساخت آی‌اِی‌آی (IAI) اسرائیل برنامه‌ریزی می‌کند.

تا امروز، آی‌اِی‌آی (IAI) مرکز عملیات فروش اروپایی خود را در پاریس مستقر کرده است، اما ناامیدی حاصل از ناکامی در چشم‌اندازهای اصلی‌اش در فرانسه، این گروه را که بخشی از آن در مالکیت رژیم صهیونیستی است وادار کرده تا در راهبرد خود تجدیدنظر کند.

** ماه عسل روابط دیپلماتیک ابوظبی و مسکو

شرکت تخصصی و کوچک سرمایه‌گذاری ورنو کاپیتال (Verno Capital)، به عنوان یکی از مشاوران صندوق سرمایه‌گذاری دولتی امارات متحده عربی در روسیه، یک بازیگر کلیدی در روابط بسیار راهبردی دوجانبه این دو کشور است.

بر اساس اطلاعات منابع ما، صندوق سرمایه‌گذاری ورنو کاپیتال که به عنوان یک مشاور برای جمیع سرمایه‌گذاران دولت‌های خلیج فارس عمل می‌کند، در انتهای فوریه، بخش از سهام راشن هلیکوپترز (Russian Helicopters)، زیرمجموعه شرکت عظیم تسلیحاتی روستک (Rostec) روسیه را به دست آورد. یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت، مبادله (Mubadala) صندوق سرمایه‌گذاری اصلی ابوظبی است. این صندوق، شریک مورد ترجیح شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به انعقاد توافق‌نامه‌های فروش متقابل تسلیحات است. توازن (Tawazun)، دیگر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی اماراتیِ مختصِ بخش دفاعی هم ممکن است که در این معامله مشارکت کرده باشد. در مجموع، این شرکت دولتی قرار است ۶۰۰ میلیون دلار به همراه صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه (RDIF) در این تولیدکننده بالگرد سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری مبادله (Mubadala) در روستک، در دورانی که ابوظبی و مسکو در ماه عسل روابط دیپلماتیک، نه تنها در خاورمیانه بلکه در شمال آفریقا، مصر و لیبی هستند، واجد اهمیت راهبردی است. مبادله همچنان توسط خلدون المبارک (Khaldoon Al Mubarak) مدیریت می‌شود، کسی که به عنوان دست راست محمد بن زاید آل نهیان (Mohammed Bin Zayed al-Nahyan)، ولیعهد امارات متحده عربی معروف است. سرگئی چیمیزوف (Sergey Chemezov)، رئیس روستک و سلطان تجارت تسلیحات، به نوبه خود به خاطر جایگاهش به عنوان عضو سیلوویکی (Siloviki)، حلقه بسته متشکل از پرسنل پیشین نظامی و اطلاعاتی که پیرامون ولادیمیر پوتین قرار دارند، واجد اهمیت است. در جریان نمایشگاه تسلیحاتِ آیدکس (IDEX) اخیر امارات، هر دو کشور همچنین اعلام کردند که در حال ارزیابی توسعه نسل بعدی هواپیماهایی هستند که جایگزین میگ-۲۹ خواهند شد. روستک و مبادله، شعبه‌های نظامی هر دو دولت، احتمالاً، همکاری نزدیکی دراین پروژه خواهند داشت.

** چه کسی به ترامپ درباره خاورمیانه خط می‌دهد؟

بر اساس منابع اطلاعاتی، ولید فارس، یک مسیحی مارونی، از زمان آغاز کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در حوزه مبارزه با تروریسم، سوریه و امور خاورمیانه به وی مشاوره می‌دهد.

ولید فارس از مخالفان سرسخت حزب‌الله و نظام سوریه بوده و از حامیان مداخله نظامی آمریکا در سوریه است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.