کد خبر: ۱۱۹۵۲
تاریخ انتشار:۱۶:۲۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
تاملی در اظهارات روحانی در جمع راهپیمایان 22بهمن
عصر دنا: به نظر می رسد در فاصله سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، دولت روحانی به جز همان دستاوردهای ادعایی مانند برجام چیزی برای ارائه ندارد و در این بین، مطرح کردن برخی اعداد دهان پرکن به شکل خام نیز تلاشی در جهت پر کردن سبد خالی دستاوردهای دولت باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): رقمی که روحانی آن را با آب و تاب فراوان در سخنرانی خود مطرح کرد، در واقع سهمی ناچیز در اقتصاد کشور را تشکیل می دهد.

با یک محاسبه ساده می توان دریافت که این رقم حداکثر کفاف دو مرحله از یارانه نقدی کشور را می دهد نه بیشتر. اگرر رقم یارانه بگیران را حدود 75 میلیون نفر در نظر بگیریم، در هر ماه در مجموع، حدود 3.4 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود. از طرفی، رقم اعلام شده توسط روحانی یعنی 1.7 میلیارد دلار حتی با نرخ دلار 4 هزار تومانی معادل 6.8 هزار میلیارد تومان است. یعنی به اندازه یارانه دو ماه کشور نه بیشتر.

افتخارِ دولت پس از سه سال و نیم، بازگرداندن یارانه 2 ماه کشور است؟!
شکی نیست که حقوق قانونی کشور که توسط آمریکا و برخی از دیگر کشورهای دنیا به تاراج رفته، باید به کشور بازگردد و این وظیفه بر دوش دولت هاست. با این وجود، دست کم دو موضوع قابل ذکر در مورد اظهارات روحانی وجود دارد. اول اینکه برای بازپس گیری این حقوق چه امتیازاتی داده می شود؟ اگر مانند آنچه در برجام اتفاق افتاده، کل صنعت هسته ای کشور را تحت الشعاع قرار دهد، آیا چنین معامله ای به صرفه است؟

موضوع دوم اما مربوط به آن چیزی است که روحانی دستاورد و افتخار دولتش قلمداد می کند. آیا دستاورد دولت روحانی با آن شعارهای پرطمطراق و دهان پرکن، پس از سه سال و نیم، فقط بازگرداندن مبلغی معادل دو ماه یارانه نقدی کشور است؟!

این چه افتخاری است که رقم نقدی آن حتی از رقم اختلاس شده در صندوق ذخیره فرهنگیان یعنی 8 هزار میلیارد تومان هم کمتر است؟!

مگر کشور در سال های گذشته، با آن همه تحریم هایی که روحانی مدعی لغو آنهاست در تهیه این ارقام با مشکل مواجه بود؟ و مگر اساس مشکل اصلی کشور و جامعه بازگشت مبلغی معادل دو ماه یارانه بود که حالا تبدیل به افتخار دولت شده است؟

به نظر می رسد در فاصله سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، دولت روحانی به جز همان دستاوردهای ادعایی مانند برجام چیزی برای ارائه ندارد و در این بین، مطرح کردن برخی اعداد دهان پرکن به شکل خام نیز تلاشی در جهت پر کردن سبد خالی دستاوردهای دولت باشد.
منبع:صراط
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.