تاریخ انتشار:۱۴:۳۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت کشور تشریح کرد
عصر دنا: سخنگوی وزارت کشور ارتقای شفافیت فرایندهای برگزاری انتخابات، پیش‌بینی شیوه‌های موثر رصد منابع مالی انتخابات، تعیین ضمانت‌های اجرایی قوی برای برخورد با تخلف‌های انتخاباتی در هر مرحله و تبیین حدود نظارت و اجرا مبتنی بر اصول قانون اساسی را از مهمترین مختصات پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سلمان سامانی با تاکید بر دستور وزیر  کشور در خصوص ضرورت سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات گفت: پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات با همکاری مرکز مطالعات راهبردی و آموزش، دفتر سیاسی، دفتر انتخابات، دفتر امور مجلس و مرکز حقوقی وزارت کشور و پس ازمطالعات تطبیقی گسترده از قوانین انتخاباتی دیگر کشورها و امکان‌سنجی میزان بهره‌گیری ازتجربیات مختلف انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
 

وی در ادامه افزود: این پیش‌نویس با ارزیابی و لحاظ نقاط ضعف و قوت قوانین موجود در خصوص انتخابات مختلف تهیه شده است و وزارت کشور علیرغم استفاده از نظرات نخبگان در این ارزیابی‌ها، آمادگی دارد نقطه نظرات اساتید، متخصصان و صاحب ‌نظران را در خصوص پیش‌نویس این لایحه در مراحل بعدی بررسی نیز همچون گذشته دریافت و دنبال نماید.


قائم مقام وزیر کشور تجمیع و اصلاح فرآیندهای برگزاری انتخابات، حذف تفاوت‌های غیرضروری در انتخابات‌های مختلف و کاهش بار مالی دولت به موازات تجمیع برگزاری انتخابات را از اولین نتایج قانونی شدن و اجرای این لایحه بر شمرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی با اشاره به پیش‌بینی ایجاد هیأت عالی انتخابات در این لایحه تأکید کرد: در لایحه نظام جامع انتخابات، وظایف هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت به صورت شفاف تبیین شده است.


 سامانی پیش‌بینی ثبت نام از انتخاب‌کنندگان پیش از برگزاری انتخابات را از دیگر ویژگی‌های این لایحه بر شمرد و شفافیت انتخابات و به حداقل رساندن تخلفات احتمالی را از آثار عملی این ویژگی دانست.


قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها گفت: بمنظور تأمین عدالت انتخاباتی و آماده‌سازی بستر ورود داوطلبین کارآمد به عرصه رقابت‌های انتخاباتی، ساز و کار های جدیدی مثل تودیع مبلغ معین در زمان ثبت نام و پر رنگ کردن نقش احزاب و همچنین پیش‌بینی سابقه مدیریتی داوطلبان در این لایحه تدارک شده است.


سخنگوی وزارت کشور خاطر نشان کرد: در لایحه ارائه شده از سوی وزارت کشور به دولت، مدت زمان استعفا برای مشمولین و مدت زمان تبلیغات دستخوش تغییرات اساسی شده و از جمله محدوده زمانی استعفا کاهش و مدت زمان قانونی تبلیغات افزایش یافته است. در این لایحه، تبلیغات و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات و مدت زمان تبلیغات نظام‌مند شده است.


سخنگوی وزارت کشور شفافیت کامل و رصدپذیر شدن منابع مالی انتخابات، پیش‌بینی ضمانت اجرایی لازم برای برخورد با تخلفات انتخاباتی قبل و بعد از زمان ثبت‌نام و مشخص شدن چارچوب‌ها و حدود نظارت و اجرا مبتنی بر اصول قانون اساسی را در مهمترین مختصات پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات برشمرد.


 سامانی همچنین افزود: در این لایحه، کمیته ساماندهی تبلیغات انتخابات به منظور بررسی تخلفات، قانونمندسازی تبلیغات و نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی پیش‌بینی شده است.


قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها در پایان تصریح وظایف قوه قضائیه و نقش دادگستری‌ها و تعریف شرایط همکاری نیروهای نظامی با نیروی انتظامی در نظم دهی به انتخابات را از دیگر ویژگی‌های این لایحه دانست و ابراز امیدواری کرد که با تصویب و اجرای این لایحه، سنت انتخاباتی اصیل و ریشه‌دار جمهوری اسلامی ایران تکامل و عمق بیشتری یافته و به شرایط ایده آل نزدیک‌تر شود.


ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.