تاریخ انتشار:۱۰:۱۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): /طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/ با پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌هایی در حوزه‌های گوناگون شکل گرفت و غبار محرومیت از چهره روستاها زدوده شد طوری که شکاف بین جامعه روستایی و شهری امروزه به حداقل رسیده و در برخی روستاها امکانات متناسب با جامعه شهری است.

بسیاری از روستاهایی که قبل از انقلاب از امکانات اولیه برای یک زندگی ساده محروم بودند امروز از نعمت گاز هم برخوردار هستند و آباد شده‌اند.

در بخش‌های دیشموک و چاروسا با وجود خدمات آب، برق، تلفن، بهداشت و آموزشی اما در حوزه راه‌های ارتباطی مشکل دارند.جاده‌های خاکی روستایی این بخش‌ها غبار بر تن مردم می‌نشاند و در برخی جاها امکان تردد وجود ندارد.

به دلیل صعب‌العبور بودن راه‌ها هنوز در روستاهایی که مردمانی سخت‌کوش به دور از هیاهوی شهر زندگی می‌کنند تردد به دشواری انجام می‌شود و مخاطرات بسیاری را به جان می‌خرند تا از یک جاده عبور کنند.

جاده برفکوه مسیری صعب‌العبور برای تردد قریب به 300 خانوار از مناطق چاروسا است.این راه ارتباط بین بخشی بوده و نقش مهمی در تسهیل عبور و مرور از چاروسا به مرکز استان خواهد داشت.

جاده برفکوه از چنان اهمیتی برای مردم برخوردار است که احداث آن را تنها خواسته خود می‌دانند و ملتمسانه از مسؤولان تقاضای پیگیری این پروژه دارند.

ساماندهی جاده صعب‌العبور و کوهستانی برفکوه سال 1393 کلنگ‌زنی و عملیات آن از سال 1394 آغاز شد ساخت و این پروژه فرسایشی با فراز و نشیب‌هایی که طی این مدت طی کرده در جریان است.

این جاده از پروژه‌های استراتژیک راهسازی است و از اهمیت آن همین بس که نقطه اتصال دو بخش و همچنین آسان شدن ارتباط روستاهای چاروسا و مناطق عشایری خواهد بود.

 خرداد ماه 96 بود که عدل هاشمی‌پور از استقرار دو دستگاه بولدوزر و بیل پیکور وزارت نفت در محل پروژه خبر داده و البته اعلام کرده بود که یک دستگاه دیگر نیز چند روز آینده به ماشین آلات اضافه خواهد شد.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس آن موقع از بازگشایی 12 کیلومتر از جاده تا شهریور ماه همان سال هم گفته بود و اینکه بهره‌برداری از جاده مسیر چاروسا به روستاهای بناری، آجم، دلی کما، دلی مهتاب، سبزه‌میر و سایر روستاها و مناطق عشایری 27 کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

گردنه‌های سخت‌گذر و ارتفاعات برفکوه و سنگ‌های غول‌آسایی که از ارتفاعات سقوط کرده و خود را به جاده می‌رسانند کار را سخت‌تر کرده است.

عدل هاشمی‌پور آبان ماه 98 در گفت‌وگو با فارس از روند پیشرفت کار در این جاده ابراز نارضایتی داشته و گفت: زمانی سه دستگاه ماشین آلات از وزارت نفت گرفتیم و 10 کیلومتر کار شد در حالی که قرار بر اعمال ماده 46 یا 48 بود اما پیمانکار از لحاظ بنیه مالی تقویت شد و به کار بازگشت.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با بیان اینکه بعد از آن به پروژه ورود نکردم، افزود: از وضع موجود راضی نیستم با یک دستگاه بولدوزر کار پیش نخواهد رفت.

وی گفت: اگر بخواهیم گردنه باز شود و از ارتفاعات عبور کنیم باید پیمانکار با امکانات و تجهیزات مناسب وارد عمل شود.

علی‌رضا اتابک در خصوص این پروژه به فارس گفت: جاده برای مردم چاروسا و دیشموک بسیار حیاتی است این جاده می‌تواند فاصله روستایی بخش را سه ساعت کاهش دهد ضمن اینکه هزینه‌هایی که مردم متحمل می‌شوند با بازگشایی کمتر می‌شود.

فرماندار کهگیلویه افزود: 300 خانوار از این جاده برخوردار می‌شوند و عبور و مرور آن‌ها تسهیل خواهد یافت از طرفی راهی است که به بخش لوداب وصل می‌شود و عملکرد مؤثری می‌تواند باشد.

اتابک اضافه کرد: طول مسیر 60 تا 70 کیلومتر از دیشموک کمتر می‌شود و مردم به سهولت می‌توانند به رودریش، آجم، مارگون و لوداب ارتباط داشته باشند.

وی درباره روند اجرای عملیات پروژه گفت: این مسیر اعتبار دارد دنبال این هستیم 700 متر منتهی به جاده را بازگشایی و عبور موقت داشته باشیم.

اتابک با بیان اینکه جاده مطالبه مردمی در چاروسا است تأکید کرد: قول‌های مدیرکل راه و شهرسازی و پیگیری ما بر این است با افزایش تعداد ماشین‌آلات عبور موقت میسر شود.

پژمان نیک‌اقبال از حساسیت مجموعه راه و شهرسازی، فرماندار و دیگر مسؤولان نسبت به پیگیری این پروژه گفت و افزود: با بکارگیری همه ظرفیت و توان مالی حداکثر تا پایان سال بازگشایی موقت در این مسیر صورت خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این پروژه سه میلیارد تومان در این فاز اعتبار دارد که دو میلیارد و 100 میلیون از محل اعتبارات توازن و استانی در نظر گرفته شده است با این حال هنوز تخصیص نیافته است.

وی گفت: وسایط نقلیه مشغول به کار کافی نیست و لازم است تعداد دستگاه‌های بیشتری وارد عمل شود تا کار سرعت پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: بع علت کند بودن روند اجرای عملیات پیمانکار تا مرحله خلع ید پیش رفت اما با توجه به اینکه تمایل به کار داشت به همکاری ادامه داد و در حال کار است اما ضرورت دارد در کنار او پیمانکار دیگری با استقرار دستگاه‌های سنگین مشغول شود تا بتوانیم در صورت تخصیص اعتبار حداکثر تا پایان  امسال عبور موقت داشته باشیم.

صعب‌العبور بودن مسیر جاده عملیات احداث را کند کرده و بارش باران‌ها  نیز احتمالا برای مدتی آن را به کلی مسدود خواهد کرد.با این حال بر اساس وعده مسؤولان تا پایان سال بازشگایی و عبور موقت در ان صورت خواهد گرفت.

عبور از این جاده پر پیچ و خم کوهستانی که بخشی از آن در دل کوه واقع شده و نیازمند انفجار است شاید رؤیایی باشد که به وعده مسؤولان قرار است تا پایان سال به واقعیت بپیوندد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.