تاریخ انتشار:۰۷:۳۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
عصر دنا: مواهب خدادادی اعم از جنگل، آب و طبیعت بکر در ‌کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بی‌تدبیری مسئولان و متولیان امر بلا‌استفاده مانده‌اند به گونه‌ای که گردشگری سهمی در اقتصاد این دیار ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های زاگرس، 10 درصد آب‌های سطحی، کوهستانی بودن، وجود 5 هزار و 100 دهنه چشمه در مناطق مختلف استان اعم از سردسیری و گرمسیری، 15 رودخانه دائمی، 51 رودخانه فصلی و 13 آبشار فصلی در مناطق مختلف به «عروس جنوب ایران» معروف است.

در یک دهه اخیر در سند توسعه کهگیلویه و بویراحمد، گردشگری و آب به عنوان اولویت مطرح بوده و در این سال‌ها با یک بررسی میدانی می‌توان گفت این مسئله تنها در حد شعار باقی مانده است و سند این ادعا نیز سهم تقریبا « هیچ» گردشگری در اقتصاد این دیار چهارفصل و زیبا است.

مسئولان و متولیان امر گردشگری تنها دل خوشی‌شان تکیه کردن به برخی آمارهای غیر واقعی از حضور گردشگران و مسافران به این استان در فصل‌های مختلف سال بوده تا جایی که در برخی مواقع آماری از اسکان مسافران در مرکز استان ارائه می‌کنند که از جمعیت کل استان بیشتر است.

یکی دیگر از شاهکارهای مدیران حوزه گردشگری صدور مجوزهای باغ‌های تفریحی -رفاهی بوده که در واقع کارکردی جز خوش نشینی برای برخی افراد دارای سرمایه و نفوذ اجتماعی و اداری نیست و آنان نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت توسعه گردشگری چند صباحی را در ویلا باغ خود می‌گذرانند.

سال‌ها از رویای تله کابین در استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد ولی هنوز خبری از اجرا نیست و تنها گه گاهی مدیران از اجرای آن در آینده خبر می‌دهند و به صورت مستمر همچون توپ فوتبال این وعده را به جلوتر پرت می‌کنند تا چند روزی را با خیال راحت مدیر بمانند.

بدون شک این استان هر آنچه خدا برای توسعه گردشگری داده، دارد و حتی در برخی مواقع نیز مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و خبری از تامین زیرساخت‌های لازم از جمله احداث سرویس بهداشتی برای حضور مسافر و گردشگر در این مناطق زیبا و بکر وجود ندارد.

به طور مثال ورودی به منطقه زیبای چشمه میشی سی‌سخت 8 هزار تومان بوده در حالی کوچکترین خدماتی در این دیار زیبا و رویایی به مردم ارائه نمی‌شود و شاهد رهایی انباشتی از زباله‌ها هستیم.

شعار امسال سازمان جهانی گردشگری  برای 5 مهرماه روز جهانی گردشگری « گردشگری و اشتغال » با تاکید بر توانمند سازی جامعه محلی با رویکرد گردشگری پایدار بود که بدون شک ساده ترین تعریف گردشگری پایدار مسافرت مسئولانه و حفظ محیط زیست با مشارکت جامعه محلی است.

اما این روزها معدود درختان بلوط که آسوده خاطر در سینه دنا جاخوش کرده بودند از دم تیغ ماشین آلات راهسازی یکی پس از دیگری به کوره‌های زغال سازی فرستاده شدند تا تمام درآمد ما از رهگذر اکوتوریسم جاده‌ای چهاربانده شدن به قلب یازدهمین ذخیره گاه زیست کره باشد.

جالب اینجاست که مجموعه مدیران ارشد گردشگری کهگیلویه و بویراحمد کوچکترین واکنشی را به قطع درختان دنا در جاده یاسوج-سی سخت حدفاصل روستای ده برآفتاب نداشتند در حالی این درختان خود از ویژگی‌های بارز یک منطقه گردشگر پذیر بوده و نیازی به چهاربانده شدن این جاده که کمترین تلفات رانندگی را دارد، نبود.

استان زیبا و کوچک کهگیلویه و بویراحمد در صورت وجود مدیران با تدبیر و مدبر به سبب داشتن جنگل‌های زیبای بلوط، مزارع سرسبز و قلل مرتفع دنا و چشمه سارهای جوشان و رودخانه‌های خروشان می‌تواند با توسعه گردشگری یکی از قطب‌های مهم جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

صنعت گردشکری، صنعت تولید و مصرف است که توسعه آن همواره به افزایش اشتغال و درآمد ملی کمک کرده و سبب ایجاد تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات می‌شود.

به گزارش تسنیم، در قلب بلندهای پر فراز و نشیب استانی واقع شده که عنوان « عروس سرسبز و بهشت اکوتوریسم رشته کوه زاگرس» زیبنده آن است.

با وجود پیگیری‌های انجام شده موفق به انجام مصاحبه با محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشدیم.


ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.