کد خبر: ۱۳۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۶:۰۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
عصر دنا: سن دختر بچه را نمی‌دانم اما فکر کنم پسر 7 یا 8 سال بزرگتر باشد و از آنچه که در رسانه‌ها اعلام شده است کمتر است ما ازدواج در این سن را تایید نمی‌کنیم. در این ماجرا هم ازدواجی صورت نگرفته است بلکه به دنبال ارتباطات خانوادگی بودند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): فیلمی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که در آن گفته می‌شود، در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد، دختر بچه‎ای حدود ۹ سال به عقد موقت پسر حدود ۲۲ ساله در آمده است.

محمد یوسف افروغی امام جمعه لیکک از توابع شهرستان بهمئی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره ازدواج یک دختر بچه در شهرستان بهمئی چیست، گفت: هزاران اتفاق ممکن است در هر کشوری بیفتد اما دشمن و برخی رسانه‌‌های نادان برای بردن آبروی یک طایفه یا یک قوم از یک موضوع استفاده می‌کنند. باید به این موضوع توجه کرد که در حال حاضر تنها مشکل شهرستان و کشور ما آیا همین موضوع است؟

وی ادامه داد: این مسئله یک موضوع خانوادگی است که انشاالله باید حل شود، ادامه داد: متاسفانه در این قضیه رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کردند که آبروی شهرستان را در نظر نگرفتند. پیشینه این قوم از جبهه و جنگ است و ممکن است حالا اشکالی هم در برنامه فرهنگی ایجاد شود.

امام جمعه لیکک تصریح کرد: متاسفانه رسانه‌ها به پیشینه این کار توجه نکردند. در سیستم قبیله‌ای و عشیره‌ای نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهایی که به صورت عشیره‌ای زندگی می‌کنند اقوام یک حالت نشانه‌بندی دارند و در این نشانه بندی عروسی صورت نمی‌گیرد. در این اتفاق هم همین است و ارتباطات جسمی که مصداق کودک‌آزاری باشد شکل نمی‌گیرد بلکه یک قوانین نانوشته عشیره‌ای و قبیله‌ای بود.

وی با بیان اینکه این نشانه‌بندی به دلایلی از جمله برای تلطیف میان قبایل و عشیره اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در فضای امروزی با توجه به ارتباطات مختلف در محیط‌های مختلف، ارتباط بین دختر و پسر صلاح نیست و یک سری آسیب‌ها وجود دارد و آن سازکارهای گذشته را هم نداریم ارتباطات گذشته وجود ندارد در این فیلم هم همانطور که گفتم دختر و پسر ارتباطی با هم نداشتند و فقط یک نشانه بندان بوده است. در نشانه بندان هم بعدها که دختر و پسر بزرگ می‌شوند با رضایت آنها ازدواج صورت می‌گیرد اما متاسفانه رسانه‌ها این موضوع را مد نظر قرار نمی‌دهند و یک قوم را محکوم می‌کنند.

امام جمعه لیکک گفت: در شهرستان بهمئی نیز دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده و پرونده تشکیل شده است و با کوچکترین خطایی که صورت بگیرد برخورد قانونی خواهد شد. این موضوع برای ما هم حساس است و هیچ مماشاتی با هیچ کسی نداریم.

وی ادامه داد: اطلاعات منتشر شده درباره سن این دختر و پسر اشتباه است دامن زدن به این مسئله باعث برخورد با آبروی یک قوم است یک جرم جزیی اتفاق افتاده است و یک قوم جرمی را مرتکب نشده است. کارشناس باید در فضای رسانه درباره یک مسئله شرعی و قانونی قلم بزند کارشناسی که با مسائل خانواده آشنایی دارد.  باید به این مسائل در حد خودش پرداخته شود نه بیشتر.

امام جمعه شهرستان لیکک در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما جرمی در این اتفاق صورت گرفته است،‌ گفت: همانطور که گفتم مدعی‌العموم وارد شده است و اگر جرمی مرتکب شده باشند مطابق قانون با آن برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک کارشناس مسائل دینی عقد موقتی را که در کلیپ منتشر شده موافق با شرع می‌دانید؟، گفت: قانون در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و از دالان شرعی عبور می‌کند و قانون برای ما محترم است و قانون صاحب و مجری دارد و در حال بررسی است و برخورد می‌کنند. در زمانی که ولی فقیه حاکم جامعه اسلامی است هر چیزی در نظام قانون اسلامی تبدیل به قانون شد تبعیت از آن واجب شرعی است. اما در زمان حکومت جور ملاک تبعیت از شرع است و باید به این موضوع توجه کرد. به عنوان مثال تعدد زوجات در شرع پذیرفته شده است اما قانون با توجه به شریعت و مسائل روز برای تعدد زوجات مانع گذاشته است.

وی ادامه داد: از این اتفاقات در شهرستان بهمئی افتاده است یا برای اولین بار است، ادامه داد: واقعیت این است که من تا به حال نشنیده‌ام خیلی این اتفاق نادر است و مردم بهئمی مردمی بسیار خوب و آگاه هستند شاید در این اتفاق نیز دلایل مختلفی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام افروغی در پاسخ به این سوال که سن این دختربچه حاضر در فیلم چقدر است؟ گفت: سن دختر بچه را نمی‌دانم اما فکر کنم پسر 7 یا 8 سال بزرگتر باشد و از آنچه که در رسانه‌ها اعلام شده است کمتر است ما ازدواج در این سن را تایید نمی‌کنیم. در این ماجرا هم ازدواجی صورت نگرفته است بلکه به دنبال ارتباطات خانوادگی بودند. کودک آزاری دراین ماجرا نیست و قرار نیست الان با هم ازدواج کنند و رسانه‌ها خیلی از مسائل را در این ماجرا در نظرگرفتند و اگر می‌خواهند با ازدواج کودک مبارزه کنند این راهش نیست و خیلی بهتر می‌توانند این کار را انجام دهند و با آبروی یک خانواده بازی نکنند.

حجت الاسلام افروغی گفت: من به مدت شش ماه در خطبه اول نماز جمعه درباره ازدواج صحبت کردم و در حال حاضر نیز بحث خانواده عاشورایی را مطرح می‌کنم می‌توانیم یک برخورد عاقلانه‌تر با این موضوع داشته باشیم.

وی ادامه داد: خیلی ها در این موضوع کارشناس نیستند و درحال حاضر نسبت به این سن این دو دختر و پسر خیلی از رسانه‌ها دروغ می‌گویند. این که کار را خطا بدانیم اشکالی ندارد اما باید این را هم در نظر بگیریم که فقط عقد صورت گرفته و ازدواج و مواقعی صورت نگرفته است و باید در این ماجرا آبروی نظام، طوایف و کشور را در نظر بگیریم.

حجت الاسلام افروغی گفت: ای کاش رسانه‌ها بیایند و اقدامات خوبی را در خصوص اشکالات اجتماعی که وجود دارد مانند طلاق عاطفی و تربیت فرزند انجام دهیم تا معضلات ناشی از این اشکالات را برطرف کنیم.

وی درباره بازداشت این دختر و پسر و خانواده‌هایشان گفت: از بازداشت آنها خبر ندارم اما مدعی‌العموم به این ماجرا وارد شده است و با این افراد صحبت کرده‌اند./ ایلنا

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
عجب ماله کشی خوبی کردن حاج اقا ،همه میدونن این ازدواج ها تو قوم بهمئی خیلی زیاد رخ میده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.