تاریخ انتشار:۱۵:۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود وبرخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود."

 

به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گردد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

 

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه های سلسله جبال زاگرس مورد هجوم زمین خوران قرار می گیرند و حتی برخی دیگر به برخی از نقاط حتی مناطقی که به عنوان طبیعت بکر در این طبیعت از آنها یاد می شود هجوم برده اند.

 

متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است و حتی این زمین خواری به گونه ای پیش رفته که  اراضی ملی و حیات وحش را نیز تحت سلطه خود قرار داده است.

منطقه سروک یاسوج به خاطر شرایط آب و هوایی  موجب تأثیرات منفی و مثبتی بر بخش های مختلفی از این منطقه شده است، از طرفی متعرضان سودجو به طبیعت این منطقه دست درازی می کنند و مبادرت به تخریب بخش عمده ای از زمین های کشاورزی و تغییر کاربری  این مناطق کرده اند.

 

طبق برخی گزارشات، در منطقه سروک کاربری های کشاورزی و منابع طبیعی به وسیله برخی افراد سودجو در حال تخریب جهت ساخت و سازهای مسکونی و شخصی است.

 

منابع طبیعی و زمین های زراعی به عنوان یک ظرفیت طبیعی و خدادادی متعلق به نسل حال و آینده است، این ظرفیت طبیعی سبب کمک به بشر در ابعاد مختلف  می شود.

 

در همین خصوص یکی از شهروندان بیان می کند در سروک یاسوج  ساخت و سازهایی وجود دارد که مجوزهای قانونی دارد، اما بخش دیگر ساخت و سازها در زمین های کشاورزی در حال انجام است به گونه ای که مشاهده می شود در این مناطق ویلاهای مختلف با تفکیک زمین در حال ساخت است.

 

اراضی کشاورزی یکی از ارکان اصلی تولید محصولات کشاورزی است و اگر به هر دلیلی این اراضی در معرض تخریب و نابودی قرار گیرد، چرخه تولید در این بخش از حرکت می‌ایستد از طرفی تغییر کاربری اراضی کشاورزی موجب کاهش تولیدات کشاورزی و بهره‌وری خواهد شد، بنابراین میطلبد مسوولان مربوطه با اتخاذ قوانین و برخورد با متخلفان، از زمین های کشاورزی که به نوعی سرمایه ملی محسوب می شود، حمایت و حفاظت کنند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکل مذکور  در گفت و گو با بویرخبر گفت: بعد از اطلاع از وضعیت زمین خواری در اراضی کشاورزی در منطقه سروک به همراه مسوولان استانی و با ماشین آلات سنگین برای تخریب ساخت و سازهای صورت گرفته به منطقه سروک رفته، اما متاسفانه برخی از اهالی مانع از فعالیت ماشین آلات مربوطه برای تخریب ساخت و سازها شدند.

 

در این جا ذکر این نکته لازم است که اگر حکم قانونی برای تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی وجود دارد چرا ممانعت اهالی باعث شود که از اجرای حکم جلوگیری شود؟ آیا دستگاه مربوطه برای اجرای قطعی حکم ابزار لازم را در اختیار داشته است؟ چرا مردم باید در مقابل قانون بایستند و آیا روش قاطعانه تری برای مقابله با ان ها وجود نداشت؟این ها سوالاتی است که دستگاه هی متولی باید پاسخی برای ان داشته باشند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.