تاریخ انتشار:۲۳:۳۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
محمدامین محمدی
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): فرهنگ، ادب و تربیت جز آن دسته از کلمات و عباراتیست که معنا و تعریف مشخص و واضحی برای ان وجود ندارد. این سه مقوله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.بخش اصلی ادب که معیار محاسبه قرار می گیرد،بخش ملموس آن،یعنی رفتار اجتماعی است که لزوما برگرفته از تربیت می باشد.

اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم،باید گفت که فرهنگ شرط اصلی تعلیم و تربیت است و اگر در تربیت و ادب اجتماعی ما اختلاف و ایرادی وجود دارد،باید ریشه ان را در تربیت جست.این فرهنگ است که برای ما تعیین می کند که تعلیم و تربیت چیست.

امام خمینی(ره)در این باره می فرماید: فرهنگ صحیح،سازنده ملت هاست و یا مقام معظم رهبری که در دیدار با مسئولین و متولیان فرهنگی کشور بیان داشتند که برای حل مشکلات جامعه نیاز به مهندسی فرهنگی داریم اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایان می سازد.

قطعا بر روی کره خاکی هیچگونه فرد بی فرهنگی وجود ندارد.بارها از زبان یکدیگر شنیده ایم که فلان شخص بی فرهنگ است اما این اصطلاح یک اشتباه رایج است.زیرا فردی که در خیابان آشغال می ریزد و از نظر ما متهم به عدم رعایت هنجار هاست،فرهنگ خود را نشان داده است و چنین فردی کم فرهنگ است و اطلاق واژه ی بی فرهنگ برای چنین فردی کاملا اشتباه است.

فرهنگ نهادینه شده را نمی توان به کل تغییر داد.بلکه می توان ان را به صورت جزئی تغییر داد و این دو واژه فرهنگ و تربیت کاملا به یکدیگر وابسته هستند و قابل تفکیک نمی باشند.
با این پیش مقدمه کوتاه وارد بحث خواهیم شد که:
سند 2030که از طرف یونسکو به عنوان یک سند جهانی اعلام شده است،پیش از انکه یک سند اموزشی باشد،سندی فرهنگی است.مسلمانان از دیرباز تاکنون با تکیه بر قران و کتب اسلامی توانسته اند به بهترین راهبردها و نقشه ها برای دستیابی به کمال بهره جسته و این بهره گیری از قران،دستورات اهل بیت،فرهنگ غنی ایرانی و سخنان و اندیشه های بزرگانی همچون شهید مطهری،بهشتی،دکتر علی شریعتی و ...علاوه بر نشان از اهمیت موضوع ، قابلیت ایجاد سندی نوین را به ما خواهد داد.

هیچ فردی مخالف روابط بین المللی فعال نیست ولی باید در این تعاملات،عزت،مصلحت و از همه مهم تر شریعت و اصول دین اسلام محفوظ باقی بماند.هر منطقه ای فرهنگ خاص خود را دارد و هم اکنون چیزی به نام فرهنگ واحد و یکه جهانی نداریم.

برای پیشرفت لازم است که نه غرب پرست باشیم و نه تک بعدی.فرهنگ های جوامع مختلف از یکدیگر تغذیه می کنند و ما باید بین فرهنگ خود و دیگران تعامل ایجاد کنیم.امروز باید حد و مرز بین فرهنگ غرب و فرهنگ ما را از بین برد و ان دسته فرهنگ های غربی که مطابق با دین و فرهنگ دینی و اسلامی خودمان است را با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی ترکیب نماییم تا کامل ترین و بهترین سند را برای تعالی فرزندانمان ایجاد نماییم.

والسلام علی من اتبع الهدی

محمدامین محمدی

کارشناس علوم تربیتی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.